• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PerG
    FMGA skrev 2012-07-26 23:12:01 följande:
    Visst, jag kan förstå att man tycker att "hen" är fult eller onödigt - men jag har så mycket svårare att förstå att ordet framkallar så enormt starka reaktioner.Jag använder själv inte hen talspråkligt, men jag förklarade det i något sammanhang för mitt barn och responsen var att den förväntade, ett milt ointresse men inga som helst problem att förstå vilken funktion det fyller i språket.

Det mest intressanta med "hen" för mig är nog psykologin hos somliga av motståndarna, som antingen tycks innebära en sådan  total blockering att de blir oförmögna att förstå en betydelse som t o m mycket små barn kan ta till sig utan några som helst problem eller också att det bär iväg alldeles bort i tok som för några här i tråden som  i bästa fall ägnar sig åt åsiktsfascism och förklarar för användarna vilket deras egentliga syfte med hen är eller i värsta fall går in i en ren sagovärld befolkad av batikhäxor som omger sig med ett hov av rödvinspimplande vaginaltalibaner.

Hen är egentligen en skitsak, vilket inte hindrar att det är mycket roande att få om ens någon har betytt så mycket för spridandet av användningen här på FL som Faber och Jelly.
    Ordet "snippa" väckte ju samma typ av avsky för ett par år sedan (och hos vissa gör det så fortfarande) men nu har det ordet kommit att bli betydligt mer accepterat och jag tror att många inte höjer så mycket på ögonbrynen längre över det.. Kanske kommer "hen" gå samma väg till mötes?

Och jag ska erkänna att jag har blivit betydligt mer positivt inställd till "hen" än jag var innan just pga att det aktualiserats så enormt i denna och den andra tråden så att jag har reflekterat över det på ett sätt som jag inte gjort tidigare! Så dessa trådar har nog haft motsatt effekt (eller så är det en sinnrikt konstruerad PR-kupp i en konspiration av rödvinspimplande vaginalfeminister! ;)
  • Mästaren
    PerG skrev 2012-07-26 23:18:05 följande:

Och jag ska erkänna att jag har blivit betydligt mer positivt inställd till "hen" än jag var innan just pga att det aktualiserats så enormt i denna och den andra tråden så att jag har reflekterat över det på ett sätt som jag inte gjort tidigare! Så dessa trådar har nog haft motsatt effekt (eller så är det en sinnrikt konstruerad PR-kupp i en konspiration av rödvinspimplande vaginalfeminister! ;)

Jag tror att våra erfarenheter är rätt lika där om än i olika trådar  
  • FMGA
    PerG skrev 2012-07-26 23:18:05 följande:
    Ordet "snippa" väckte ju samma typ av avsky för ett par år sedan (och hos vissa gör det så fortfarande) men nu har det ordet kommit att bli betydligt mer accepterat och jag tror att många inte höjer så mycket på ögonbrynen längre över det.. Kanske kommer "hen" gå samma väg till mötes?

Det är nog helt accepterat nu, åtminstone i skola och förskola.

Inte hen alltså, men snippa.

Faktiskt mycket befriande att det  finns ord på barns könsorgan som tycks sakna sexuella konnotationer för oss vuxna, men det kanske ändras med tiden.

Dessutom funkar de inte ens som svordomar: Du din jävla snippa eller snopp är inte särskilt effektivt. 
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-26 22:42:57 följande:
    Den här tråden visar med all önskvärd tydlighet att hen fyller en funktion.
    Nej den visar att Familjeliv är fullt av de som bekänner sig till den Svenska genusmodellen, inget annat.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-26 22:37:58 följande:
    Godwins lag. Inte ett fan av det själv, men jag förstår din förtvivlan.
    Det har inget med Goodwins lag att göra, jag jämförde inte genusanhängare med nazister men du kanske inte läste. Jag kan byta ut svastikan mot hammaren och skäran. Det handlar om en illustration.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-26 22:35:02 följande:
    Och jag tyckte jag var cynisk...

Men du kan vara lugn med att du har fel. Inte alla ideologier handlar om att "skaffa sig fördelar på andras bekostnad".

Fast jag vet inte, du kanske tycker att lika rättigheter och möjligheter för människor oavsett vad de har mellan benen på något vis stjäl resurser eller möjligheter för dig? I så fall lär du vara fasligt otrygg av dig.  
    Vilken är undantaget?
  • CMM
    Faber skrev 2012-07-26 23:41:05 följande:
    Nej den visar att Familjeliv är fullt av de som bekänner sig till den Svenska genusmodellen, inget annat.
    ... och det visste du inte innan den här tråden dök upp?
  • Faber
    CMM skrev 2012-07-26 23:42:51 följande:
    ... och det visste du inte innan den här tråden dök upp?
    Självklart gjorde jag det, dock är jag förundrad hur man kan svälja en ideologi utan att ifrågasätta och därtill kalla den vetenskap.
  • PerG
    Faber skrev 2012-07-26 23:46:36 följande:
    Självklart gjorde jag det, dock är jag förundrad hur man kan svälja en ideologi utan att ifrågasätta och därtill kalla den vetenskap.
    Men vem har snackat om "genusvetenskap" eller "genusmodellen" här, förutom de som har starka aversioner mot "hen"?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!