• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-10-16 21:39:16 följande:
     Nä, här funkar det inte med den i stället för hon eller han. Låter som en pryl "pratar" med initialt den i meningen ovan.
    Det beror på att du inte är van vid att använda "den" på det sättet. Det finns inget magiskt med ordet den som gör att det inte kan syfta på människor. Din invändning mot "den" är inte bättre än "hen-motståndarnas" invändning att hen inte låter bra.
  • SkåneP
    nihka skrev 2012-10-16 21:47:13 följande:
    Det är väl en stor del av nyttan med hen - att vi slipper använda han som "könsneutralt" pronomen eftersom han inte är könsneutralt utan tvärtom väldigt maskulint, eller? 

Är nyttan stor kommer det användas, språk är ganska självreglerande.

Fast jag undrar lite över varför behovet/ nyttan uppstått i dessa tider och inte för, säg, 30 år sedan.
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 23:19:07 följande:
    Det beror på att du inte är van vid att använda "den" på det sättet. Det finns inget magiskt med ordet den som gör att det inte kan syfta på människor. Din invändning mot "den" är inte bättre än "hen-motståndarnas" invändning att hen inte låter bra.
    Klart att den skulle kunna fylla samma funktion som hen gör idag, språket förändras ju liksom vår uppfattning om vad som låter fel eller fel.

Men det handlar om en slags tillvänjning som kräver att man möter ett nytt språkligt fenomen ganska frekvent - och det verkar som att de som förespråkar den som ett könsneutralt pronomen som kan syfta på en människa nöjer sig med att påpeka möjligheten till detta utan att använda sig av den i vardagsspråket. 
  • Element
    SkåneP skrev 2012-10-17 00:05:01 följande:

Fast jag undrar lite över varför behovet/ nyttan uppstått i dessa tider och inte för, säg, 30 år sedan.
    Därför att feministerna då arbetade för jämställdhet och inte satt och sysslade med mental onani på universitet.
  • PumpkinQueen
    SkåneP skrev 2012-10-17 00:05:01 följande:

Hur många kvinnliga läkare, elektriker eller rörmokare fanns det för 30 år sedan? Och hur många manliga sjukvårdsbiträden, assistenter eller förskolepedagoger? Där tror jag att vi har svaret. Jämlikheten har ökat, i och med det har det uppstått ett behov av att kunna prata om (till exempel) olika yrkesgrupper utan att behöva tilldela dem en könstillhörighet.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 23:19:07 följande:

Ingen har påstått att det finns något magiskt med något ord. Däremot kan man konstatera att ordet "den" används för saker -inte personer. Däremot är det ju ingen som förbjuder dig att använda ordet precis som du vill. Men bered dig på missförstånd.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-17 13:47:14 följande:

Ingen har påstått att det finns något magiskt med något ord. Däremot kan man konstatera att ordet "den" används för saker -inte personer. Däremot är det ju ingen som förbjuder dig att använda ordet precis som du vill. Men bered dig på missförstånd.
    Exakt vad är det för fel på den mannen, det barnet?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-17 14:25:12 följande:
    Exakt vad är det för fel på den mannen, det barnet?

Jag vet inte, vad är det för fel på den mannen och det barnet?
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-17 14:54:16 följande:

Jag vet inte, vad är det för fel på den mannen och det barnet?
    De har förmodligen umgåtts med en henanhängare.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!