Plutteli skrev 2012-07-06 13:30:29 följande:
Barn snappar upp mycket överallt, frågan är ju hur man som förälder agerar på det? Om man håller med eller om man säger emot?
Min dotter har bland annat kläckt ur sig att tjejer MÅSTE ha klänning för annars är de pojkar. Jag sa emot. Hon anser att hon bara är fin iklädd rosa, jag sa emot. Hon tycker att pojkar inte kan ha glitter (klänning "får" de ha för henne märkligt nog..) jag sa emot. Osv, för i grund och botten vill jag ju lära henne att alla har rätt att se ut som de vill!
Absolut är det så.. Men alla är olika och hur man själv ser på saker speglar ju av sig. Jag skulle ha svårt att lära mina barn något som avvek från mina egna värderingar. Dock försöker jag kompromissa.
På det sättet så lär sig mina barn både hur jag ser på saker och hur andra gör det.
Ex: Skulle inte klä min son i klänning men säger samtidigt att andra kanske gör så och det är okej, men jag vill inte ha det så. Säger också att man ska inte behandla folk olika pg.a hur de ser ut men att jag tycker att vissa saker är inte okej..osv.