• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 23:19:07 följande:
    Det beror på att du inte är van vid att använda "den" på det sättet. Det finns inget magiskt med ordet den som gör att det inte kan syfta på människor. Din invändning mot "den" är inte bättre än "hen-motståndarnas" invändning att hen inte låter bra.
    Sant. Den kan användas om människor precis som du säger. Den kan ersätta ALLA pronomen om den vill.

Jag använder hen istället för hon eller han. Annars använder jag naturligtvis den. Använder du den istället för hon eller han?
  • nihka
    SkåneP skrev 2012-10-17 00:05:01 följande:

Är nyttan stor kommer det användas, språk är ganska självreglerande.

Fast jag undrar lite över varför behovet/ nyttan uppstått i dessa tider och inte för, säg, 30 år sedan.
    Hen har under många år sakteliga vunnit mark, men inte fått en jätteskjuts förrän helt nyligen, mest pga av upprörda henmotståndare som gör enormt mycket reklam för ordet som en reaktion på att det plockats upp av bl a feministrörelsen. Sedan är det naturligtvis för att vi tänker, handlar och utbildar oss/arbetar mer könsneutralt nu än för 30 år sedan. När samhället utvecklas, utvecklas språket som beskriver samhället. 
  • Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-10-17 22:30:41 följande:
    Sant. Den kan användas om människor precis som du säger. Den kan ersätta ALLA pronomen om den vill.

Jag använder hen istället för hon eller han. Annars använder jag naturligtvis den. Använder du den istället för hon eller han?
    Nej, jag använder varken den eller hen istället för hon eller han.

Jag har bara argumenterat emot att hen skulle fylla något tomrum i språket som vissa påstår. Det befintliga ordet den kan ju precis lika gärna användas i de fall där ni säger hen eller hur?

Enda motargumentet mot det som lagts fram här är att en del tycker att ordet den LÅTER sämre. Det är inte direkt något sakargument och det blir lite konstigt om man samtidigt rackar ner på "hen-motståndare" som klagar på att hen låter fel, ger fel associationer osv.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-17 23:06:36 följande:
    Nej, jag använder varken den eller hen istället för hon eller han.

Jag har bara argumenterat emot att hen skulle fylla något tomrum i språket som vissa påstår. Det befintliga ordet den kan ju precis lika gärna användas i de fall där ni säger hen eller hur?

Enda motargumentet mot det som lagts fram här är att en del tycker att ordet den LÅTER sämre. Det är inte direkt något sakargument och det blir lite konstigt om man samtidigt rackar ner på "hen-motståndare" som klagar på att hen låter fel, ger fel associationer osv.

Nej, det är inte det enda motståndet. Motståndet är att "DEN" redan har en betydelse, som är en annan än den du förespråkar.
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 11:18:52 följande:
    Nej, det är inte det enda motståndet. Motståndet är att "DEN" redan har en betydelse, som är en annan än den du förespråkar.
    "Den" har ingen annan betydelse än att vara ett könsneutralt pronomen.

"Hen" används även om personer med oklar könstillhörighet. Hen används dessutom i vissa sammanhang mer eller mindre som ett skällsord.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 11:29:35 följande:
    "Den" har ingen annan betydelse än att vara ett könsneutralt pronomen.

"Hen" används även om personer med oklar könstillhörighet. Hen används dessutom i vissa sammanhang mer eller mindre som ett skällsord.
    Den är ett demonstrativt pronomen. Hon, han och hen är personliga pronomen. Ser du? Skillnad.

Hen används som sagt när man inte vet om könet, eller om man inte vill tala om könet. På samma sätt som man använder könsneutrala substantiv, så som "personen" eller "föräldern".
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 11:38:19 följande:
    Den är ett demonstrativt pronomen. Hon, han och hen är personliga pronomen. Ser du? Skillnad.
    Den är både ett demonstrativt pronomen och ett personligt pronomen.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 11:38:19 följande:

Hen används som sagt när man inte vet om könet, eller om man inte vill tala om könet. På samma sätt som man använder könsneutrala substantiv, så som "personen" eller "föräldern".
    Skitsnack, jag har sett trådar där man nyttjat hen trots att man i rubriken eller meningen innan nämnt könet på personen som åsyftas. Då finns det bara en förklaring. Den som skriver nyttjar hen som ett politiskt statement. Fast sådant förekommer ju inte enligt den allvetande FMGA.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 11:45:03 följande:
    Den är både ett demonstrativt pronomen och ett personligt pronomen.

Nej, där har du fel. Slå upp det, om du inte tror mig.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-18 11:58:08 följande:
    Skitsnack, jag har sett trådar där man nyttjat hen trots att man i rubriken eller meningen innan nämnt könet på personen som åsyftas. Då finns det bara en förklaring. Den som skriver nyttjar hen som ett politiskt statement. Fast sådant förekommer ju inte enligt den allvetande FMGA.
    Det här har vi ju pratat om förut. Kommer du ihåg vad jag skrev då?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!