• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • Björckan

Ok, vill först förtydliga att jag inte är så korkad att jag faktiskt ifrågasätter icke-ammande mammor när jag träffar dem i verkliga livet.

Men de jag anser är icke godtagbara anledningar att amma är "mina bröst är sexuella och för min man att leka med. Inte för mitt barn att snutta på" och "jag vill inte få hängbröst"

Jag har full förståelse för dem som har ont, svamp, mjölkstockningar, mastit, barn som inte vill ta bröstet, äter mediciner eller inte har mjölk. Det är väl tur att det finns ersättning för sådana som oss ? 

• sirisdotter

Mötte en kvinna som förklarade att hon  måste   äta  mediciner som  inte gick ihop med amning,  det tyckte jag var ett helt acceptabelt skäl.

• sirisdotter
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-06 12:52:52 följande:
    Jag tycker väl inte att det inte finns något godtagbart skäl till att välja bort amning. Alla skäl är personliga och bör respekteras, för det finns något minst lika bra till barnet istället som också gör barnet mätt och hälsosamt vilket mat i första hand är till för. Kan inte alls komma på ett skäl som inte vore okej eller som jag skulle titta snett på någon för utan det handlar om att de som vill amma ska få göra det vart som helst på gator och i butiker, och de som inte vill amma ska kunna ta sin 5-dagars baby och ge flaska på öppen gata också.
    Tråden handlade visserligen inte riktigt om det.   Kan ändå inte lämna ett påstående om att det finns något som är  "minst lika bra  till barnet"   oemotsagt.   Det är väl bra att det finns alternativ -    nog måste amning,  egna bröst, egna tänder,  egna ben osv vara  bättre än ersättning,   lösbröst,  porslinskronor,  benproteser  etc!
  • ränderpåtvären
    Fru Hansson skrev 2012-07-08 15:51:15 följande:
    Om samhället vore lika "generösa" och förstående som ni i inläggen här ovan så behövde ju verkligen inte så många känna sig ifrågasatta. Men det är ju ändå så att man alltid måste förklara varför man inte ammar och aldrig varför man gör det! Har någon någonsin fått frågan, "jaså du tänker amma, varför då?" 
    Personal på mvc, bb och bvc har nog inte alltid den bästa retoriken, jag tror det är framför allt där som många känner sig ifrågasatta och även illa bemötta. Och så borde vi sluta se det som en självklarhet att alla vill amma. 
    Konstant blivit ifrågasatt för att jag ammat, aldrig fått hjälp mer än på bb, därefter har det mest handlat om att minska amningen och att den är värdelös på så många olika sätt. Har absolut känt mig kränkt av alla konstiga råd från vården.

Det är tufft att amma ibland, jag är verkligen ingen att döma någon annan. Ibland verkar de fått felaktig information om amning, och då är det trist.
  • RosaBabyfilt
    sirisdotter skrev 2012-07-08 19:51:35 följande:
    Tråden handlade visserligen inte riktigt om det.   Kan ändå inte lämna ett påstående om att det finns något som är  "minst lika bra  till barnet"   oemotsagt.   Det är väl bra att det finns alternativ -    nog måste amning,  egna bröst, egna tänder,  egna ben osv vara  bättre än ersättning,   lösbröst,  porslinskronor,  benproteser  etc!
    Att jämföra bebismat med kroppsdelar är en rätt konstig jämförelse enligt mig ;) Det är samma sak som att vissa anser att burkmat är sämre än egengjord mat trots att den inte är det. För vissa barn är viss mat sämre, men överlag finns det ingen bebismat som är sämre än den andra i dessa avseenden. Maten är till för viktuppgång och mättnad, inte något annat.
    Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • pnuttesnutten

Jag ammade vår första nu, så jag har inte varit med om det själv, men en av mina bästa kompisar ammade inte (hon hade jobb, hennes man pluggade, de behövde hennes lön så mannen tog studieuppehåll och var pappaledig från dag ett och hon gick tillbaka på deltid efter 6 veckor) och jag vet att hon fick en hel del skit för det. Inte så mycket från vården (där kände hon sig mest ifrågasatt, men att de flesta respekterade beslutet efter det vad jag har förstått) men väl från släkt och bekanta.

Som ammande känner jag snarare att jag tillhör normen än att jag blivit ifrågasatt. Känns som den mesta informationen man får under graviditeten och på BB riktar sig just till oss som ammar. Sen finns det ju såklart de som tittar lite snett på en när man ammar på t.ex. café och så, men inte mer än så. Har aldrig haft någon som öppet har ifrågasatt mig och mitt beslut att amma iaf...

Tillbaka till TS fråga så tycker jag att det ska vara OK att välja det ena eller andra utan att behöva bli påhoppad. Dvs alla skäl är helt OK.

