• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-24 13:24:19 följande:
    ...så anledningen till att de inte gör det, är att kvinnor är sämre på de yrken som värderas högt i samhället? Eller?
    Det kanske inte är en lika hög procent flickor som är intresserade av att vara VD? Hur ställer du dig till kvotering?
  • Aaliyah

Nej, män är intresserade av att bli VD, kvinnor gillar bara... gardiner?

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • FMGA
    CMM skrev 2012-09-24 14:32:32 följande:
    Okej? Var kallar jag någon taliban respektive fanatiker ovan? Det var väl det du anklagade mig för tidigare?

Jag ska dock ge dig att jag faktiskt så sent som i dag kallade en person för (religiös) fanatiker i en annan tråd, där vederbörande påstod att nidfilmen om Muhammed var jämförbar med att köra upp en trasig flaska i någons röv. 
    Det är inte bara jag utan också några andra som här har beskrivit hur vi uppfattar att situationen är i många skolklasser. Jag är ganska säker på att du inte har några större problem att förstå vad vi menar, men att du medvetet väljer att rubricera detta som ett manshat så starkt att det till och med riktas mot små pojkar.

Mot bakgrund av Jellys försvinnande från tråden gör jag ett försök till:

Jag tror inte att någon tjej som av lärarbrist eller slentriantänkande satts till att fungera som stötdämpare för bråkiga småpojkar uppskattar detta. Jag tror att de liksom jag anser att de ska vara i skolan för att lära sig annat än hur man på smidigast möjliga sätt hanterar alltför utagerande pojkar.

Jag skrev i något av mitt tidigare inlägg att de här pojkarna, ofta handlar det om tre-fyra stycken i varje klass behöver adekvat hjälp med att lära sig att ta ansvar för sina handlingar, att förstå att allt ljus inte alltid kommer att riktas på dem. 

Du skrev i ett tidigare inlägg att du lär din dotter att inte ta skit, det har jag också gjort. Och själv tycker jag att det är skit att vi har ett system där starka tjejer får som uppgift att ta hand om svaga och stökiga pojkar - och framförallt  eftersom detta alltid måste ske på bekostnad av deras studieutrymme.

Jag påstår att det här är mycket vanligt i skolan. Jag kan tänka mig en mängd invändningar mot mitt resonemang - som t ex att detta inte bara drabbar flickor utan att det är vanligt att även skolmogna pojkar kan få uppgiften att fungera som stötdämpare eller att stökigheten inte specifikt drabbar flickorna utan även den stora majoriteten av pojkarna som även de vill ha lugn och studiero.

Men du väljer att börja prata om manshat. Du undanbad dig att få klä skott för vad Faber gett uttryck för, jag skulle gissa att manshat är en mycket marginell företeelse. Själv har jag aldrig upplevt att jag blivit hatad i egenskap av man.

Har du?
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-09-24 17:50:38 följande:
    Nej, män är intresserade av att bli VD, kvinnor gillar bara... gardiner?
    Imponerande logik. Det är inte alla män som är intresserade av att bli VD heller.
  • Element
    "Feminism is hated because women are hated. Anti-feminism is a direct expression of misogyny; it is the political defense of women hating".
    Andra Dworkin"

Anser du eller anser du inte att detta är sant?

• Element

"Miljöpartiet inte bara miljö Sverige 24 sep 16:20
    På måndagen presenterade Miljöpartiet ett förslag till nytt partiprogram, uppger Ekot. Andra områden än miljön ska få mer uppmärksamhet i det nya partiprogrammet, till exempel jobb, ekonomi, skola och välfärd. Som första parti antar man även det könsneutrala ordet hen i sina texter.

Grunden för välfärd är arbete, näringslivet måste kunna användas i den gröna omställningen, enligt Miljöpartiet. Det finns inga förslag om friår eller medborgarlön, som det tidigare har gjort i partiets partiprogram.

Att välja att använda det könsneutrala hen, är en viktig del att markera vad för slags parti man är, enligt partisekreteraren Anders Wallner."

Ja det förstår jag ett tomteparti utan verklighetsförankring. Visar dessutom tydligt på att hen är ett politiserat ord. Vad händer med de som inte vill använda hen, kommer de att uteslutas ur partiet?

• Aaliyah

Element: ja. Och med varje inlägg du kommer med bekräftar du att jag har rätt.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • CMM
    FMGA skrev 2012-09-24 18:05:03 följande:
    Det är inte bara jag utan också några andra som här har beskrivit hur vi uppfattar att situationen är i många skolklasser. Jag är ganska säker på att du inte har några större problem att förstå vad vi menar, men att du medvetet väljer att rubricera detta som ett manshat så starkt att det till och med riktas mot små pojkar.

