• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-21 02:52:53 följande:
    Varför är du inte feminist? Glad

Kul förresten att du skrev "vederbörande" och inte "hen" Glad
    Är inte intresserad av att tillhöra några politiska grupperingar.

Variation är bra, och så är ju vederbörandes kön känt eftersom vederbörandes alter ego talat om att han är man.
  • nihka
    FMGA skrev 2012-10-21 09:50:31 följande:
    Nej, somliga vill med alla till buds stående medel placera människor i på förhand givna fack.

Själv har jag haft upprepade besök av en halvfnoskig henhatare i gästboken och inboxen som bildligt talat ville dra ner byxorna på mig för att inspektera mitt kön (Man kan ju inte vara man om man använder hen, typ)

Den här diskussionen har onekligen en hel del dråpliga poänger och effekter. 

Den nyanserade verkligheten kanske känns för outförsägbar och komplicerad?

Gör som jag. Blockera. Ignorera. Rikta energin åt konstruktiva håll.
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 15:09:27 följande:

Förövrigt var det någon här ovan som undrade varför Daddy Cool inte använde "hen" isätllet för ordet "vederbörande".

Jag kan svara för mig, jag har använt ordet "vederbörande" eller "denne" i hela mitt liv.
    Till skillnad från "ordet" "hen" som jag aldrig någonsin kommer använda.

Det är just sånt där jag HATAR. När andra försöker bestämma vilka ord som "ska" användas. Lobba hos någon annan ffs.

Nu har du läst slarvigt och är förnärmad alldeles i onödan eftersom det du tycker dig ha sett är ett hjärnspöke.
  • FMGA
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 21:35:57 följande:
    Nu ska vi ta och bena ut ordentligt här.

Ja jag citerade fel person, ur minnet - men det spelar ingen som helst roll, eftersom att kontentan av mitt inlägg ändå går fram.

1 - NEJ det gör ingen skillnad för själva sakfrågan jag försökte få fram. Den går ändå fram.
    2 - JO det är helt oväsentligt, särskilt eftersom jag själv gjort avbön hur många gånger som helst. Det är inte viktigt alls längre.
    3 - Ber dig se nedan.
    4 - FINE att ni henanhängare hävdar er rätt att använda ordet. Men tvinga för fan inte hela svenska folket att använda detta fjantord som redan har så många varianter så att det blir onödigt för gemene man.
    Sen lägger du till det här IGEN, detta nedlåtande, den här tråkiga attityden du har,"språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser".
    Det är dags att du kommer ner från dina höga hästar. Du är inte språkligt och/eller politiskt förmer än vad jag eller någon annan är.

Spjälkning av ditt tidigare inlägg.

Du insinuerar att jag saknar läsförståelse.
    Du insinuerar att jag är "barn i början" som måste lära mig krypa först. Du försöker alltså på ett skrattretande sätt påstå att du skulle vara min intellektuella överman? Tillåt mig skratta högt. Jag skulle inte låta dig snyta min näsa åt mig. Än mindre skulle jag respektera din åsikt, när du beter dig så svinaktigt.
    Du insinuerar vidare att jag saknar språkförståelse.

Jag hoppas du inser, när du klappar dig själv på axeln för ännu ett "välformulerat" inlägg, att det bara är du som ser något roligt i det hela. Hela ditt sätt att skriva inlägg på är patetiskt.

Du och jag är inte i debatt med varandra - ändå BLIR det så - för att jag i minet citerar fel person.
    Inser du hur mycket du skulle kunna göra med den där energin du slänger ut i inlägg efter inlägg?
    För jag antar att det är därför du postar så sällan - varje inlägg tar väl en kvart innan den snurrat färdigt i din hjärna.

Lägg bara ner, FMG. Lägg ner. Ingen bryr sig och INGEN tycker du är rolig när du attackerar mig med dina, enligt dig, vitsiga formuleringar.
    Jo, det är väl bara på sin plats att du tror dig vara tankeläsare också, de ockulta inslagen i henmotståndet är ett märkligt fenomen. 

Din näsa vill jag helst inte ha något att göra med, så du får nog vackert be någon annan att hjälpa dig att snyta dig.
  • FMGA
    nihka skrev 2012-10-21 22:40:47 följande:

Den nyanserade verkligheten kanske känns för outförsägbar och komplicerad?

Gör som jag. Blockera. Ignorera. Rikta energin åt konstruktiva håll.
    Självklart har jag blockerat.
  • Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-10-21 09:38:03 följande:
    Visst, vi kan förhålla oss till personer med okänt kön på lite olika sätt. 

Mitt eget språk är format av  att vi faktiskt har haft och fortfarande i stor utsträckning har ett könsneutralt pronomen, nämligen han. När jag skriver kan jag korrigera pronomet för bilföraren jag aldrig såg eller hantverkaren som någon säger ska komma, eller doktorn till hen - men när jag pratar går det oftast lika fort som när jag tänker och då säger jag han i stället.

