• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-27 13:37:02 följande:
    Nej Faber. Du är paranoid. Jag vill säga det till dig på ett vänligt sätt, men jag är inte säker på att det går. Var snäll och prata med någon om hur du känner, för jag är säker på att det går att få hjälp.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Anonym skrev 2012-07-27 15:39:31 följande:
    Nu vet jag vad "helvetet" är!!
    ?
  • Faber
    Daddy Cool skrev 2012-07-27 13:49:34 följande:
    "Sammanfattningsvis är ”hen” ett ord som dels har en alldeles unik funktion, dels kan användas på samma sätt som andra könsneutrala uttryck, i synnerhet ”den”, fast med extra ideologisk udd. Den kombinationen erbjuder rika möjligheter till stilistisk variation och nyansering. Så på sätt och vis vore det synd om ”hen” normaliserades; då skulle vårt ordförråd bli en nyans fattigare. Den/Hen som lever får se."

Det var avslutningen i en intressant artikel skriven av en professor i svenska:

blog.svd.se/sprak/2012/05/28/hen-eller-den-pr...
    Jag är ju paranoid som anser att ordet har någon som helst politisk laddning, det har genuspiloterna på Familjeliv kommit fram till.
  • Anonym
    Faber skrev 2012-07-27 16:02:53 följande:
    Jag är ju paranoid som anser att ordet har någon som helst politisk laddning, det har genuspiloterna på Familjeliv kommit fram till.
    ???? Jag är normalbegåvad  (1,5 på högskoleprovet) men jag kan inte begripa hur ordet "hen" kan vara laddat med någonting överhuvudtaget!! Är det inte bara ett "nyord" som vilket som helst? Men nu får jag väl ett svar som kräver att jag sitter i lotusställning i två timmar och filosoferar!!!!
  • Faber
    Anonym skrev 2012-07-27 18:02:37 följande:
    ???? Jag är normalbegåvad  (1,5 på högskoleprovet) men jag kan inte begripa hur ordet "hen" kan vara laddat med någonting överhuvudtaget!! Är det inte bara ett "nyord" som vilket som helst? Men nu får jag väl ett svar som kräver att jag sitter i lotusställning i två timmar och filosoferar!!!!
    Jag föreslår att du håller ögonen på media i ett par månader. Titt som tätt dyker det upp fall där hen förekommer i samma artikel som genuspedagoger, extrema feminister etc.
  • Daddy  Cool

Det där med kultureliten som nån var inne på tas även upp av professorn:

"Det är möjligt att ”hen” så småningom blir så inarbetat att det förlorar sin ideologiska laddning, och en del menar att vi redan är på god väg dit. Tidigare har jag fått intrycket att de som använder ”hen” är tämligen få och att de användningarna knappast är stilistiskt neutrala. Det har alltså verkat osannolikt att uttrycket skulle få ordentligt fotfäste utanför den genusmedvetna kultureliten."

• MaryArden
    Faber skrev 2012-07-27 16:02:53 följande:
    Jaha, är det det du har försökt formulera?

Till nästa gång du ger dig på att säga att något har "någon som helst politisk laddning" ska du använda andra ord.  För du vet, du har formulerat dig lite som att du tänker att det skulle vara lite mer politisk laddning än "någon som helst".
  • Faber
    MaryArden skrev 2012-07-27 18:23:29 följande:
    Jaha, är det det du har försökt formulera?

Till nästa gång du ger dig på att säga att något har "någon som helst politisk laddning" ska du använda andra ord.  För du vet, du har formulerat dig lite som att du tänker att det skulle vara lite mer politisk laddning än "någon som helst".
    Det har stark laddning i vissa kretsar och svagare i andra precis som andra ord. Klart är dock att kultureliten lobbar för att ordet skall få genomslag, inte för att det är ett livsnödvändigt ord utan därför att de på alla områden vill öka allmänhetens acceptans för sin sjuka ideologi.
  • MaryArden
    Daddy Cool skrev 2012-07-27 18:21:10 följande:
    Det där med kultureliten som nån var inne på tas även upp av professorn:

"Det är möjligt att ”hen” så småningom blir så inarbetat att det förlorar sin ideologiska laddning, och en del menar att vi redan är på god väg dit. Tidigare har jag fått intrycket att de som använder ”hen” är tämligen få och att de användningarna knappast är stilistiskt neutrala. Det har alltså verkat osannolikt att uttrycket skulle få ordentligt fotfäste utanför den genusmedvetna kultureliten."
    Han är professor i svenska och lärare i grammatik, inte expert på världen i stort. Jag har läst stilistiskt neutrala användningar av hen, även om han inte råkat göra det. 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!