• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-03 15:51:50 följande:
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?

Delvis undrade jag hur du menade så jag skulle självklart uppskatta om du svarade på min fråga ovan.

Gällande vad du tycker om att folk stör sig  på namnet feminism så får du nog acceptera detta tyvärr. Lika mkt som jag får acceptera att du anser att många humanister är rätt blinda för problemen som finns i väst.

Jag trodde jag svarat på din fråga!? Precisera gärna är du snäll.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Västjämtland
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:48:21 följande:

Och det är väl inte så konstigt att feministerna vill se mer makt i kvinnornas händer! Om du tillhörde en grupp som bestod av hälften av befolkningen, men er grupp bara hade en bråkdel av inflytandet, och en stark grupp som medvetet eller omedvetet motarbetade en förändring, hade inte du också jobbat för att förändra läget? Det är ingen ondskefull komplott, det är ett försök att få till balans och jämställdhet.    
    Och jag hävdar att så var det en gång i tiden, men i dagens samhälle är det ju tvärt om.

Det är ju kvinnan som har makten, det är kvinnan som har fler lagliga rättigheter än männen!

Sedan ca 15 år är ju normen i det svenska socialpolitiska spelet Kvinnan! 

Varför skall man då ta bort ännu mer rättigheter från männen?

Har man barn och inte är gift som man så vet man vad man är utan för rätsligt skydd kan jag lova dig!

H            
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:52:07 följande:

Ingen säger att "allt" bottnar i det. Du ser saker som de är nu - du ser inte att kvinnor slagits mot kvinnorollen väldigt, väldigt länge. Problemet är att det inte går att få till jämställdhet så länge som männen är fast i gamla roller och föreställningar om hur vi "ska" och "måste" vara. Och i motsats till vad du kanske tror (rätta mig om jag har fel) så är mansrollen långtifrån enbart männens ensak - även kvinnor har en viktig del i att förändra mansrollen. Så länge som det finns kvinnor som fnyser åt gråtande pojkar, och som enbart vill ha "riktiga män", så kommer det bli svårt att rubba mansrollen. Det är mansrollen som behöver luckras upp, ja, men det är INTE enbart ett jobb för männen.
    Vad är det för fel på mansrollen? Hela ditt resonemang bygger ju på att det är något fel på den.Tyst
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:50:28 följande:
    Fast så tänker väl ingen? Tanken är ju istället att alla påverkas av kulturen och strukturerna (såväl kvinnor som män) och därför försöker man ändra strukturer och kulturer. I så fall ses väl alla som offer?

Själv gör ju bland annat den kunskap jag har om hur den mänskliga hjärnan fungerar att jag tycker jag ju det är tämligen uppenbart att vi påverkas av samhället omkring oss. Jag kan inte se det som något negativt att försöka förändra samhället så att det påverkar individen mindre.

Förresten. En fråga: Att påstå att det är biologi som bestämmer, gör det kvinnor till mindre offer?
    Det är kanske som du säger. Oavsett vilket tror jag inte på att toppstyra kulturer och roller på det sättet - det måste komma som en naturlig följd av samhällsförändringar, inte som idéer myntade av forskare inom ett nytt, smalt ämne (i det här fallet genusvetenskap). Och även om vi skulle få bort en typ av samhällspåverkan - om vi utgår från att detta är möjligt - ersätts denna snabbt av en ny, som då kanske inte ens är könsbunden. Folk vill passa in, vara en del av gruppen, det kommer inga genusprojekt i världen att ändra på.

För att exemplifiera om vi tar exemplet med kvinnor på höga poster i näringslivet: jag tror betydligt mer på att låta sådant hända av sig själv än att försöka påskynda det medelst pekpinnar uppifrån. Vi ser utvecklingen i dag och den kommer att fortsätta. Ju fler kvinnor som gör uppoffringarna som krävs, desto fler kommer att ta sig förbi det imaginära glastaket och visa andra att det faktiskt går, varpå andra kommer att följa efter osv etc. Helt utan kvotering och riktade insatser.

Det är så man "ändrar kulturer", inte genom att peka med hela handen uppifrån och insinuera att det går att välja "fel", eller att åtgärda upplevda orättvisor med att införa samma orättvisor åt andra hållet (som i fallet med könskvotering).

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:53:03 följande:

Jag trodde jag svarat på din fråga!? Precisera gärna är du snäll.
    Jag kopierar in frågan en gång till.
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?

Det här var en fråga jag hade på din text om mansroller och kvinnoroller en bit ovan. Eller menar du att du beskrev en humanistens åsikt istället för feministens?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-03 13:54:46 följande:
    Nej jag citerade ur V:s partiprogram för att illustrera att det verkligen inte existerar någon statsfeminism.

När man citerar någon brukar man skriva texten inom citationstecken och även ange vem som skrivit det som man citerar.

Förövrigt visste vi väl redan att Vänstern hade knepiga åsikter?
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:52:07 följande:
    Så länge som det finns kvinnor som fnyser åt gråtande pojkar, och som enbart vill ha "riktiga män", så kommer det bli svårt att rubba mansrollen. 
    Du har inte fundear på att de som passar på epitetet 'riktiga män' kanske behövs?

• PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-03 14:30:33 följande:
    Statsfeminism existerar i allra högsta grad. Kvinnor är viljelösa offer som måste guidas, lyftas fram och curlas för att komma någonstans i livet, män är onda förtryckare. Att ifrågasätta eller motsätta sig denna verklighetsbild är att utmåla sig själv som "kvinnohatare"i "de upplystas" ögon.

Om det nu är på detta vis, då borde det väl vara lätt för dig att ta fram fakta som stödjer dina åsikter. Istället för att bara sitta och påstå att det "är så".
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-03 16:05:50 följande:

Om det nu är på detta vis, då borde det väl vara lätt för dig att ta fram fakta som stödjer dina åsikter. Istället för att bara sitta och påstå att det "är så".
    Strukturer, du vet. De går inte att bevisa, men de finns där.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym (humanist)

Detta hittade jag om statsfeminism. Skrivet av Pelle Billing.

Det är inte en term som är myntad av mig, och inte en term som jag själv definierar. Utan statsfeminism är den feminism som står inskriven i diverse regeringsdokument och utredningar, samt de faktiska beslut och lagändringar som görs.

Men kort sammanfattat är statsfeminismens ställningstaganden:

Kön är helt eller till stor del en social konstruktion. Dvs att män och kvinnor har olika intressen och beteenden (i genomsnitt) är konstruerat, samt kan och bör ändras på. Vi lever i en könsmaktsordning. Jämställdhetspolitikens mål bör vara att se till att kvinnor får lika mycket makt, toppositioner och pengar som män. Om detta inte lyckas med stimulansmedel och uppmaningar (vilket bl a lett till en inofficiell kvotering vad gäller chefskap i offentliga sektorn), får en formell kvotering införas på sikt. I första hand i bolagsstyrelser, men andra verksamheter är inte uteslutna. Mansfrågor existerar inte som begrepp i statsfeminismen eller i jämställdhetspolitiken. På en direkt fråga från mig svarade jämställdhetsminister Nyamko Sabuni att mansfrågorna inte är intressanta eftersom hon anser kvinnofrågorna vara viktigare.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!