skogsvitter skrev 2012-07-08 16:28:35 följande:
Jag tror du missat något, det finns en hel uppsjö kvinnor som känner sig ifrågasätta också för att de ammar. Tex blir de trackade för att de försöker amma trots att bebisen kanske från början har fel tag, kanske får mjölkstockningar, ont eller att amningen krånglar på andra sätt. Då skriker alla ersättning!!! helt maniska och man blir ifrågasatt för att man faktiskt vill fortsätta "plåga sig själv". Även om amningen sedan kom igång och kunde fungera. Samma sak om bebisen har en ökningsperiod och man måste amma ofta, kanske hela kvällarna ibland. Då blir man ifrågasatt för bebisen "svälter" om man inte ger ersättning. Eller om man ammar offentligt, gud förbarme om man skulle råka amma på fik/restaurang, äckligt och vidrigt är det och blickarna är - ja i allra högsta grad ifrågasättande!
För att inte tala om alla tusentals kommentarer "vaddå ska du amma igen!?" h*n åt ju nyss!!!
Personligen har jag faktiskt svårt att förstå att man plågar sig själv nästan intill absurdum för att få amningen att funka. Jag tycker det verkar trist att "gå miste" om så mycket av den första tiden på det sättet. Men det är ju deras val- jag tycker bara det känns lite sorgligt att amningen blir en sån besatthet för vissa och att de mår så dåligt när det inte funkar.
Men jag har också väldigt lätt för att amma, med båda barnen har amningen funkat i princip problemfritt från start. Med yngsta har vi börjat ge ersättning bara för att jag ska slippa vara så låst (och pumpa tar tid och är trist). Måste säga att jag tycker jag får det bästa av två världar nu när jag varvar amning och flaska! Och kommentarer får jag både om jag ammar och om jag ger flaska... Både positiva och negativa, så man får väl välja vad man vill ta åt sig av.