• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • politikern
    Anonym skrev 2012-08-27 21:32:00 följande:
    ett fåtal procent människor har problem med sin könsidentitet. den stora majoriteten av befolkningen ska därför anpassa sig till deras behov och inte definiera dem som vare sig det ena eller andra. så att dom känner sig bekväma och tillfredsställda. vore det inte bättre med ordet könsförvirrad istället för hen?   

Men ordet "hen" handar ju inte om sexualitet utan om kön, alltså vilket kön har den jag pratar om och att man i en textdär den man pratar om inte är en person som man känner till, dvs den som kommer kan antingen vara en man ex dr Gunnar Berg, eller en kvinna ex dr Eiwor Svensson. Alltså säger jag hen innan jag vet vem som kommer dit?

Alltså istället för att säga han eller hon säger jag hen. 

På samma sätt som jag frågar "har du några syskon" istället för "har du några bröder eller systrar" som ju är en mycket omständigare mening att säga.

Är den här löjliga debatten alltså bara ett missförstånd att man tror att det handlar om transsexuella personer som inte vill begränsa sig till att säga att  de är man eller kvinna eller att andra inte kan avgöra den personens kön?
    Jisses, vilken missuppfattning av detta enkla, behändiga lilla ord!!!   
  • PolyPond
    politikern skrev 2012-08-28 11:20:12 följande:

Är den här löjliga debatten alltså bara ett missförstånd att man tror att det handlar om transsexuella personer som inte vill begränsa sig till att säga att  de är man eller kvinna eller att andra inte kan avgöra den personens kön?
    Antar att en viss del av sammanblandningen beror på att det finns ett sådan skäl också. Folk verkar ha svårt att hålla koll på två saker samtidigt.
  • PumpkinQueen
    politikern skrev 2012-08-28 11:20:12 följande:

Men ordet "hen" handar ju inte om sexualitet utan om kön, alltså vilket kön har den jag pratar om och att man i en textdär den man pratar om inte är en person som man känner till, dvs den som kommer kan antingen vara en man ex dr Gunnar Berg, eller en kvinna ex dr Eiwor Svensson. Alltså säger jag hen innan jag vet vem som kommer dit?

Alltså istället för att säga han eller hon säger jag hen. 

På samma sätt som jag frågar "har du några syskon" istället för "har du några bröder eller systrar" som ju är en mycket omständigare mening att säga.

Det verkar vara väldigt svårt för folk att skilja mellan det här med kön och sexualitet, rent generellt.

Det är väl detta som gör att debatten blir så hetsig.
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 11:27:52 följande:

Det verkar vara väldigt svårt för folk att skilja mellan det här med kön och sexualitet, rent generellt.

Det är väl detta som gör att debatten blir så hetsig.

jag tror att det som gör debatten hetsig är att en del som känner sig osäkra i sin könsidentitet inte vill ha någon definition. det underlättar livet för dom. det finns personer som propagerar för att det inte finns några sanningar. finns det inga sanningar slipper man ta ansvar för sina handlingar. man kan alltid falla tillbaka på "ja, det är din sanning, inte min"
  • politikern
    Anonym skrev 2012-08-28 11:37:39 följande:

jag tror att det som gör debatten hetsig är att en del som känner sig osäkra i sin könsidentitet inte vill ha någon definition. det underlättar livet för dom. det finns personer som propagerar för att det inte finns några sanningar. finns det inga sanningar slipper man ta ansvar för sina handlingar. man kan alltid falla tillbaka på "ja, det är din sanning, inte min"
    Men ordet handlar ju inte om enskilda människors könsidentitet överhuvudtaget? Det är ett könsneutralt ord att användas när man inte vet.

Ex en dammsugar försäljare ska komma till mig idag, jag vet inte vad hen heter? Har alltså ingen ledning alls till om det är en man eller kvinna, men det lär jag ju se när hen kommer, då övergår hen till antingen han eller hon i mitt tal.   Att jag säger hen betyder ju inte att den som kommer är både man OCH kvinna, bara att jag inte vet.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-08-28 11:37:39 följande:

Jag tycker inte att det verkar som att de som debatterar frågan är osäkra på sin könsidentitet.
  • Anonym
    politikern skrev 2012-08-28 11:41:07 följande:
    Men ordet handlar ju inte om enskilda människors könsidentitet överhuvudtaget? Det är ett könsneutralt ord att användas när man inte vet.

Ex en dammsugar försäljare ska komma till mig idag, jag vet inte vad hen heter? Har alltså ingen ledning alls till om det är en man eller kvinna, men det lär jag ju se när hen kommer, då övergår hen till antingen han eller hon i mitt tal.   Att jag säger hen betyder ju inte att den som kommer är både man OCH kvinna, bara att jag inte vet.
    räcker det inte med han, hon, och jag vet inte? hen är ju dessutom bara ytterligare ett sätt att definiera en person, precis som hon och han. vill man komma bort från definitioner är det väl bättre att inte alls definiera? 
  • politikern
    Anonym skrev 2012-08-28 11:46:19 följande:
    räcker det inte med han, hon, och jag vet inte? hen är ju dessutom bara ytterligare ett sätt att definiera en person, precis som hon och han. vill man komma bort från definitioner är det väl bättre att inte alls definiera? 

Vad är det för hemskt som kan hända om vi får ett nytt ord i svenskan? Vi får ju nya ord hela tiden, det är en utveckling och anpassning av språket. Den som vill hindra det har ju en livstidsuppgift utan dess like.

Fattar verkligen itne det farliga med ordet hen??? 

• PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-08-28 11:46:19 följande:

Hen är ett pronomen, precis som hon, han, den och det.

Pronomen används för att undvika upprepningar i språket.

Om man vill slippa säga "honellerhan" kan man istället säga "hen", för att göra det hela enklare.

Vem har påstått att hen-användande skulle ha att göra med att komma bort från definitioner?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!