Faber skrev 2012-08-26 17:23:34 följande:
Som att det finns ett patriarkat menar du?
Det får väl bli ett svar till då - och ytterligare ett om du ger exempel på när jag använder mig av begreppet patriarkat.
Jag har självklart sett att du ställt frågan ett par gånger, men jag trodde att frågan var batikhäxespaningsrelaterad, inte att du reagerat på att jag skrivit om patriarkala strukturer eller något i den stilen.
Gör man det tycker åtminstone jag att man bör förklara vad man avser med detta. Själv föredrar jag att i så fall skriva om könsroller, det lustiga med könsroller är att de varierar såväl över tid som geografiskt, men att många anser att just den variant som de själva förespråkar är av gud eller biologin given.
Min uppfattning är att könsroller ofta vidmakthålls av av bägge könen och att de som hävdar att just deras syn på flickor och pojkar eller män och kvinnor kan vara åsiktstalibaner oavsett vilket kön de har.
Om jag ska ta ett exempel också: Det faktum att manliga småbarnsföräldrar tillbringar mer tid på jobbet än någon annan grupp i samhället medan kvinnliga ofta går ned till deltid handlar bottnar minst lika mycket i att kvinnorna vill ha det så som att det är männens vilja.