• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • politikern
    Faber skrev 2012-08-28 15:12:25 följande:
    De andra orden symboliserar inte en politisk ideologi.

Det gör inte ordet hen heller eftersom det bara är ytterligare ett pronomen i den svenska grammatiken.
  • Jellybeanbaby
    PolyPond skrev 2012-08-28 15:15:32 följande:
    Vaskning är väl så politiskt det kan bli?
    Vak upp gubbsen. Vaskning är ute. Det nya vaskning är TRASKNING, bratsens senaste provokation.
    Efter att vaskning blev förbjudet började de ist med traskning,

"Fenomenet ‘vaskning’ ska ha startat för ett par år sedan när flera krogar förbjöd sprutande av champagne. Vaskning betyder att man beställer två flaskor champagne, och dricker den ena och låter bartendern hälla ut den andra i vasken. Det ska visa att man är så rik att det inte spelar någon roll om man slösar.

Om vaskning faktiskt existerade var inte helt självklart från början. Några anser att det är en myt, andra kallar det en självklarhet. Ett nyare begrepp som snabbt spritt sig, även om det inte är lika stort som vaskning, är ‘traskning’. Då beställer man in champagne och går sedan ifrån stället utan att dricka den."

Traskning är ju en schysst deal tycker jag! De rika köper skumpan, och sen när de går ifrån baren och lämnar flarran kan antingen baren sälja den en gång till, lite dricks till alla anställda!
    Eller så kan de utan samma feta plånböcker dricka upp den.

Källa på traskning: http://www.vk.se/543544/traskning-det-nya-vaskning
  • PumpkinQueen
    Faber skrev 2012-08-28 15:12:25 följande:
    De andra orden symboliserar inte en politisk ideologi.

Det gör inte "hen" heller, anser jag. Den enda som pratar om att det skulle ha en politisk mening är vissa hen-motståndare.

Att man ibland inte vet vilket kön en person har är inte något politiskt påhitt. Det finns faktiskt lägen där man inte känner till det. Till exempel om man inte har träffat personen i fråga. Då är det smidigt att ha ett enkelt ord som betyder "hon eller han".
  • Jellybeanbaby
    politikern skrev 2012-08-28 15:23:47 följande:

Det gör inte ordet hen heller eftersom det bara är ytterligare ett pronomen i den svenska grammatiken.
    Ordet används idag av max 10 procent av svenska folket vilket innebär att ordet kommer få lika stor spridning som dialektala samiska ord eller slangord på romani.

Så jag bryr mig egentligen inte nämnvärt, men tycker det är synd att alla kulturarbetare försöker banka in ordet medelst tidningsartiklar (främst).
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:27:23 följande:
    Ordet används idag av max 10 procent av svenska folket vilket innebär att ordet kommer få lika stor spridning som dialektala samiska ord eller slangord på romani.

Så jag bryr mig egentligen inte nämnvärt, men tycker det är synd att alla kulturarbetare försöker banka in ordet medelst tidningsartiklar (främst).

Vi får väl se hur det blir med den saken. För varje tråd som startas av arga "hen-motståndare" sprids ju ordet.
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:22:22 följande:
    Var väl det jag tyckte också.
    App är mycket  riktigt en förkortning av applikation, vilket i sammanhanget är detsamma som tillämpningsprogram. "Appar" har funnits så länge vi arbetat med datorer, bara under annat namn.
  • EnAnonumius
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:11:59 följande:
    Tack. Tacktacktack för att du kollade upp det.
    Det var så lite så..

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • EnAnonumius
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 14:55:35 följande:

När du nu ändå hittat SAOL kanske du kan ta och kolla upp ordet "homonym". Bered dig på en chock.
    Jag vet vad homonym är i förstahand betydelse om du är ute efter det och det betyder "likljudande"  "likstavade" ord.

¹ Homonym= likljudande  eller likstavande.
    ² Homonym= en eller Homonymt=ett

Så ja OCH vad är problemet?

Jag  anser fortfarande det är patetiskt att springa ut och säga att "hen" är inlånat från finskans "hän"  för att använda som ett könsneutralt genus. Vi har "Den" och det duger utmärkt.
     "Följ dennes råd". "Den har rätt i det denne säger". 
    Står inget i SAOL om huruvida det är feminin eller maskulin genus på "den".

Dock var är CHOCKEN du sa att jag skulle förbereda mig på?  Det fanns knappast något chokande alls i det du ville ha fram.

Tar du alltid för givet om andra människor på nätet/IRL om hur de skall reagera i förväg eller tar för givet att vissa saker är "chockerande" baserat på inget underlag alls när du skall svar andra?  Om ja. Då kan du göra något åt dina förutfattade meningar du har om andra människor i stället.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!