• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • vampyria2
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-21 14:44:12 följande:
    Det är en form av människorhandel, precis som organhandel är, tycker jag. Och hur vet man att allt går rätt till, det är väl klart att det finns mindre seriösa aktörer, och folk vill i regel inte betala mer än de behöver.
    Är det OK att gå till prostituerade i Thailand också bara för att de tjänar mer än en fabriksarbeterska?
    Mindre seriösa aktörer kan det nog finnas men de allra flesta som väljer att ha en surrogatmamma vill nog att denne ska ha det så bra som möjligt medan hon är gravid, de får ofta bo på speciella sjukhus där de får mycket vila och bra mat för att bebisarna ska växa så bra som möjligt, kvinnan får dessutom sjukvård och UL, något som fattiga kvinnor aldrig får annars.

Jag tycker att du behöver läsa på lite mer om det här innan du sätter dig och skriver om saken på FL, det märks att du inte riktigt har koll på läget.

Sen visst är det risker med att vara gravid men är riskerna mindre om det är en frivillig gratis surrogatmamma? 
    Skulle det vara mindre hemskt om kvinnan som dog hade varit vit?
    De människorna som bor i Indien är så fruktansvärt fattiga så du kan inte förstå hur fattiga de är, om jag var fattig och kunde med hjälp av detta kunna se till att mina barn har det bra så skulle jag bli förbannad om någon svensk kom och sa till mig "jag ska rädda dig från de hemska människorna som vill utnyttja dig", det skulle resultera i att jag inte fick den chansen att rädda min familj, tror du att man skulle bli tacksam över det?
  • skruljo

Quickman: Tur för dig att du är det smarta undantaget på Familjeliv.

För mig finns en gräns för vad jag kan tänka mig att köpa. Att beställa organ, sex eller livmödrar i fattiga länder går bort. Även om det är fattigt i Indien vill inte jag bidra till s k Kidney villages, där nästan alla invånare har sålt en njure. Jag vill inte heller bidra till att kvinnor ska riskera sitt liv i riskfyllda graviditeter, vilket de faktiskt får göra i Indien i dag. De flesta får inte bära bara ett barn, vilket biologiskt är det normala för människosläktet.

• BuoBä
    skruljo skrev 2012-06-21 16:36:02 följande:
    Quickman: Tur för dig att du är det smarta undantaget på Familjeliv.

För mig finns en gräns för vad jag kan tänka mig att köpa. Att beställa organ, sex eller livmödrar i fattiga länder går bort. Även om det är fattigt i Indien vill inte jag bidra till s k Kidney villages, där nästan alla invånare har sålt en njure. Jag vill inte heller bidra till att kvinnor ska riskera sitt liv i riskfyllda graviditeter, vilket de faktiskt får göra i Indien i dag. De flesta får inte bära bara ett barn, vilket biologiskt är det normala för människosläktet.
    Skulle du "köpa en livmoder" av en mindre fattig kvinna i USA då? 
  • skruljo

Nej, det skulle jag inte. Jag skulle hellre adoptera ett barn om jag var infertil. Är själv adopterad och vet att det kan vara ett jättebra sätt att bilda familj på.

Men jag skrev tidigare att jag kan ha viss förståelse för människor som använder sig av surrogat. Altruitstiska former av surrogatarrangemang kan vara ok. Jag kan också se att det finns bättre och sämre sätt att använda sig av betalda surrogatmammor. Läs artikeln i The Guardian. I Indien utsätts surrogatmammor för alldeles för stora risker och dessutom kan man inte veta om de gör det av fri vilja eller om det är t ex deras män som tvingar dem att på detta sätt dra in pengar till hushållet.

Jag tycker att det är hemskt att kvinnorna inte kan välja hur de vill föda barnet, utan att man rutinmässigt plockar ut barnen med kejsarsnitt. Det finns kvinnor som förblött när de kommit hem från sjukhuset. När barnet är levererat står kvinnan inte längre under klinikens beskydd.

• Velouria
    Quickman skrev 2012-06-21 14:06:10 följande:
    Ja, jag vet redan nu att någon kommer koppla detta till barnprostitution, med ett argument som: Jaha, så du vill alltså att femåringar ska sälja sina kroppar för att få råd att köpa mat?

Till er säger jag bara: fudge juice

Men du säger ju själv att man måste vara konsekvent i sitt resonerande.

