• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PerG

Oh, jo då... Svd, DN, GP, Di varje dag men vad har det med saken att göra?

Syftar du på att jag inte ser den stora konspirationen (tm)?

Självklart finns det några som vill lägga in en ideologisk aspekt i ordet och dessa får såklart stor uppmärksamhet i media eftersom det är så kontroversiellt (och därmed drar läsare)...

Faber skrev 2012-08-28 21:29:09 följande:
    Du läser inte tidningarna så mycket va?

• Anonym

Hen är ett radikalfeministiskt påhitt.
    Annars hade det kanske fungerat, men genom att radikalfeministerna laddade ordet politiskt så är det riktigt störigt.

• nihka
    Faber skrev 2012-08-28 21:30:44 följande:
    Den risken är ytterst liten om man inte sprider andra uppgifter runt sig. Mitt barn är en pojke, kan du gissa vem jag är?
    Det är väl precis det de flesta gör - sprider andra uppgifter för att göra den relevanta bilden så fyllig som möjligt för att kunna få bra råd. Det förekommer att man använder h*n men det är så joxigt att skriva att jag iaf föredrar hen.

Skriv ytterligare en dm text om ditt barn så är det kanske någon som känner igen er. Det är iaf klart lättare om man vet att det är en kille isf antingen en kille eller tjej. Men som vanligt behöver inte just DU känna dig hjälpt av att skriva så för att andra ska kunna göra det. Försök se på saker utifrån andras perspektiv ibland. Världen är inte designad enkom för att passa dina behov.  
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-08-28 22:42:57 följande:
    Annars hade det kanske fungerat, men genom att radikalfeministerna laddade ordet politiskt så är det riktigt störigt.

• nihka
    Anonym skrev 2012-08-28 22:42:57 följande:

Svenska flaggan är en högerextremistisk symbol.

Annars hade den kunnat fungera, men genom att högerextremisterna laddade den politiskt så är den riktigt störig.

Nä, så är det ju inte med varken flaggan eller hen - om man inte väljer att se det så förstås!

• PolyPond
    Faber skrev 2012-08-28 17:17:54 följande:
    Vi har klarat oss utan hen länge, att det är så förtvivlat viktigt att få ordet accepterat hos de breda massorna just nu är ingenting annat än en politisk agenda där genusvetarna står i spetsen.
    Saken är ju den att vi bara använde ordet, utan vidare kommentarer (möjligen en förklaring) tills ett gäng negativa individer starkt började ifrågasätta det och skapa mängder av debatter. Så frågan är egentligen vilka som bidrar till att ordet blivit känt för den breda massan?

Det mest intressanta i det här är ju att alla de teser som vi genuskritiska har om att samhället har otroliga problem med tanken på att inte veta kön på precis alla hela tiden, bevisats många gånger om.

Få saker gör folk så upprörda som när man petar på deras föreställningar om kön. Till och med ett litet ord, med vilket man uttrycker sig könsneutralt om någon när man inte känner till kön eller detta är helt irrelevant för sammanhanget, är hotfullt.
  • PolyPond
    bbbbbbbb skrev 2012-08-28 20:32:54 följande:
    Den handlade om genus från första början. Det är skillnad på att anonymisera och medvetet använda ett politiskt laddat ord.
    Det var inte det minsta laddat när jag började använda det Skrattande

• Pentagram
    Anonym (HEN HÅLE) skrev 2012-08-28 21:41:25 följande:
    Gillar inte heller ordet HEN, än mindre att folk använder det när vi pratar om bebisen i min mage...det är en pojke eller en flicka  barnet har ett kön! MEN jag håller alltid god min fast det stör mig grymt mycket.
    Fast att de använder ordet "hen" betyder ju inte att de menar att barnet är könslöst, bara att de inte KÄNNER TILL könet.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 16:14:04 följande:
    Jag vet vad homonym är i förstahand betydelse om du är ute efter det och det betyder "likljudande"  "likstavade" ord.

¹ Homonym= likljudande  eller likstavande.
    ² Homonym= en eller Homonymt=ett

Så ja OCH vad är problemet?

Jag  anser fortfarande det är patetiskt att springa ut och säga att "hen" är inlånat från finskans "hän"  för att använda som ett könsneutralt genus. Vi har "Den" och det duger utmärkt.
     "Följ dennes råd". "Den har rätt i det denne säger". 
    Står inget i SAOL om huruvida det är feminin eller maskulin genus på "den".

Dock var är CHOCKEN du sa att jag skulle förbereda mig på?  Det fanns knappast något chokande alls i det du ville ha fram.

Tar du alltid för givet om andra människor på nätet/IRL om hur de skall reagera i förväg eller tar för givet att vissa saker är "chockerande" baserat på inget underlag alls när du skall svar andra?  Om ja. Då kan du göra något åt dina förutfattade meningar du har om andra människor i stället.

Du har inte rätt i att homonym betyder "likljudande" (ordet du tänker på här är "homofon") eller "likstavade" ("homograf"). Homonym betyder "samma namn".

Vidare står så klart inte alla språkliga regler och finnesser i SAOL. Om man är språkintresserad går det dock bra att läsa en kurs lingvistik eller två.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 16:21:56 följande:
    Du har glömt att det är (radikal/queer)feminister som är de som är den drivande parten på att  försöka introducera det ordet "hen" för att <fyll i din förklaring här> och där med gör att det blir politiskt förknippat? Drömmer

EDIT:
    Ja jag vet att första försöker för könsneutral pronomen "hen" kom från någon på UppsalaNyaTdining 1966 som förslag.
    Notera att jag skriver är (radikal/queer)feminister "drivande parten" inte "initiativtagarna".

Jag upplever att de enda som anser att "radikala queerfeminister" är drivande när det gäller ordet "hen"är rabiata hen-motståndare. Som av olika skäl väljer att missförstå "hen". Människorna som faktiskt tycker att hen är ett smidigt litet ord verkar vara helt vanliga personer med normal bildning och kognitiv förmåga.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!