• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 14:38:26 följande:
    Ska det nu uttalas alls bör det bli som hen med långt e. Alltså hén. INTE hèn! Hen är för mig som är halvengelska antingen ett smeknamn på en tjej som heter Henrietta, eller "hen night" = möhippa, bara tjejer, eller "hen" = höna vilket är  feminint.

hén låter isf mer asexuellt.

Men uttala det så då, om det nu är viktigt för dig.
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 14:39:25 följande:
    de orden är ju självklara och tar inte plats från befintliga ord.

Vi har redan ordet den, varför införa hen?
    Därför att "den" är en sak. "Hen" är en person.

• EnAnonumius

Slog upp "Hen" i SAOL.

HEN= brynsten. Enligt SAOL.
    HENA= bryna.

sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl&grad=M

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän".

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • PolyPond

Synonymer berikar språk och såväl vinterkräksjuka som app hade det redan, så varför klagar du inte på dessa som onödiga?

• reflections

jag tror dessvärre (för dig) att hen kommer att bli vedertaget inom kort, och skrivas in i SAOL. personligen välkomnar jag det.
  • PolyPond
    CMM skrev 2012-08-28 14:35:19 följande:
    Inget av de orden är så anstruket av genus och feminism som "hen", där har du det enkla svaret.
    Det gör alla invändningar om språklig korrekthet än mera galet. Men min fråga var givetvis retorisk.
  • PolyPond
    PolyPond skrev 2012-08-28 14:51:56 följande:
    Det gör alla invändningar om språklig korrekthet än mera galet. Men min fråga var givetvis retorisk.
    galna
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-08-28 14:36:42 följande:
    Jag har messat min flickvän och hon påstår att jag lider av attitydinkotinens och är en åsiktstaliban som borde hålla tyst. Sen vräkte hon ur sig nåt om latteliberal och att jag skulle hämta ungarna på dagis och inte hänga omkring på familjeliv.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 14:49:19 följande:
    Slog upp "Hen" i SAOL.

HEN= brynsten. Enligt SAOL.
    HENA= bryna.

sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=HEN&grad=M

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän".

När du nu ändå hittat SAOL kanske du kan ta och kolla upp ordet "homonym". Bered dig på en chock.
  • politikern
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:26:18 följande:
    PolyPond skrev "det finns visst fler kön än två - länk" och det var det inlägget jag besvarade, hr viktigpetter.
    Hur är det med läsförståelsen?

Eftersom du inte vet vilket kön jag har är den korrekta termen nog inte herr...
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!