Life's a piece of shit, when you look at it...
  • vampyria2

Om dessa kvinnor levde under dåliga förhållanden medans de var gravida och att de inte fick den sjukvärd de har rätt till så kunde jag köpa era argument men nu pratar vi om kvinnor som i det stora hela blir väldigt väl omhändertagna och kan få en livskvalite som de aldrig någonsin skulle kunna uppnå annars.

Kvinnor har i alla tider hjälpt andra kvinnor att få barn på detta sättet och väldigt många kvinnor mår inte så dåligt av att vara surugatmammor, speciellt om de kan hjälpa resten av sin familj att få det bättre och de vet att barnet de lämnar i från sig får ett bra liv.

jag fattar inte eran jämnförelse med organ och slav försäljning, visst är det en påfrestning att vara gravid men de allra flesta klarar det väldigt bra och utan några allvarliga kompliklationer.
    Slav handel??? va tusan där får ni väl ändå ta och ge er, det handlar om små barn som får det väldigt bra så hur kan ni göra den kopplingen?

• TantForm
    skruljo skrev 2012-06-21 18:08:36 följande:
    Nej, det skulle jag inte. Jag skulle hellre adoptera ett barn om jag var infertil. Är själv adopterad och vet att det kan vara ett jättebra sätt att bilda familj på. Men jag skrev tidigare att jag kan ha viss förståelse för människor som använder sig av surrogat. Altruitstiska former av surrogatarrangemang kan vara ok. Jag kan också se att det finns bättre och sämre sätt att använda sig av betalda surrogatmammor. Läs artikeln i The Guardian. I Indien utsätts surrogatmammor för alldeles för stora risker och dessutom kan man inte veta om de gör det av fri vilja eller om det är t ex deras män som tvingar dem att på detta sätt dra in pengar till hushållet. Jag tycker att det är hemskt att kvinnorna inte kan välja hur de vill föda barnet, utan att man rutinmässigt plockar ut barnen med kejsarsnitt. Det finns kvinnor som förblött när de kommit hem från sjukhuset. När barnet är levererat står kvinnan inte längre under klinikens beskydd.

Fast om du fått exempelvis livmoderhalscancer då,och tvingats operera bort din livmoder? Då hade du inte fått adoptera. Tror du att du skulle uttala dig lika tvärsäkert då? Eller om du träffade din partner lite sent, eller att din partner var över 42 år och ni där med inte fick adoptera? De allra flesta som använder sig av surrogatmödrar har ingen möjlighet att adoptera, pga ålder, partnerns bakgrund, sjukdomar, ålder eller sexuell läggning.
  • TantForm
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-21 14:44:12 följande:
    Det är en form av människorhandel, precis som organhandel är, tycker jag. Och hur vet man att allt går rätt till, det är väl klart att det finns mindre seriösa aktörer, och folk vill i regel inte betala mer än de behöver. Är det OK att gå till prostituerade i Thailand också bara för att de tjänar mer än en fabriksarbeterska?

Jag tycker att det inte går att uttala sig generellt i fråga om prostitution. Det beror helt på de inblandades situation, både den prostituerades och sexköparens. Sen ser jag det kanske mindre svart/vitt än vad du tycks göra: prostitution=förkastligt, fabriksarbete=okej.
  • Tonårsmamman1

Jag kan förstå att många barnlösa ser detta som sin chans att få ett barn (eller rättare sagt köpa ett barn) och då tror jag att man gärna förenklar saker och ting. Man väljer att bortse från det dåliga och tror att man gör dessa kvinnor en tjänst. men som sagts tidigare, ingen vet hur frivilligt dessa kvinnor gör det. 
    Att få ett barn är ingen mänsklig rättighet.
    Och ja, jag vet inte exakt hur det går till i Indien, men jag är inte så blåögd att jag tror att allt är guld och gröna skogar. Det är inte kvinnorna som gör de stora pengarna, utan det är klinikerna. Att tro att alla kliniker är seriösa, ja då är man blåögd. 

• skruljo

Läs gärna vad den indiska professorn Mohan Rao har skrivit om surrogatindustrin i Indien. Han anser att all surrogatverksamhet förutom den altruistiska bör förbjudas.

För övrigt håller jag med Tonårsmamma, att få barn är ingen rättighet. Dessutom är det väldigt många som skulle få adoptera som gör surrogat istället. Jag har själv haft kontakt med ett sådant par. De skulle få adoptera om de ansökte om det, men de vill inte för de tycker inte att adoptivbarn duger.

Mohan Raos artikel: www.epw.in/commentary/why-all-non-altruistic-surrogacy-should-be-banned.html

Svar på tråden Surrogatmamma dog