• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    Faber skrev 2012-08-28 17:17:54 följande:
    Vi har klarat oss utan hen länge, att det är så förtvivlat viktigt att få ordet accepterat hos de breda massorna just nu är ingenting annat än en politisk agenda där genusvetarna står i spetsen.

Det finns massor av ord som vi klarat oss bra utan, men som ändå dykt upp i språket. Som sagt, språket är i ständig förändring, eftersom det ständigt används.

Att det finns en politisk agenda och någon hemlig extremfeministisk organisation som styr vårt land och vårt språk, det har vi bara ditt ord för. Utan att vara otrevlig vill jag påpeka att du inte ter dig som någon vidare trovärdig källa.
  • Anonym
    Anonym (HEN HÅLE) skrev 2012-08-28 21:41:25 följande:
    det är en pojke eller en flicka
    Ja precis, det är ju vad hen betyder. Doh.
  • DexX

Har ni sett pipi, pupu och rosmari? Ett barnprogram där dom sjunger om hen och dom letar efter mapa! Vilket är en blandning mellan mamma och pappa! HAHAHAHA så tragiskt!

• politikern
    PumpkinQueen skrev 2012-08-29 09:55:22 följande:

Jag upplever att de enda som anser att "radikala queerfeminister" är drivande när det gäller ordet "hen"är rabiata hen-motståndare. Som av olika skäl väljer att missförstå "hen". Människorna som faktiskt tycker att hen är ett smidigt litet ord verkar vara helt vanliga personer med normal bildning och kognitiv förmåga.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 18:26:02 följande:
    ""Denne" är en maskulin form, inte en neutral form. Den feminina formen är "denna". Man använder "denne" eftersom mannen anågs vara norm och kvinnan undantag."

Inget som står med i SAOL ialfall. Står inget om vilket genus det ordet har när jag slår upp det.

Dock även OM du nu skulle ha rätt, (notera att jag skrev OM), så vad spelar det för roll om man använder det som könsneutralt pronomen?

Tydligen går det att kalla män inom primärvården för sjukSKÖTERSKOR.  "-ska/-skor" är en genusböjning som talar om att det är en kvinna.
    Fast i dag så görs det inte längre utan gått och blivit en könsneutral yrkestitel då även män tituleras som sjuksköterska inom primärvården. 

Jag tar mig friheten att hoppa över de barnsliga påhoppen i ditt inlägg och bemöta det som jag upplever som relevant.

För det första: SAOL är ingen grammatikbok eller något grammatiklexikon. Det är en ordbok. Om du vill slå upp grammatiska termer och begrepp, slå i SAG (Svenska Akademiens Grammatik) istället.

Det är klart att var och en själv får avgöra om de tycker att det är viktigt eller inte, att det används manliga pronomen när man pratar om okända personer. Men om nu frågan inte är viktig, varför då bry sig om att vissa väljer att använde "hen" istället?
  • PolyPond
    DexX skrev 2012-08-29 10:04:42 följande:
    Har ni sett pipi, pupu och rosmari? Ett barnprogram där dom sjunger om hen och dom letar efter mapa! Vilket är en blandning mellan mamma och pappa! HAHAHAHA så tragiskt!
    Tre figurer av uppenbart olika art - och du är mera uppriven över att de letar efter en kombination av mamma och pappa (som förekommer bland olika arter i naturen, för övrigt) än att de har mänskliga egenskaper?!
  • Nicke
    PolyPond skrev 2012-08-29 10:16:30 följande:
    Tre figurer av uppenbart olika art - och du är mera uppriven över att de letar efter en kombination av mamma och pappa (som förekommer bland olika arter i naturen, för övrigt) än att de har mänskliga egenskaper?!
    hahahahah!
  • Anonym (HEN HÅLE)
    Anonym skrev 2012-08-29 10:02:19 följande:
    Ja precis, det är ju vad hen betyder. Doh.

Jag VET att dess användare använder det i sammanhang där könet är okänt men för mig (och uppenbarligen många andra) är det ett fruktansvärt fult ord.
    Föredrar vad som helst för könsneutralt ord som tom att man snärjer in sig och tar den lååånga långa omvägen och säger hon eller han bara jag slipper höra sammandagningen HEN. För mig låter det bara tveskärt och som ett tredje kön Ä-V-E-N om det I-N-T-E är det.
  • Anonym
    Anonym (HEN HÅLE) skrev 2012-08-29 10:18:43 följande:

Jag VET att dess användare använder det i sammanhang där könet är okänt men för mig (och uppenbarligen många andra) är det ett fruktansvärt fult ord.
    Föredrar vad som helst för könsneutralt ord som tom att man snärjer in sig och tar den lååånga långa omvägen och säger hon eller han bara jag slipper höra sammandagningen HEN. För mig låter det bara tveskärt och som ett tredje kön Ä-V-E-N om det I-N-T-E är det.
    Wtf? Du bestämmer att det betyder något helt annat? Stabilt. Är det fler ord som du ogillar?
  • PumpkinQueen
    LadyBond skrev 2012-08-28 19:39:54 följande:
     Vaddå social konstruktion? Hade de ingen biologi i skolan? Hur tror de barn blir till?

Man har en snopp och kvinnor en vagina. Min man kan tex inte bli gravid. Läs Elit:s tråd och få litet kött på benen säger jag till dom.
    Jag vet inte hur de är skapta men de har ju ingen koll på biologin-det tror jag retar upp rätt många.
    Själv skiter jag i folks okunskap. 

Måste fråga? Vad kissar din vän med? Örat eller?

Håller med om sista stycket.
    Jo, men de som är FÖR hen menar ju att alla andra har fel och det är ju så jävla jobbigt. Jag har aldrig mött eller sett en trevlig "gillare" av ordet hen. De manglar på och över folk som om det inte fanns någon morgondag. Det blir liksom så att hen-förespråkare blir liktydligt med osympatiska människor. Och osympatiska människor vill ingen ha med att göra..förutom varandra och sig själva då förstås. Men då kan de ju ha hemliga cirklar istället för att tvinga in folk i skiten som inte vill.

Alla som förspråkar hen är så väldigt nedlåtande. Det är nog en av anledningarna till att så många hatar ordet.

Jag stör mig skitmycket på de som förespråkar det. Finns en hel bunt som tjatar sönder tråden. Och jag som tyckte min mamma var tjatig. 

Inte konstigt folk ledsnar på hela skiten.

Nu ska jag göra något mycket viktigare! Nämligen hänga tvätt.

Du missförstår. De som tänker som den här personen anser att man skiljer mellan 1) det BIOLOGISKA könet och 2) det SOCIALA könet. Det biologiska är det som du pratar om. Våra kroppsdelar, alltså. Det fysiska. De flesta genusfeminister anser att vi HAR olika biologiska könsorgan. Det är alltså inte detta som de menar med socalt konstruerat kön. Det som menas med detta är snarare könsroller. Du vet, att pojkar ska gilla bilar och flickor dockor, att män ska vara macho och gilla att slåss medan kvinnor ska vara passiva och gilla att baka.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!