Faber skrev 2012-07-26 22:00:18 följande:
Men nu har vi det och hen fyller ingen funktion, den här mantran om att könet är irrelevant i vissa situationer och att det därför krävs ett nytt ord handlar i grund och botten om genusteori och en önskan om att den skall komma i förgrunden. Den dag vi sparkar alla genuspedagoger och river upp kvoteringsbeslut men ändå fortsätter att använda hen skall jag tro på dig.
Jag visste inte att mina funderingar var baserade på genusteori, men i vissa fall, t.ex. här på FL när jag pratar om mina barn (och även i vissa fall när jag pratar om mig själv) så vet jag av erfarenhet från tidigare diskussioner att många förväntar sig vissa saker om jag skriver "han" om mitt barn eller "hon". Om jag då inte är intresserad av den reaktionen utan vill ha ett svar som är mindre baserat på fördomar eller generaliseringar så ligger det ett värde i att inte berätta könet.
Säg (som exempel, ej verklighetsbaserat ;) ) att jag vill prata om att min, enligt andra, sjukt snygga och sexiga chef har gett mig sexuella inviter som jag avvisat bestämt och sedan fått en klapp på rumpan och en hand på mitt könsorgan. Är det då inte rätt troligt att jag får olika svar om jag skriver att jag är en man eller kvinna, respektive om min chef är en man eller kvinna?
I en perfekt värld hade det kanske inte varit så och då hade könet på mig och min chef kunnat skrivas ut utan risk för fördomar eller generaliseringar och jag hade fått ett bra svar oavsett!