Språket är ju konstruerat så att vi män är normen. Jag kan inte utesluta att Benjamin vars artikel du länkat till verkligen säger "den" men för min egen del skulle jag aldrig säga "När kommer den?" om hantverkaren utan antingen slentrianmässigt säga "när kommer han?" eller också - om jag har tid till eftertanke - välja det könsneutrala pronomet hen.

Att säga "den" i den situationen skulle ju också innebära att åhöraren mer fäster sig vid mitt val av pronomen än min egentliga fråga - eller helt missförstår frågan eftersom man jag valt skrivbordsprodukten "den" i stället för de fungerande varianterna han eller hen.

Min uppfattning är alltså att vi successivt håller på att ersätta "han" i funktionen som könsneutralt pronomen med hen - men att en del av dem som ogillar "hen" gärna vill tala om för henanvändarna att de borde säga "den i stället, utan att de själva för den skull använder "den".
    Det var en ganska lång utläggning men du glömde (eller undvek?) att svara på det jag frågade om.
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-22 00:35:16 följande:
    Det var en ganska lång utläggning men du glömde (eller undvek?) att svara på det jag frågade om.
    Ingendera, faktiskt - men kanske mitt svar blev för kryptiskt och kortfattat.

Artikeln är intressant - vad var det du tyckte att jag förbigick?
  • Magrat
    FMGA skrev 2012-10-21 17:35:12 följande:
    Och som redan har påpekats för dig så handlar den här tråden inte om att någon försöker tvinga någon annan att använda hen, det är bara vi henanvändare som hävdar vår suveräna rätt till vårt eget språk, vilket orsakar frustration hos ett antal mer eller mindre språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser.
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 21:35:57 följande:
    4 - FINE att ni henanhängare hävdar er rätt att använda ordet. Men tvinga för fan inte hela svenska folket att använda detta fjantord som redan har så många varianter så att det blir onödigt för gemene man.
    Sen lägger du till det här IGEN, detta nedlåtande, den här tråkiga attityden du har,"språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser".
    Det är dags att du kommer ner från dina höga hästar. Du är inte språkligt och/eller politiskt förmer än vad jag eller någon annan är.

Ingen försöker tvinga någon att använda ordet hen.

Precis som ingen försöker tvinga hela svenska folket att använda ordet munter. Man kan använda glad, eller lycklig, eller fnissig. Det är olika ord som beskriver samma sak - fast på lite olika sätt. Du vet, sådana där varianter som du hänvisar till.
    Ett språk som har många varianter av ord är ett rikt språk. Jag är glad att svenskan är ett rikt språk med många ord som gör att man kan välja flera olika sätt att uttrycka sig på.
    Om du inte vill använda dig av ordet hen behöver du inte.
    Om andra ser möjligheten med ordet är det synd att du ondgör dig över detta och därmed försöker begränsa ett rikt språk.
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Element
    Magrat skrev 2012-10-22 10:30:04 följande:

Ingen försöker tvinga någon att använda ordet hen.

Precis som ingen försöker tvinga hela svenska folket att använda ordet munter. Man kan använda glad, eller lycklig, eller fnissig. Det är olika ord som beskriver samma sak - fast på lite olika sätt. Du vet, sådana där varianter som du hänvisar till.
    Ett språk som har många varianter av ord är ett rikt språk. Jag är glad att svenskan är ett rikt språk med många ord som gör att man kan välja flera olika sätt att uttrycka sig på.
    Om du inte vill använda dig av ordet hen behöver du inte.
    Om andra ser möjligheten med ordet är det synd att du ondgör dig över detta och därmed försöker begränsa ett rikt språk.
    Är det ok med ord som uttrycker ens tillhörighet när det gäller grupper med tveksam människosyn?
  • PumpkinQueen
    nihka skrev 2012-10-19 23:41:46 följande:
    Nej, jag hävdar att hon, han, hen, den och det är personliga pronomen och att den och det dessutom är demonstrativa pronomen beroende på hur man använder dem. Alla användningar av den och det är inte direkt utpekande (betonade).

Vilket jag heller aldrig förnekat. Vi pratade om ett specifikt exempel där demonstrativa pronomen blandades ihop med personliga pronomen. Gå tillbaka så hittar du det säkert.
    Daddy Cool skrev 2012-10-20 00:11:39 följande:
    Helt riktigt men jag misstänker att pumpan kommer att försöka läxa upp dig och rekommendera att du läser nån grammatikbok för lågstadiet för att "fördjupa dig i ämnet" Glad
    Grammatikboken som jag rekommenderade används på universitetsnivå. Som sagt, om du är intresserad av ämnet kan det vara en bra idé att läsa på lite.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!