• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element
    Ermenegildo skrev 2012-10-18 17:48:29 följande:
    ok.... Jag anar en stor och spännande konspirationsteori.
    Eller också ett enormt stort antal sammanträffanden.
  • grind

Jag har faktiskt aldrig hört någon som använt sig av hen i vanliga livet. Bättre exempel på skrivbordsprodukt är svårt att hitta. Tänk om dessa människor kunde göra något vettigt istället.

• Västjämtland
    grind skrev 2012-10-18 21:57:38 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört någon som använt sig av hen i vanliga livet. Bättre exempel på skrivbordsprodukt är svårt att hitta. Tänk om dessa människor kunde göra något vettigt istället.
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 15:00:52 följande:
    Ja, båda är pronomen. De är OLIKA sorts pronomen.
    DEN är ett av svenskans personliga pronomen. Säger du verkligen emot det? Förvånad

Får väl prova en ny länk:

http://www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

"Personligt pronomen är ord man använder istället för namnet på personer, djur, växter och saker för att undvika upprepning.

Det heter personligt pronomen därför att det har med människor att göra eller vad människor kommunicerar om.

Exempel på olika personliga pronomen är: jag, vi, honom, henne, DEN, det, oss, hon, dem."

• nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-17 23:06:36 följande:
    Nej, jag använder varken den eller hen istället för hon eller han.

Jag har bara argumenterat emot att hen skulle fylla något tomrum i språket som vissa påstår. Det befintliga ordet den kan ju precis lika gärna användas i de fall där ni säger hen eller hur?

Enda motargumentet mot det som lagts fram här är att en del tycker att ordet den LÅTER sämre. Det är inte direkt något sakargument och det blir lite konstigt om man samtidigt rackar ner på "hen-motståndare" som klagar på att hen låter fel, ger fel associationer osv.

Tomrummet består av att det inte finns ett personligt pronomen som är könslöst och syftar speciellt på människor. Sedan kan man välja att använda vilket ord som helst eller hur? Att det låter sämre med den isf hon eller han betyder väl kanske att det låter inkorrekt eftersom den redan har en annan betydelse, men visst kan man välja att utvidga betydelsen. Verkar dock inte vara något större sug efter att använda den i den betydelsen.
  • nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 11:59:27 följande:

Nej, där har du fel. Slå upp det, om du inte tror mig.

Den är personligt pronomen i 3:e person singular och demonstrativt pronomen. Hur menar du att den inte skulle vara personligt pronomen?    
  • Daddy  Cool

He he... undrar hur Pumpkin Queen ska slingra sig ur det här Glad

nihka skrev 2012-10-18 22:33:42 följande:

Tomrummet består av att det inte finns ett personligt pronomen som är könslöst och syftar speciellt på människor.
    Aha! Glad

Fast är det verkligen något som har betydelse? I plural går det ju bra att säga "de" om både människor och saker. Ingen har föreslagit någon hen-motsvarighet där som bara används om människor.
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 23:06:31 följande:

Aha! Glad

Fast är det verkligen något som har betydelse? I plural går det ju bra att säga "de" om både människor och saker. Ingen har föreslagit någon hen-motsvarighet där som bara används om människor.
    Kanske just för att de är plural och kan vara både flera män, flera kvinnor, både män och kvinnor och saker och djur plus en blandning av människor och saker och djur samt saker respektive djur. Det skulle behövas en jädra massa pronomen om vi skulle vilja särskilja allt detta, så vi nöjer oss med de. Kanske?

Det finns fler "tomrum" i språket: min bil, mina bilar, mitt hus, mina hus - varför inte mitta hus? 
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 23:06:31 följande:

Aha! Glad

Kanske genom att kopiera det  inlägg där en serietidningsbildad Lucky Luke-fantast använde "den" i funktionen demonstrativt pronomen utan att själv förstå detta.

Mycket tok skulle nog kunna undvikas om antifeministen lärde sig att tillgodogöra sig lite annan kunskap än den som finns i fablernas värld.

• nihka
    FMGA skrev 2012-10-19 00:30:53 följande:.

Mycket tok skulle nog kunna undvikas om antifeministen lärde sig att tillgodogöra sig lite annan kunskap än den som finns i fablernas värld

Vad menar du med ANNAN kunskap? Jag ser ingen kunskap utan bara en massa nojor och fördomar.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!