• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-10-22 10:12:19 följande:
    Ingendera, faktiskt - men kanske mitt svar blev för kryptiskt och kortfattat.

Artikeln är intressant - vad var det du tyckte att jag förbigick?
    Han skrev bl.a. att hen-användande "förmedlar en ideologisk markering". Vad säger du om det?
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-23 01:08:28 följande:
    Han skrev bl.a. att hen-användande "förmedlar en ideologisk markering". Vad säger du om det?
    Ungefär detsamma som i mitt förra svar - att det finns ett antal olika sätt att benämna personer (eller djur) man inte vet könet på: 
    Man kan försöka undvika pronomen i sådana situationer överhuvudtaget eller man kan skriva/säga "hon eller han" 
    Man kan använda han som könsneutralt pronomen,
    man kan använda den 
    eller man kan använda hen.

Hur mottagaren uppfattar våra val varierar naturligtvis eftersom det inte som Benjamin tror går att sätta någon allmängiltig standard för vilken ideologisk belastning våra val av uttryckssätt har.

Han i egenskap av personligt pronomen är nog ett undantag där, eftersom användaren medvetet eller omedvetet blir bärare av uppfattningen att mannen är normen för människan och kvinnan undantaget som bekräftar denna regel.

Den som personligt pronomen förespråkades av Benjamin i artikeln. Jag läser en jävla massa text i mitt jobb och på min fritid, jag har inte mött "den" som personligt pronomen hittills med en betydelse då det ersätter han eller hen som t ex i exemplet "Fråga den" i stället för "Fråga honom eller fråga henom". Den har ju inte ens en fungerande objektsform utan det blir "Fråga den" inte "Fråga denom".

Min uppfattning är att de som förespråkar den som personligt pronomen inte själva använder den, till viss del kanske för att de själva är medvetna om att den har vissa begränsningar i funktionen som personligt pronomen men framförallt för att de är bärare av uppfattningen att det inte behövs något könsneutralt pronomen, utom möjligen han.

Vilket val man än gör i den här språkfrågan kommer det av vissa andra att uppfattas som en ideologisk markering, somliga - som Benjamin - är eller tycks vara omedvetna om detta.

Så småningom när hen blivit det naturliga valet för de flesta av oss kommer dess ideologiska betydelse att tona bort, och det språkliga valet att män och kvinnor har samma värde kommer att vara underförstått.

• PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-22 20:30:35 följande:
    Just sånt där är det förresten som gör att jag har svårt att ta dig på allvar. Det och pussmunnarna. Däremot inte det faktum att du är kvinna. Ledsen om jag förstörde din världsbild nu.

Oh nej. Gråter 

*startar en stödgrupp för alla som inte är omtyckta av CMM*
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-23 11:27:33 följande:

Oh nej. Gråter 

*startar en stödgrupp för alla som inte är omtyckta av CMM*
    Härskartekniker var det ja.

Ditt glashus är så fullt med små hål efter alla stenar du kastat att det lär rasa ihop när som helst. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-23 11:29:30 följande:
    Härskartekniker var det ja.

Ditt glashus är så fullt med små hål efter alla stenar du kastat att det lär rasa ihop när som helst. 

Är det inte en härskarteknik att anklaga andra för att använda härskartekniker? Obestämd

Förövrigt har jag aldrig förnekat att jag ibland kommer med osakliga påhopp på personer som jag upplever förtjänar det. Det gör min tillvaro lite roligare.

Kyss

• CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-23 11:49:03 följande:

Är det inte en härskarteknik att anklaga andra för att använda härskartekniker? Obestämd

Förövrigt har jag aldrig förnekat att jag ibland kommer med osakliga påhopp på personer som jag upplever förtjänar det. Det gör min tillvaro lite roligare.

Kyss

Inte en aning. Men att du tycker osakliga påhopp är roliga förklarar en hel del.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-23 11:51:37 följande:
    Inte en aning. Men att du tycker osakliga påhopp är roliga förklarar en hel del.

...som att jag har ett sinne för humor, till exempel. Skål
  • Aaliyah
    PumpkinQueen skrev 2012-10-23 11:49:03 följande:

Kyss

Kyss
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Aaliyah
    CMM skrev 2012-10-23 11:51:37 följande:
    Äh, ta av dig offerkoftan nu. Så synd är det inte om dig
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-10-23 12:49:22 följande:
    Äh, ta av dig offerkoftan nu. Så synd är det inte om dig
    Det är inte ett dugg synd om mig (det där med "offerkofta" är för övrigt också populärt att ta till när man inte har något vettigt att komma med). Klart jag fattar att man får stå ut med att få skit när man ger uttryck för åsikter som mina, speciellt här på FL.

Jag tycker bara det är synd att en del av skiten är så väldigt förutsägbar. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!