• sirisdotter
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-08 21:28:36 följande:
    Att jämföra bebismat med kroppsdelar är en rätt konstig jämförelse enligt mig ;) Det är samma sak som att vissa anser att burkmat är sämre än egengjord mat trots att den inte är det. För vissa barn är viss mat sämre, men överlag finns det ingen bebismat som är sämre än den andra i dessa avseenden. Maten är till för viktuppgång och mättnad, inte något annat.
    Jämförelsen kom av tandläkaren som ersatte en  äkta tand som blivit utslagen.   "Nu måste du arbeta med tandtråd kring den konstgjorda tanden.   Även om jag kan min sak kan jag inte göra något lika bra som  "Gud fader".  

Jag (och många med mig)   anser på liknande sätt att amning och bröstmjölk,   så som naturen menat det,   är överlägset  kopian människor tillverkat.   Och jag tänker inte dra alla argument  om att babyn under får visst infektionsskydd,   att den naturliga mättnadsregulatorn är överlägsen  etc -  det finns tillräckligt många trådar om det.
  • Echo
    skogsvitter skrev 2012-07-08 16:28:35 följande:
    Jag tror du missat något, det finns en hel uppsjö kvinnor som känner sig ifrågasätta också för att de ammar. Tex blir de trackade för att de försöker amma trots att bebisen kanske från början har fel tag, kanske får mjölkstockningar, ont eller att amningen krånglar på andra sätt. Då skriker alla ersättning!!! helt maniska och man blir ifrågasatt för att man faktiskt vill fortsätta "plåga sig själv". Även om amningen sedan kom igång och kunde fungera. Samma sak om bebisen har en ökningsperiod och man måste amma ofta, kanske hela kvällarna ibland. Då blir man ifrågasatt för bebisen "svälter" om man inte ger ersättning. Eller om man ammar offentligt, gud förbarme om man skulle råka amma på fik/restaurang, äckligt och vidrigt är det och blickarna är - ja i allra högsta grad ifrågasättande!

För att inte tala om alla tusentals kommentarer "vaddå ska du amma igen!?" h*n åt ju nyss!!!
    Personligen har jag faktiskt svårt att förstå att man plågar sig själv nästan intill absurdum för att få amningen att funka. Jag tycker det verkar trist att "gå miste" om så mycket av den första tiden på det sättet. Men det är ju deras val- jag tycker bara det känns lite sorgligt att amningen blir en sån besatthet för vissa och att de mår så dåligt när det inte funkar.

Men jag har också väldigt lätt för att amma, med båda barnen har amningen funkat i princip problemfritt från start. Med yngsta har vi börjat ge ersättning bara för att jag ska slippa vara så låst (och pumpa tar tid och är trist). Måste säga att jag tycker jag får det bästa av två världar nu när jag varvar amning och flaska! Och kommentarer får jag både om jag ammar och om jag ger flaska... Både positiva och negativa, så man får väl välja vad man vill ta åt sig av. 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • sirisdotter
    pnuttesnutten skrev 2012-07-08 21:43:33 följande:
    Jag ammade vår första nu, så jag har inte varit med om det själv, men en av mina bästa kompisar ammade inte (hon hade jobb, hennes man pluggade, de behövde hennes lön så mannen tog studieuppehåll och var pappaledig från dag ett och hon gick tillbaka på deltid efter 6 veckor) och jag vet att hon fick en hel del skit för det. Inte så mycket från vården (där kände hon sig mest ifrågasatt, men att de flesta respekterade beslutet efter det vad jag har förstått) men väl från släkt och bekanta.

Som ammande känner jag snarare att jag tillhör normen än att jag blivit ifrågasatt. Känns som den mesta informationen man får under graviditeten och på BB riktar sig just till oss som ammar. Sen finns det ju såklart de som tittar lite snett på en när man ammar på t.ex. café och så, men inte mer än så. Har aldrig haft någon som öppet har ifrågasatt mig och mitt beslut att amma iaf...

Tillbaka till TS fråga så tycker jag att det ska vara OK att välja det ena eller andra utan att behöva bli påhoppad. Dvs alla skäl är helt OK.

Visste inte kompisen att man har laglig  rätt att amma på arbetstid?   Det finns föräldralediga fäder som tar sig till arbetsplatsen,  så att barnet kan ammas trots att mamman valt att börja arbeta innan det är dags att avvänja barnet.
  • infragilis
    Emmis skrev 2012-07-08 19:32:51 följande:
    Alla skäl är godtagbara eftersom att amma eller inte måste vara ett fritt val. Och eftersom ingen har rätt att ifrågasätta andras val så länge de inte är skadliga för någon.
    Vi har all rätt. Yttrande- och åsiktsfrihet ger oss rätt att ifrågasätta människors val, skadliga eller ej. Vad vi inte har rätt att göra är att kränka andra.
Svar på tråden Skäl för att inte amma.