• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    Västjämtland skrev 2012-10-03 15:45:39 följande:

" Genusvetare studerar inte ‘mannens problem’, de studerar ‘mannen som problem’."

Det där är en synnerligen träffande beskrivning av genus"vetenskap" tycker jag.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 15:41:16 följande:
    Allt hänger ihop. Där ingår också att mansrollen hänger ihop med det "typiskt manliga" medan kvinnorollen hänger ihop med det "typiskt kvinnliga". Att ha tillgång till makt är med andra ord enligt det du skriver ovan något som åtminstone historiskt har ingått i den så problematiska "mansrollen". 

Jag förnekar inte problemen du nämner, men jag upplever inte heller att feminismen gör särskilt mycket för att åtgärda dessa. Inte så länge man, då man påtalar problem som drabbar män, utmålas som "vit kränkt man" (den mest politiskt korrekta förolämpning som finns) eller avfärdas med ett "sluta whina, gör något för helvete i stället för att bara GNÄLLA".

Feministerna är helt enkelt, som jag ser det, mer intresserade av att få in fler kvinnor i styrelserummen och säkra "makt" för den egna gruppen än att se saker och ting i sin helhet. T.ex. verkar det vara påfallande många som inte förstår det jag menar är synnerligen basal kunskap, nämligen att mans- och kvinnorollerna är beroende av varandra.

Fast det är som sagt vad du SER, ja. Problemet är att försöken till att luckra upp mansrollen ses som precis lika misstänkliggjorda. När folk säger att pojkar ska få klä sig i rosa klänningar, lika självklart som att små flickor ska få klä sig i blå, tåliga lekkläder, så reageras det ofta långt mer på pojkarnas rebelliskhet än på flickornas. Och det reageras hårt, det tror jag du också märkt. En pojke som frivilligt och utan inblandning klär sig i rosa tyll får inte skäll; föräldrarna får skäll för att göra pojken till en "slagpåse för feministerna". Det är i nuläget ett hårt tabu mot pojkar i rosa (ironiskt nog inte mot män i rosa; laxrosa är vanligt bland vissa grupper som har hög status).

Och det är väl inte så konstigt att feministerna vill se mer makt i kvinnornas händer! Om du tillhörde en grupp som bestod av hälften av befolkningen, men er grupp bara hade en bråkdel av inflytandet, och en stark grupp som medvetet eller omedvetet motarbetade en förändring, hade inte du också jobbat för att förändra läget? Det är ingen ondskefull komplott, det är ett försök att få till balans och jämställdhet.    
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:40:05 följande:

Skitkul. Hade det inte varit för feministerna hade det fortfarande varit så, ja. För det var inte så länge sedan kvinnor inte fick tillgång till högre utbildningar.
    Jag tyckte det var kul.Solig
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:39:56 följande:
    Fast du höll ju nyss med om att den traditionella kvinnorollen problematiseras också?
    Fast då snarast som ett utfall av mansrollen. Kvinnor gör som de gör och väljer som de väljer på grund av de av patriarkatet uppställda strukturerna. Och helt utan egentliga incitament.

Könsrollerna spelar stor roll för varandra, inte tu tal om det. Men när "allt" bottnar i det manliga, manlighet och mansrollen blir det nästan parodiskt. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Dorian Ertymexx
    Västjämtland skrev 2012-10-03 15:45:39 följande:
    Jag är skeptisk.

Så länge den så kallade "vetenskapliga"  grenen av Feminismen  har sådana här "vinklingar" på sin verksamhet.

Då känns det inte trovärdigt.     

www.genus.se/meromgenus/forskare-berattar/Mas...

För att citera ett klokt och sammanfattande uttalande!

" Genusvetare studerar inte ‘mannens problem’, de studerar ‘mannen som problem’."

Har man ett förutbestämt fokus på sin verksamhet så blir ju resultatat färgat och felaktigt! 

