CMM skrev 2012-10-03 15:41:16 följande:
Allt hänger ihop. Där ingår också att mansrollen hänger ihop med det "typiskt manliga" medan kvinnorollen hänger ihop med det "typiskt kvinnliga". Att ha tillgång till makt är med andra ord enligt det du skriver ovan något som åtminstone historiskt har ingått i den så problematiska "mansrollen".
Jag förnekar inte problemen du nämner, men jag upplever inte heller att feminismen gör särskilt mycket för att åtgärda dessa. Inte så länge man, då man påtalar problem som drabbar män, utmålas som "vit kränkt man" (den mest politiskt korrekta förolämpning som finns) eller avfärdas med ett "sluta whina, gör något för helvete i stället för att bara GNÄLLA".
Feministerna är helt enkelt, som jag ser det, mer intresserade av att få in fler kvinnor i styrelserummen och säkra "makt" för den egna gruppen än att se saker och ting i sin helhet. T.ex. verkar det vara påfallande många som inte förstår det jag menar är synnerligen basal kunskap, nämligen att mans- och kvinnorollerna är beroende av varandra.
Fast det är som sagt vad du SER, ja. Problemet är att försöken till att luckra upp mansrollen ses som precis lika misstänkliggjorda. När folk säger att pojkar ska få klä sig i rosa klänningar, lika självklart som att små flickor ska få klä sig i blå, tåliga lekkläder, så reageras det ofta långt mer på pojkarnas rebelliskhet än på flickornas. Och det reageras hårt, det tror jag du också märkt. En pojke som frivilligt och utan inblandning klär sig i rosa tyll får inte skäll; föräldrarna får skäll för att göra pojken till en "slagpåse för feministerna". Det är i nuläget ett hårt tabu mot pojkar i rosa (ironiskt nog inte mot män i rosa; laxrosa är vanligt bland vissa grupper som har hög status).
Och det är väl inte så konstigt att feministerna vill se mer makt i kvinnornas händer! Om du tillhörde en grupp som bestod av hälften av befolkningen, men er grupp bara hade en bråkdel av inflytandet, och en stark grupp som medvetet eller omedvetet motarbetade en förändring, hade inte du också jobbat för att förändra läget? Det är ingen ondskefull komplott, det är ett försök att få till balans och jämställdhet.