• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • FMGA
    nihka skrev 2012-10-19 00:52:57 följande:

Vad menar du med ANNAN kunskap? Jag ser ingen kunskap utan bara en massa nojor och fördomar.

Mm, kanske det är så - skalar man bort fördomarna och okunnigheten blir det inget mer kvar än en liten kärna som säger Pang Pang.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-18 16:57:13 följande:
    Män utsätts för våld oftare än kvinnor på väg hem från krogen. Varför skall kvinnors rädsla särbehandlas?

Ja, varför ska man försöka minska någons lidande när man inte kan minska allas lidande? Det är nog bäst att inte göra någonting alls. Låt folk bli misshandlade och våldtagna bara. Annars blir det ju orättvist.
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-18 17:46:13 följande:
    Hm, jag förstår vad du menar. Men man ser ju inte direkt några killar starta Facebookgrupper med "HJÄLP OSS STOPPA GATUVÅLDET (efter krogbesök) NU"

Om man vill ha en förändring så måste nog de som är påverkade av de negativa effekterna påbörja den förändringen.

Bra skrivet.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 22:11:53 följande:
    DEN är ett av svenskans personliga pronomen. Säger du verkligen emot det? Förvånad

Får väl prova en ny länk:

www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

"Personligt pronomen är ord man använder istället för namnet på personer, djur, växter och saker för att undvika upprepning.

Det heter personligt pronomen därför att det har med människor att göra eller vad människor kommunicerar om.

Exempel på olika personliga pronomen är: jag, vi, honom, henne, DEN, det, oss, hon, dem."

Ja, det finns information på internet som är felaktig. Förvånad Skrämmande men sant.

Att "den" är ett demonstrativt pronomen är dock ingen hemlighet eller någon sammansvärjning, det går bra att kolla upp detta påstående rent faktamässigt. Själv sitter jag på jobbet just nu, så jag har ingen grammatikbok med mig. Men jag kan, rent generellt, rekommendera Östen Dahls Grammatik, om det är så att du har frågor. Det är en liten tunn bok som är lätt att använda. Det borde även finnas flera andra grammatikböcker på ditt lokala bibliotek. Du verkar ju vara engagerad i språkfrågor, så varför inte fördjupa dig lite?
  • Magrat
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 22:11:53 följande:
    DEN är ett av svenskans personliga pronomen. Säger du verkligen emot det? Förvånad

Får väl prova en ny länk:

www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

"Personligt pronomen är ord man använder istället för namnet på personer, djur, växter och saker för att undvika upprepning.

Det heter personligt pronomen därför att det har med människor att göra eller vad människor kommunicerar om.

Exempel på olika personliga pronomen är: jag, vi, honom, henne, DEN, det, oss, hon, dem."

På första sidan du länkade till står det uttryckligen:  "Man använder den/det när man syftar på sådant som inte är människor."

På sidan du länkar till här ovan står det ganska tydligt (precis som du själv skriver) att de slagit ihop "personer, djur, växter och saker".
    Exemplet som visas hur man kan använda den är "Den är verkligen fin." Känns det som att man syftar på en person där tycker du? Nej, lite längre ned upptäcker man att det är ett djur som åsyftas.
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • PumpkinQueen
    nihka skrev 2012-10-18 22:43:34 följande:

Den är personligt pronomen i 3:e person singular och demonstrativt pronomen. Hur menar du att den inte skulle vara personligt pronomen?    

Jag menar att DEN skiljer sig från hon och han på så sätt att det är ett demonstrativt pronomen -vilket hon och han inte är. Därför är de inte direkt utbytbara med varandra i alla lägen. 

Hävdar du att hon, han och hen skulle vara demonstrativa pronomen?
  • Magrat
    PumpkinQueen skrev 2012-10-16 11:58:35 följande:

Inträden och låten är väl ändå plural? Alltså blir meningen väldigt märklig av flera skäl.

Förövrigt är vi åter inne på "den som", vilket inte riktigt är samma sak som att ersätta "han eller hon" med "den". Den som ersättning för hon eller han låter knasigt.

Vem är längst i fotbollslaget? Den.
    Den gick ut från affären och åkte hem.
    Ska vi bjuda den på festen?

Meningen som skrevs (jag verkar inte kunna citera flera inlägg) är felciterad, det är därför den blir märklig.
    Det är inte "Den som här inträden..." utan "I som här inträden.."
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • PumpkinQueen
    Magrat skrev 2012-10-19 10:57:10 följande:

Meningen som skrevs (jag verkar inte kunna citera flera inlägg) är felciterad, det är därför den blir märklig.
    Det är inte "Den som här inträden..." utan "I som här inträden.."

Ja, jag vet det, eftersom jag har läst de tidigare inläggen. Gör det du med, så får du säkert ett bättre sammanhang i diskussionen.
  • Element
    nihka skrev 2012-10-19 00:52:57 följande:

Vad menar du med ANNAN kunskap? Jag ser ingen kunskap utan bara en massa nojor och fördomar.

Jag behöver ingen kunskap då jag bara är en lågutbildad knallpulverskytt som förmodligen röstar på SD också om man skall tro på den intellektuella jätten FMGA. Trots att man i media dagligen kan se stöd för mitt påstående att det faktiskt existerar något som kallas statsfeminism och att denna i sin tur bygger på genusmodellen anses det vara ren inbillning.

Dock är jag hellre en lågutbildad knallpulverskytt än en quisling.
  • Västjämtland
    Element skrev 2012-10-19 12:27:59 följande:
    Jag behöver ingen kunskap då jag bara är en lågutbildad knallpulverskytt som förmodligen röstar på SD också om man skall tro på den intellektuella jätten FMGA. Trots att man i media dagligen kan se stöd för mitt påstående att det faktiskt existerar något som kallas statsfeminism och att denna i sin tur bygger på genusmodellen anses det vara ren inbillning.

Dock är jag hellre en lågutbildad knallpulverskytt än en quisling.

Det är tur att alla har så god ton och kan skilja på person och sak här inne!

Eller hur!

H  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!