CMM skrev 2012-10-23 23:01:22 följande:
Jag förstår inte varför dessa "snedfördelningar" till varje pris måste jämnas till. Om de, vilket jag tror, minskar över tid som en följd av att samhällsklimatet ändras är det en sak. När det sker som ett resultat av riktade satsningar (en form av kvotering om man så vill) ser jag det inte lika positivt.
Som samhället ser ut i dag har män och kvinnor precis samma möjligheter att starta och driva företag - att det sett annorlunda ut historiskt och att följdverkningarna av detta lever kvar än i dag (fler företag startade av män, fler manliga företagsledare) är som jag ser det inte relevant eftersom det knappast är de aspirerande företagarna (oavsett kön) som ska "straffas" för hur det sett ut tidigare.
Det du skriver om företagsstödet förresten hade möjligen varit en rimlig invändning om det vore så att stödet gick dit det gick just för att företagarna i de aktuella fallen var män.
Men det är väl inte till varje pris utan som en stimulans utifrån synen att en jämnare blandning, i detta fall av av män och kvinnor, ger en samhällsvinst precis som det finns riktade satsningar på att inte alla invandrare ska bo på samma ställe utan man försöker stadsplanera så olika grupper lockas till en stadsdel utan att iofs alltid lyckas.
Runtomkring här är det inte så. En (oftast mannen) driver ett företag och kvinnan arbetar deltid för att styra upp familj och hushållet och ge familjen en mindre men säker inkomst för att buffra för osäkerheten eget företagande oftast för med sig. Båda kan inte jobba så långa dagar, inte om de har barn iaf. Att det är just kvinnan som oftast jobbar deltid beror på att samhället ser det som mer naturligt att kvinnor tar hand om hem och barn än att män gör det. En kvinna som gör karriär och en man som stannar hemma med barnen ses fortfarande 2012 som att både hon och han bryter mot någon slags naturlag och då antingen ligger i framkant eller är lite konstiga - beroende på inställning. Det sällan bara är. Att det bara handlar om hur vi väljer att lägga upp det är väl vad de flesta stimulansåtgärder av detta slag vill få fler att inse plus att man vill tappa in i en tidigare mer outnyttjad reserv både privat och professionellt så både män och kvinnor bidrar mer brett.
Trenden är väl att vi går ifrån de traditionella mönstren på arbetsmarknaden på fler sätt än så. Exempelvis startas de flesta nya företag av pensionärer - en grupp som tidigare pensionerade sig på heltid. Detta har inte heller hänt "naturligt" av sig självt utan är resultatet en mängd olika beslut som gjort att fler känner sig både nödgade och intresserade av att forsätta jobba längre upp i åren.