• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • politikern
    Anonym (braord) skrev 2012-08-28 13:17:29 följande:

Jag har läst dina svar och förstår att du tycker att det är dumt att använda hen när man vet könet. Då blir det ju förvirrande: "Här är makarna Persson. Hen är lärare och hen är frisör". Va, vem är vad?

Det jag fortfarande inte förstår är hur du kan vara så emot att ordet används INNAN man vet vilket kön personen har. Visst, du kanske föredrar att säga "hon eller han", men vad är det som är så fel med att andra säger "hen" och att SAOL har snappat upp det?

Flera av oss försöker gång på gång föra in denna diskussin på vad ordet HEN faktiskt beytyder och är, ändå glider det tillbaka till att det handalr om personer som tror att det är ett tredje kön, att man vill dölja sin könsidentitet och gud vet allt.

Vad är det ni inte förstår???

Inlägget ovan är ju övertydligt, det handlar om vad man benämner personen INNAN man vet, INNAN man träffat personen ifråga. När man SER personen och SER att det ex är en kvinna, då använder man ordet HON, om man SER att det är en man, använder man ordet HAN.    
  • Jellybeanbaby
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 14:49:19 följande:
    Slog upp "Hen" i SAOL.

HEN= brynsten. Enligt SAOL.
    HENA= bryna.

sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=HEN&grad=M

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän".
    Tack. Tacktacktack för att du kollade upp det.
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 14:27:22 följande:

Det här verkar vara ett vanligt problem bland de som har svårt för ordet "hen". De har helt enkelt en väldigt luddig uppfattning om vad språket är och hur det går till när det förändras -varför det förändras verkar de inte ha funderat över alls.

Språkliga förändringar är normalt sett inget som bestäms av någon myndighet eller från någon högre ort. De växer helt enkelt fram genom att vanliga människor förändrar sitt språkbruk. Vi härmar varandra när vi pratar och tar efter varandras uttryck och ord. Vissa ord "smittar" väldigt snabbt, andra tar längre tid och en del dör ut helt och hållet.

Och du -vem som helst får faktiskt höra av sig till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien. Det är bara att skriva till dem. Jag har dock aldrig varit med om att de ansett att man bör förbjuda något ord, så jag tror inte du kommer att få stöd från språkvetare i din kamp mot ordet "hen".
    PolyPond skrev 2012-08-28 14:34:23 följande:
    Jag tycker det är intressant hur mycket krut man kan lägga på att bli arg på ett ord som hen, men låta vinterkräksjuka, bredband, app och vaskning passera utan kommentar.
    De andra orden symboliserar inte en politisk ideologi.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Jellybeanbaby
    PolyPond skrev 2012-08-28 14:50:16 följande:
    Synonymer berikar språk och såväl vinterkräksjuka som app hade det redan, så varför klagar du inte på dessa som onödiga?

OK, Einstein, vad hette vinterkräksjuka innan? Vad hette app innan?
  • Jellybeanbaby
    politikern skrev 2012-08-28 15:05:23 följande:

Eftersom du inte vet vilket kön jag har är den korrekta termen nog inte herr...
    Om det var den enda lärdom du kunde dra från att du citerade felaktigt så är det ditt problem.
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:12:45 följande:
    OK, Einstein, vad hette vinterkräksjuka innan? Vad hette app innan?

Magsjuka...?  Applikation...? 
  • Jellybeanbaby
    Faber skrev 2012-08-28 15:12:25 följande:

Nu blir det många inlägg på raken här, men fan vad bra, Faber! Du fortsätter att briljera.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-08-28 15:14:06 följande:

Ja. Och program.
  • PolyPond
    Faber skrev 2012-08-28 15:12:25 följande:

Vaskning är väl så politiskt det kan bli?
  • Faber
    Anonym skrev 2012-08-28 15:14:06 följande:

App är en förkortning av applikation vilket är något helt annat.
    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!