• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-20 21:07:18 följande:
    Annars är väl ditt inlägg ett skolexempel på härskarteknik - att göra sig själv till alla andras måttstock.

Ärligt talat kan det vara svårt att avgöra när Element behagar skämta eller är allvarlig.

Och trots allt är ju tron på att det finns en helig svensk statsfeminism så absurd att steget inte är så långt till att påståendet att FI sänder hemliga meddelanden genom plomberna bara ska vara en del av samma strålkärringsmentalitet.

Jelly, skriver t ex att hon inte läser det Aaliyah skriver - som ett svar på Aaliyahs inlägg!

Den logiska förmågan hos vissa henmotståndare är helt enkelt inte särskilt utvecklad, vilket innebär att det är svårt att diskutera utifrån rationella utgångspunkter med dessa om hens funktion i svenskan.

Eftersom det inte existerar någon statsfeminism och med det menar jag en eller flera intressegrupper som har inflytande över den politiska processen så väljer jag att betrakta dess motsats som ett fantasifoster på samma sätt.
  • CMM
    Annars är väl ditt inlägg ett skolexempel på härskarteknik - att göra sig själv till alla andras måttstock.

Ärligt talat kan det vara svårt att avgöra när Element behagar skämta eller är allvarlig.

Och trots allt är ju tron på att det finns en helig svensk statsfeminism så absurd att steget inte är så långt till att påståendet att FI sänder hemliga meddelanden genom plomberna bara ska vara en del av samma strålkärringsmenem talitet.

Jelly, skriver t ex att hon inte läser det Aaliyah skriver - som ett svar på Aaliyahs inlägg!

Den logiska förmågan hos vissa henmotståndare är helt enkelt inte särskilt utvecklad, vilket innebär att det är svårt att diskutera utifrån rationella utgångspunkter med dessa om hens funktion i svenskan.

Vem ska jag utgå från om inte mig själv? Ska jag sitta och gissa hur andra eventuellt tolkar Aaliyahs inlägg, eller ska jag skriva min egen åsikt, som jag står för ännu mer efter att hon på mitt senaste inlägg replikerat med sin "signature move", dvs den ensamma pussmunnen? Vill folk hylla hennes enastående debatteknik tänker jag inte stå i vägen.

Om statsfeminismen är helig vet jag inte (det är du som använder det ordet hela tiden) men nog finns den. Där får du mig aldrig att ändra åsikt.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Aaliyah

CMM: noterar att du är betydligt mer respektfull mot manliga debattörer. Vad KAN det bero på?

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • FMGA
    CMM skrev 2012-10-20 22:24:41 följande:
    Vem ska jag utgå från om inte mig själv? Ska jag sitta och gissa hur andra eventuellt tolkar Aaliyahs inlägg, eller ska jag skriva min egen åsikt, som jag står för ännu mer efter att hon på mitt senaste inlägg replikerat med sin "signature move", dvs den ensamma pussmunnen? Vill folk hylla hennes enastående debatteknik tänker jag inte stå i vägen.

Om statsfeminismen är helig vet jag inte (det är du som använder det ordet hela tiden) men nog finns den. Där får du mig aldrig att ändra åsikt.
    Jag har för mig att först gången som jag stötte på uttrycket här på FL så var det du som använde det, men jag kan minnas fel - hursomhelst vet jag säkert att Pär Ström har använt det, vilket ju iofs inte är förvånande.

Min uppfattning är att få - om ens någon - av de som ogillar pronomet hen har lyckats argumentera särskilt väl för sin sak i den här träden, vilket inte innebär att du och andra säkert anser att vi henanvändare är helt låsta och alltså oemottagliga för de argument som finns mot "hen.

Själv tycker jag att den här tråden är mycket underhållande, just för att jag anser att så pass många av henhatarnas argument är helt befängda, dessutom förstår jag inte hur man är funtad om man diskuterar en språkfråga utan att ens ha det mest elementära kunskaper om språkregler.