Mot bakgrund av Jellys försvinnande från tråden gör jag ett försök till:

Jag tror inte att någon tjej som av lärarbrist eller slentriantänkande satts till att fungera som stötdämpare för bråkiga småpojkar uppskattar detta. Jag tror att de liksom jag anser att de ska vara i skolan för att lära sig annat än hur man på smidigast möjliga sätt hanterar alltför utagerande pojkar.

Jag skrev i något av mitt tidigare inlägg att de här pojkarna, ofta handlar det om tre-fyra stycken i varje klass behöver adekvat hjälp med att lära sig att ta ansvar för sina handlingar, att förstå att allt ljus inte alltid kommer att riktas på dem. 

Du skrev i ett tidigare inlägg att du lär din dotter att inte ta skit, det har jag också gjort. Och själv tycker jag att det är skit att vi har ett system där starka tjejer får som uppgift att ta hand om svaga och stökiga pojkar - och framförallt  eftersom detta alltid måste ske på bekostnad av deras studieutrymme.

Jag påstår att det här är mycket vanligt i skolan. Jag kan tänka mig en mängd invändningar mot mitt resonemang - som t ex att detta inte bara drabbar flickor utan att det är vanligt att även skolmogna pojkar kan få uppgiften att fungera som stötdämpare eller att stökigheten inte specifikt drabbar flickorna utan även den stora majoriteten av pojkarna som även de vill ha lugn och studiero.

Men du väljer att börja prata om manshat. Du undanbad dig att få klä skott för vad Faber gett uttryck för, jag skulle gissa att manshat är en mycket marginell företeelse. Själv har jag aldrig upplevt att jag blivit hatad i egenskap av man.

Har du?
    Ni pratar om hen-hat, jag om manshat. Vad är skillnaden? Dessutom satte jag med berått mod ordet inom citationstecken då jag egentligen är av åsikten att "hat" är ett ord som används alldeles för lättvindigt, av alla sidor. Hade jag skrivit "mansmotstånd" eller något liknande hade dock poängen inte gått fram lika bra, därav ordvalet. Och jag har fortfarande inte kallat någon för taliban eller fanatiker, FMGA style.

Jag ser däremot att du väljer att nyansera dig lite mer i kommentaren ovan, vilket glädjer mig - du beskriver en verklighet som mer liknar den jag utgår ifrån, där de flesta elever oavsett kön faktiskt sköter sig, där den del som inte gör det påverkar både pojkars och flickors tillvaro i skolan negativt och där både pojkar och flickor kan utmärka sig såväl negativt som positivt. Det känns inte alls lika ensidigt pojk-kritiskt som innan, kan det vara så att du skrev som du gjorde i affekt eftersom den person nära dig som drabbas av detta råkar vara en flicka, nämligen din dotter?
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-09-24 20:02:18 följande:
    Element: ja. Och med varje inlägg du kommer med bekräftar du att jag har rätt.
    Så eftersom jag inte anser att kvotering är något att eftersträva och att jag anser att flickor inte skall pådyvlas leksaksbilar (om de inte själva vill) så hatar jag kvinnor? Intressant logik.
  • Aaliyah
    CMM skrev 2012-09-24 20:17:03 följande:
    Ni pratar om hen-hat, jag om manshat. Vad är skillnaden? Dessutom satte jag med berått mod ordet inom citationstecken då jag egentligen är av åsikten att "hat" är ett ord som används alldeles för lättvindigt, av alla sidor. Hade jag skrivit "mansmotstånd" eller något liknande hade dock poängen inte gått fram lika bra, därav ordvalet. Och jag har fortfarande inte kallat någon för taliban eller fanatiker, FMGA style.

Jag ser däremot att du väljer att nyansera dig lite mer i kommentaren ovan, vilket glädjer mig - du beskriver en verklighet som mer liknar den jag utgår ifrån, där de flesta elever oavsett kön faktiskt sköter sig, där den del som inte gör det påverkar både pojkars och flickors tillvaro i skolan negativt och där både pojkar och flickor kan utmärka sig såväl negativt som positivt. Det känns inte alls lika ensidigt pojk-kritiskt som innan, kan det vara så att du skrev som du gjorde i affekt eftersom den person nära dig som drabbas av detta råkar vara en flicka, nämligen din dotter?
     FMGA, din lyckost! Du får nog vara med i CMM:s mansklubb i alla fall.Skrattande
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!