• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:52:07 följande:

Ingen säger att "allt" bottnar i det. Du ser saker som de är nu - du ser inte att kvinnor slagits mot kvinnorollen väldigt, väldigt länge. Problemet är att det inte går att få till jämställdhet så länge som männen är fast i gamla roller och föreställningar om hur vi "ska" och "måste" vara. Och i motsats till vad du kanske tror (rätta mig om jag har fel) så är mansrollen långtifrån enbart männens ensak - även kvinnor har en viktig del i att förändra mansrollen. Så länge som det finns kvinnor som fnyser åt gråtande pojkar, och som enbart vill ha "riktiga män", så kommer det bli svårt att rubba mansrollen. Det är mansrollen som behöver luckras upp, ja, men det är INTE enbart ett jobb för männen.
    Förutom att det verkligen inte bara är männen som är fast i gamla föreställningar. Däremot är mycket av incitamenten i att leva utifrån dessa avhängigt vad motsatta könet uppskattar. Många män vill ha snygga trofébrudar av bimbotyp, många kvinnor gillar "lite faaarliga killar" alternativt "riktiga män" som du säger. Båda könen är kort sagt lika goda kålsupare. Och då kan man vara hur mycket feminist eller könsrollsmotståndare man vill, om man ändå premierar sådant jag nämnde nyss i partnerval är man inget annat än en hycklare.

Jag tror att just det här är en betydligt större anledning till att landet ligger som det gör än vad någon vill inse. För det är ju mycket lättare att skylla på historia och patriarkat.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-03 16:07:05 följande:
    Strukturer, du vet. De går inte att bevisa, men de finns där.

Så du tror på hemliga strukturer som finns men inte syns?
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-03 16:12:58 följande:

Så du tror på hemliga strukturer som finns men inte syns?
    Nej. Däremot tycker jag den mängd riktade satsningar syftande till att få kvinnor att välja "rätt" (för det kan de inte annars) visar att den uppfattning jag står för har visst fäste på riksnivå.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-03 16:12:11 följande:
    Detta hittade jag om statsfeminism. Skrivet av Pelle Billing.

Det är inte en term som är myntad av mig, och inte en term som jag själv definierar. Utan statsfeminism är den feminism som står inskriven i diverse regeringsdokument och utredningar, samt de faktiska beslut och lagändringar som görs.

Men kort sammanfattat är statsfeminismens ställningstaganden:

Kön är helt eller till stor del en social konstruktion. Dvs att män och kvinnor har olika intressen och beteenden (i genomsnitt) är konstruerat, samt kan och bör ändras på. Vi lever i en könsmaktsordning. Jämställdhetspolitikens mål bör vara att se till att kvinnor får lika mycket makt, toppositioner och pengar som män. Om detta inte lyckas med stimulansmedel och uppmaningar (vilket bl a lett till en inofficiell kvotering vad gäller chefskap i offentliga sektorn), får en formell kvotering införas på sikt. I första hand i bolagsstyrelser, men andra verksamheter är inte uteslutna. Mansfrågor existerar inte som begrepp i statsfeminismen eller i jämställdhetspolitiken. På en direkt fråga från mig svarade jämställdhetsminister Nyamko Sabuni att mansfrågorna inte är intressanta eftersom hon anser kvinnofrågorna vara viktigare.
    Fast att en människa skrivit så på internet och du lyckas googla reda på den texten betyder ju ingenting. Det är inte något bevis för någonting. Allt det bevisar är att det finns en person som tycker så.

Fasiken, vad folk har svårt att förstå vad en källhänvisning är.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-03 16:15:08 följande:
    Nej. Däremot tycker jag den mängd riktade satsningar syftande till att få kvinnor att välja "rätt" (för det kan de inte annars) visar att den uppfattning jag står för har visst fäste på riksnivå.

Fast du har ju som sagt inte kommit med några bevis för att det är så. Du ter dig alltså smått paranoid.
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-03 16:16:29 följande:
    Fast att en människa skrivit så på internet och du lyckas googla reda på den texten betyder ju ingenting. Det är inte något bevis för någonting. Allt det bevisar är att det finns en person som tycker så.

Fasiken, vad folk har svårt att förstå vad en källhänvisning är.
    Jag lyckades i alla fall. Fasiken vad svårt det verkar vara för dig att förstå att jag inte någonstans har skrivit att det är ett bevis. Jag har skrivit att "detta hittade jag".
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-03 16:17:30 följande:

Fast du har ju som sagt inte kommit med några bevis för att det är så. Du ter dig alltså smått paranoid.
    Så du menar att det inte finns riktade och statligt sanktionerade satsningar för att få fler kvinnor att läsa till t.ex. ingenjör? Eller starta eget företag?
  • rlevitte
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-03 16:01:02 följande:
    Jag kopierar in frågan en gång till.
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?

Det här var en fråga jag hade på din text om mansroller och kvinnoroller en bit ovan. Eller menar du att du beskrev en humanistens åsikt istället för feministens?
    Jag gissar att Dorian tänker på inlägg #3775, där han faktiskt pratar om humanisterna och feministerna.

Mvh,
    Richard 
  • Element
    oOOo oOOo skrev 2012-10-03 16:05:06 följande:
    Du har inte fundear på att de som passar på epitetet 'riktiga män' kanske behövs?

Nej, de är utdöende dumma dinosaurier. Att kunna hugga ved, se till att vattnet inte fryser, i nödfall jaga och fiska, reparera bilen och att lära sina barn samma sak samt att kunna hålla på sitt och i nödfall sätta hårt mot hårt är inte viktigt nuförtiden.

Dagens man skall kunna beställa fina rätter, hålla besticken rätt, ha korrekta politiska åsikter och vara insatt i vilken B-kändis som gift sig. Han skall även vara väl insatt i smink då det är något den moderna mannen nyttjar i allt högre utsträckning. Sedan skall han gärna gråta en skvätt på bion.Skrattande
  • Anonym (humanist)

Det här hittar jag också vilket inte heller är samma som att jag säger att det är sanning. Detta kan naturligtvis innebära att någon skrivit om eller bara hittat på. Jag har varken tid eller lust att rota i regeringsdokument. Men det kanske är det vi borde göra?

Regeringens skrivelse 2002/03:140
    Jämt och ständigt – Regeringens jämställdhetspolitik med handlingsplan för mandatperioden

"Trots en lång historia av aktivt jämställdhetsarbete präglas vårt samhälle fortfarande av en könsmaktsordning. Arbetet måste fortsättningsvis ges en mer feministisk inriktning. Det innebär att vi måste vara medvetna om att det råder en könsmaktsordning, att kvinnor är underordnade och män är överordnade, och vilja förändra den."

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!