Jag kanske bör tillägga att jag inte inbillar mig att du tillhör de som inte har förstått vad ett pronomen är. 
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-10-20 23:31:14 följande:
    CMM: noterar att du är betydligt mer respektfull mot manliga debattörer. Vad KAN det bero på?
    Man ser det man vill se. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-20 21:12:33 följande:
    Eftersom det inte existerar någon statsfeminism och med det menar jag en eller flera intressegrupper som har inflytande över den politiska processen så väljer jag att betrakta dess motsats som ett fantasifoster på samma sätt.
    Och vad är motsatsen till statsfeminismen?
  • Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-10-20 23:39:47 följande:
    Min uppfattning är att få - om ens någon - av de som ogillar pronomet hen har lyckats argumentera särskilt väl för sin sak i den här träden, vilket inte innebär att du och andra säkert anser att vi henanvändare är helt låsta och alltså oemottagliga för de argument som finns mot "hen.
    Man ska kanske inte dela in mänskligheten i hen-användare och hen-motståndare.
    Jag tänkte påminna om en artikel jag länkat till tidigare:

http://blog.svd.se/sprak/2012/05/28/hen-eller-den-pronomenval-med-betydelse/

Det är en professor i svenska språket som skrivit lite om ordet "hen" (och även jämfört med "den").

Exempel:

"”Hen” och ”den” betyder nämligen inte riktigt samma sak och erbjuder därmed en tilltalande nyansrikedom. Vi kan använda ”hen” som könsneutralt pronomen när vi vill att det ska märkas – och ”den” när vi vill att det inte ska märkas.

”Hen” är det genusmedvetna alternativet. Det är könsneutralt såtillvida att det inte specificerar något visst kön, men knappast i något annat avseende. Tvärt emot vad man kanske väntar sig aktualiserar det frågor om kön, just genom att vara så påtagligt könsneutralt att det blir en markering. Detta beror till stor del på att ”hen” även här förknippas med sin andra innebörd..."

och

"Så hellre än att fråga oss om det är ”hen” eller ”den” (eller något annat) som är att föredra generellt bör vi alltså fråga oss vilket av uttrycken som passar bäst i det aktuella fallet. De fyller helt enkelt olika funktioner. Det är ganska fantastiskt att ett litet pronomen som ”hen” är tillräckligt uttrycksfullt för att förmedla en ideologisk markering. Att ordet därmed blir kontroversiellt beror helt enkelt på att frågor om kön är kontroversiella. Och vill man undvika detta finns det lite blekare ”den” att tillgå."

Håller du med om det jag citerade (och resten av artikeln) eller anser du att professorn är ute och cyklar?

• nihka
    Aaliyah skrev 2012-10-20 13:49:16 följande:
    Eller hur? För 75 år sedan hade du varit tvungen att ta skiten, i vart fall om skitprataren var din pappa eller äkta man. Och det gäller ju även nu på många ställen i världen.
    Kan stämma. 75 år sedan, det blir 1947. På 50-talet fanns inskrivet i kollektivavtalen de sk kvinnolönerna som var för samma jobb 30 procent lägre än mäns löner. Det var nog en ekonomisk realitet för många kvinnor, i synnerhet om de hade barn att stanna med sin man även när de helst ville slippa honom. 
  • nihka
    Och trots allt är ju tron på att det finns en helig svensk statsfeminism så absurd att steget inte är så långt till att påståendet att FI sänder hemliga meddelanden genom plomberna bara ska vara en del av samma strålkärringsmentalitet.

Exakt. Same shit, bara steget längre. Eftersom jag själv har blivit beskylld av en individ här med strålkärringsmentalitet för att vara extremfeminist utan att ens vara feminist vet jag EXAKT hur jag ska förhålla mig till vederbörandes övriga slutsatser.
  • Daddy  Cool

Varför är du inte feminist? Glad

Kul förresten att du skrev "vederbörande" och inte "hen" Glad

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!