• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • Söndagskaffet
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-06 13:20:47 följande:
    Äsch, varför skrika, det tär på stämbanden. Litet fysisk övning genom kast med liten sten fungerar bättre. Det är det som var fel med medeltiden, de brände oliktänkande på bål. Det leder till skrikande och miljöförstöring, stening är SÅ mycket bättre vet du. Ja, utom om muslimer gör det, då är det ren ondska förstås!! Drömmer
    Ah, sarkasm är så krångligt över internet. 
    Vänta.. Muslimer? Vardå?! Förvånad Gråter
  • Plutteli
    Söndagskaffet skrev 2012-07-06 13:16:12 följande:
    Jepp, samma normer där folk som vill påtvinga andra sina åsikter börjar skrika och ropa för att överrösta de som tycker annorlunda. 
    Mmm jo visst, för det var ju vi som tycker det är ok med klänning på pojkar som startade tråden av förfäran av vad vi såg på lekplatsen? Eller vänta nu...

F.ö: TS startar en tråd på ett DISKUSSIONSFORUM. Ska det då vara så att EN person får skriva "du har fel" sen resten "jag håller med" för annars är det mobbing och att pådyvla åsikter?
  • Plutteli
    KiaL skrev 2012-07-06 13:16:15 följande:
    Det där är ett riktigt påhopp.. Barn kan lära sig från andra ställen än hemma. Här hemma har vi aldrig pratat om könsroller eller hur man ska klä sig. Ändå så reagerade min yngsta som är snart 7 på att några pojkar hade klätt sig i vad hon tyckte tjejkläder i skolan.

Så de kan snappa upp det överallt. Jag själv hade reagerat likadant som TS om jag sett en pojke klädd i prinsessklänning och tiara ute..(dock inte inne eller på typ dagis/fritids) Varför kan jag inte svara på, tycker bara så. Har alltid tyckt och kommer nog alltid att göra.
    Barn snappar upp mycket överallt, frågan är ju hur man som förälder agerar på det? Om man håller med eller om man säger emot?

Min dotter har bland annat kläckt ur sig att tjejer MÅSTE ha klänning för annars är de pojkar. Jag sa emot. Hon anser att hon bara är fin iklädd rosa, jag sa emot. Hon tycker att pojkar inte kan ha glitter (klänning "får" de ha för henne märkligt nog..) jag sa emot. Osv, för i grund och botten vill jag ju lära henne att alla har rätt att se ut som de vill!
  • Söndagskaffet
    Plutteli skrev 2012-07-06 13:28:17 följande:
    Mmm jo visst, för det var ju vi som tycker det är ok med klänning på pojkar som startade tråden av förfäran av vad vi såg på lekplatsen? Eller vänta nu...

F.ö: TS startar en tråd på ett DISKUSSIONSFORUM. Ska det då vara så att EN person får skriva "du har fel" sen resten "jag håller med" för annars är det mobbing och att pådyvla åsikter?
    Det var inte alls det jag menade. Jag menade bara att om man nu ska ha en diskussion över nätet så behöver man inte använda caps för att få folk att ta till sig det man säger.
  • SillyJokes

Testa att prata med föräldrarna istället för att dra förhastade slutsatser om att de exprimenterar med honom. Lågt av dig, TS!
    Han hade kanske bara klätt ut sig? Barn gör sånt. Min lillebror älskar att gå runt i mina klänningar och för mig spelar det ingen roll så länge han själv kan stå för det och trivs med det. 

Men det är klart det är sjukt om föräldrarna tvingar på honom klänningen, men det tvivlar jag starkt på att de gjort.

Så lågt av dig att dra förhastade slutsatser sådär! USCH!

• Plutteli
    Söndagskaffet skrev 2012-07-06 13:30:44 följande:
    Det var inte alls det jag menade. Jag menade bara att om man nu ska ha en diskussion över nätet så behöver man inte använda caps för att få folk att ta till sig det man säger.
    Beror kanske på vad man har för syfte med caps. Jag vet att det betyder att skrika om hela inlägget skrivs i stora bokstäver, men om man bara har stora bokstäver på vissa ord så är det ungefär samma innebörd som fetmarkering. Man vill ge extra tryck på vissa ord.
  • KiaL
    Plutteli skrev 2012-07-06 13:30:29 följande:
    Barn snappar upp mycket överallt, frågan är ju hur man som förälder agerar på det? Om man håller med eller om man säger emot?

Min dotter har bland annat kläckt ur sig att tjejer MÅSTE ha klänning för annars är de pojkar. Jag sa emot. Hon anser att hon bara är fin iklädd rosa, jag sa emot. Hon tycker att pojkar inte kan ha glitter (klänning "får" de ha för henne märkligt nog..) jag sa emot. Osv, för i grund och botten vill jag ju lära henne att alla har rätt att se ut som de vill!

Absolut är det så.. Men alla är olika och hur man själv ser på saker speglar ju av sig. Jag skulle ha svårt att lära mina barn något som avvek från mina egna värderingar. Dock försöker jag kompromissa.

På det sättet så lär sig mina barn både hur jag ser på saker och hur andra gör det. 
    Ex: Skulle inte klä min son i klänning men säger samtidigt att andra kanske gör så och det är okej, men jag vill inte ha det så. Säger också att man ska inte behandla folk olika pg.a hur de ser ut men att jag tycker att vissa saker är inte okej..osv.  
  • Plutteli
    KiaL skrev 2012-07-06 13:45:53 följande:
    Absolut är det så.. Men alla är olika och hur man själv ser på saker speglar ju av sig. Jag skulle ha svårt att lära mina barn något som avvek från mina egna värderingar. Dock försöker jag kompromissa.

På det sättet så lär sig mina barn både hur jag ser på saker och hur andra gör det. 
    Ex: Skulle inte klä min son i klänning men säger samtidigt att andra kanske gör så och det är okej, men jag vill inte ha det så. Säger också att man ska inte behandla folk olika pg.a hur de ser ut men att jag tycker att vissa saker är inte okej..osv.  
    Ja, lite diplomati kommer man långt med :)

Min tjej har sett att en jämnårig tjej hon leker med ibland har hål i öronen, så hon kom hem och började tjata om att hon ville ha hål. Hon fick clips att prova med, jag talade om att det gör ont att ta hål och att vi inte vill att hon gör hål ännu. Det köpte hon direkt och efter att ha provat clipsen vill hon inte ens ha hål i öronen mer ;)
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2012-07-06 13:28:17 följande:

Ja? Hallååå, du är på FL nu, get your head in the game!! Drömmer
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Söndagskaffet skrev 2012-07-06 13:30:44 följande:

Men hur ska man annars bevisa att man har RÄTT??? Förvånad
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Pojke i klänning!