• Prickiga jag

Midsommargänget III

Midsommargänget är tråden för oss som firade midsommar ihop sommaren 2005:

Munter
    CM
    Timisen
    Flinxann
    Rallymoster
    Binkan
    Flodisen
    Coccinelle
    MiniTina
    Prickiga
    Elin
    TantT
    Surfer
    Oz
    HG
    Anemone
    Esther
    Toca

Ingen glömd hoppas jag - i så fall inte med vilje!

• Svar på tråden Midsommargänget III
  • Timisen

Min kompis frågade som gravid (hon var då 35) om min åsikt om FVP, hon hade kval...Som jag svarade o fortf tycker; det är en sak för mamman o pappan att avgöra; om de vill ha barnet även med downs. En annan kompis är uppväxt med relativt lätt (?) utvecklingsstörd lillasyster (ej downs men hon är väl i flera avseenden ung 6-8 år mentalt även nu som 30+) och kompisen är bergsäker; att leva som utvecklingsstörd är inte livskvalitet för den drabbade men inte heller för mamman som tvingats ge upp sitt liv. OCH jobbigt för syskonen.

• ElinPeelin

Bebbe:

jag skulle inte ha gjort KUB (nupp) om vi inte haft nära släkt som drabbats av Down. Jag är 33 (fyller 34 i år).
    Man måste tänka på att våga ta ett beslut om det skulle visa sig att det finns RISK för fel. För man får ju inte veta definitivt om det är nåt fel eller inte i slutändan.

Menar att det är ingen idé att göra testet om man ändå kommer behålla fostret, även fast man vet att risken finns att det är skadat?!

Nupp är ju smärtfritt och innebär inga risker. Här i sverige betalar man 2000kr för ett sådant test om man inte får remiss.

• Timisen

Ja precis; vill man ha barnet även om det har downs eller vad man nu kan kolla så varför genomgå en massa tester? för att vara beredd? Jag läste om ett par som fick besked om downs och de blev självklart mkt chockade o ledsna men beslöt att ändå inte avbryta graviditeten...och barnet föddes friskt!!!

• flinx

städa ja..... vovven har läpligt nog börjat fälla så nu börjar en 2-3 veckors jäkligt hårig period - usch!

linnen. bra det där. ska kolla vilka jag har som funkar att dra ner. Har ett Boob-linne men de är så jäkla oskäligt dyra!

• flinx

Bebbe - vi hade oxå misstankar om missbildningar i släkten som förde oss på fvp. Annars hade vi nog inte gjort fvp då jag är under 35. Och man bör veta vad man tänkt göra i fall det visar på kromosomfel. Vi resonerade som så att vi troligtvis valt abort om det visat på downs.

• ElinPeelin

ja, det är ju en riskbedömning man får och 1 av 300 räknas som gräns för HÖG risk, men om man ser det krasst så är 1 av 300 en stor chansning ändå?

• ElinPeelin

ja Flinx, man undrar varför dom där jäkla Boob är så DYRA? *fnys*

• Pricken i ny tappning

Vi med. Resonerade som Flinxan alltså. Jag fyllde ju 35 förra året och fick direkt frågan om vi ville göra NUPP och/eller FVP. Vi valde utan att tveka att göra NUPP-testet som inte innebär ngn risk överhuvudtaget. Om vi hade fått låga siffror på det skulle vi även gått vidare med FVP. OM det hade visat sig vara Downs eller annat fel, så var vår tanke då att avsluta graviditeten. Detta med tanke på de turer som varit i vårt förhållande och att även om vi verkligen ville fortsätta med varandra, så skulle vi nog inte vara tillräckligt starka att ta hand om ett barn med större behov.

Svar på tråden Midsommargänget III