Tonårsmamman1 skrev 2012-06-21 14:44:12 följande:
Det är en form av människorhandel, precis som organhandel är, tycker jag. Och hur vet man att allt går rätt till, det är väl klart att det finns mindre seriösa aktörer, och folk vill i regel inte betala mer än de behöver.
Är det OK att gå till prostituerade i Thailand också bara för att de tjänar mer än en fabriksarbeterska?
Mindre seriösa aktörer kan det nog finnas men de allra flesta som väljer att ha en surrogatmamma vill nog att denne ska ha det så bra som möjligt medan hon är gravid, de får ofta bo på speciella sjukhus där de får mycket vila och bra mat för att bebisarna ska växa så bra som möjligt, kvinnan får dessutom sjukvård och UL, något som fattiga kvinnor aldrig får annars.
Jag tycker att du behöver läsa på lite mer om det här innan du sätter dig och skriver om saken på FL, det märks att du inte riktigt har koll på läget.
Sen visst är det risker med att vara gravid men är riskerna mindre om det är en frivillig gratis surrogatmamma?
Skulle det vara mindre hemskt om kvinnan som dog hade varit vit?
De människorna som bor i Indien är så fruktansvärt fattiga så du kan inte förstå hur fattiga de är, om jag var fattig och kunde med hjälp av detta kunna se till att mina barn har det bra så skulle jag bli förbannad om någon svensk kom och sa till mig "jag ska rädda dig från de hemska människorna som vill utnyttja dig", det skulle resultera i att jag inte fick den chansen att rädda min familj, tror du att man skulle bli tacksam över det?