H
    Det är en minoritet av feminsterna som står bakom det uttalandet, det kan jag garantera. Jag står inte bakom det.
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-03 15:22:04 följande:
    Det är hela det här strukturtänkandet. Att kvinnor generellt inte väljer själva utan det gör strukturerna och patriarkatet (ofta undermedvetet). Det anser jag är att utmåla kvinnor som betydligt svagare än de är.
    Fast så tänker väl ingen? Tanken är ju istället att alla påverkas av kulturen och strukturerna (såväl kvinnor som män) och därför försöker man ändra strukturer och kulturer. I så fall ses väl alla som offer?

Själv gör ju bland annat den kunskap jag har om hur den mänskliga hjärnan fungerar att jag tycker jag ju det är tämligen uppenbart att vi påverkas av samhället omkring oss. Jag kan inte se det som något negativt att försöka förändra samhället så att det påverkar individen mindre.

Förresten. En fråga: Att påstå att det är biologi som bestämmer, gör det kvinnor till mindre offer?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:49:08 följande:
    Det är en minoritet av feminsterna som står bakom det uttalandet, det kan jag garantera. Jag står inte bakom det.
    Det spelar ingen roll om 25% är för något och 75% mot något om de som tillhör den mindre gruppen gapar mest eller har mer inflytande.Solig
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:43:01 följande:

Feminism och humanism har en del gemensamt, men också en del olikheter. Många humanister är, tyvärr, rätt blinda för problemen som finns i väst. Och inte alla feminister är humanister. Humanister är ofta liberaler, något som i sig skapar en del problem för de feminister som inte själva är av liberal politisk åsikt.

Jag har märkt att många stör sig just på namnet "feminism". Jag tycker det är milt sagt fånigt. Det är ett gammalt namn på en gammal rörelse. Litet som att ondgöra sig över att Sverige heter Sverige istället för SveaGötaSameland (eller i valfri annan ordning).  
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?

Delvis undrade jag hur du menade så jag skulle självklart uppskatta om du svarade på min fråga ovan.

Gällande vad du tycker om att folk stör sig  på namnet feminism så får du nog acceptera detta tyvärr. Lika mkt som jag får acceptera att du anser att många humanister är rätt blinda för problemen som finns i väst.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 15:49:05 följande:
    Fast då snarast som ett utfall av mansrollen. Kvinnor gör som de gör och väljer som de väljer på grund av de av patriarkatet uppställda strukturerna. Och helt utan egentliga incitament.

Könsrollerna spelar stor roll för varandra, inte tu tal om det. Men när "allt" bottnar i det manliga, manlighet och mansrollen blir det nästan parodiskt. 

Ingen säger att "allt" bottnar i det. Du ser saker som de är nu - du ser inte att kvinnor slagits mot kvinnorollen väldigt, väldigt länge. Problemet är att det inte går att få till jämställdhet så länge som männen är fast i gamla roller och föreställningar om hur vi "ska" och "måste" vara. Och i motsats till vad du kanske tror (rätta mig om jag har fel) så är mansrollen långtifrån enbart männens ensak - även kvinnor har en viktig del i att förändra mansrollen. Så länge som det finns kvinnor som fnyser åt gråtande pojkar, och som enbart vill ha "riktiga män", så kommer det bli svårt att rubba mansrollen. Det är mansrollen som behöver luckras upp, ja, men det är INTE enbart ett jobb för männen.
  • Element
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:50:28 följande:
    Fast så tänker väl ingen? Tanken är ju istället att alla påverkas av kulturen och strukturerna (såväl kvinnor som män) och därför försöker man ändra strukturer och kulturer. I så fall ses väl alla som offer?

Själv gör ju bland annat den kunskap jag har om hur den mänskliga hjärnan fungerar att jag tycker jag ju det är tämligen uppenbart att vi påverkas av samhället omkring oss. Jag kan inte se det som något negativt att försöka förändra samhället så att det påverkar individen mindre.

Förresten. En fråga: Att påstå att det är biologi som bestämmer, gör det kvinnor till mindre offer?
    Jag ser inte kvinnor som offer, de har lika mycket att säga till om som männen, ja mer till och med då de sitter på den informella makten och den kan man inte lagstifta om.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!