• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-23 19:47:59 följande:
    På inget sätt.

Är det det som är statsfeminismens mål enligt dig? 
    Vad bryr det dig, den finns ju inte.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-23 19:39:57 följande:
    På vilket sätt blir det bättre om man helt och hållet vänder på det?
    Element skrev 2012-10-23 20:02:30 följande:
    Vad bryr det dig, den finns ju inte.

Bryr mig inte särskilt. Men din första fråga antyder att du tror att det finns de som vill vända helt och hållet på det.
    Därifrån är inte steget långt till att förmoda att din fråga hade med din tro på existensen av en statsfeminism att göra. 
  • Anonym (Faber)
    FMGA skrev 2012-10-23 22:07:16 följande:

Bryr mig inte särskilt. Men din första fråga antyder att du tror att det finns de som vill vända helt och hållet på det.
    Därifrån är inte steget långt till att förmoda att din fråga hade med din tro på existensen av en statsfeminism att göra. 
    Ja, alla stadsfeminister vill kedja männen vid spisen medan de själva cashar in på sina VD-poster. Detta är vad stadsfeminism går ut på. Samt att alla kvinnor ska ges möjlighet att odla mustasch.
  • CMM
    nihka skrev 2012-10-23 19:10:44 följande:

Då frågar jag dig igen eftersom sist jag frågade fick jag inget svar: "alla riktade satsningar"? Vilka då? Och då menar jag riktiga satsningar som samhället eller näringslivet står bakom med pengar, inte bara att det pratas om att ha en mindre könssegregerad härarbetsmarknad. Vilka känner du till? Och hur många står bakom en lagstiftad delad föräldraförsäkring?
    Det senaste jag hörde var att det lagts 500 miljoner kronor på en satsning på kvinnligt företagande (finns t.ex. att läsa här). Högskolor och universitet ges statliga medel för att "främja jämställdhet". Med mera.

En lagstiftning om delad föräldraförsäkring är det uppenbarligen ännu "för få" som står bakom. Låt oss hoppas att det förblir så.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-23 22:38:04 följande:
    Det senaste jag hörde var att det lagts 500 miljoner kronor på en satsning på kvinnligt företagande (finns t.ex. att läsa här). Högskolor och universitet ges statliga medel för att "främja jämställdhet". Med mera.

En lagstiftning om delad föräldraförsäkring är det uppenbarligen ännu "för få" som står bakom. Låt oss hoppas att det förblir så.
    OK. Denna satsning skriver de själva var för att jämna ut en snedfördelning: "Det statliga och regionala finansieringsstödet i Sverige vänder sig i praktiken till branscher och företag som drivs av män. Ett färskt exempel från ett län i Sverige visar att 160 av totalt 175 beslut om företagsstöd gick till män. Och då blir riktade satsningar ett sätt att jämna ut snedfördelningen"

Är den här typen av satsningar vanliga? Jag har iaf inte hört talas om några där jag bor. Varför tror du 160 av 175 beslut om företagsstöd gick till män och varför ska någon ha företagsstöd alls?  

Är det inte bra att främja jämställdhet?  Jämställdhet är för både män och kvinnor.
  • trollizz

Jag tycker också HEN är TRAMS!

Jag menar , vi som INTE vill bli kallade för HEN, ska vi bli det????.....

Det vill jag absolut INTE! Jag är en HON!    

• Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-10-23 11:15:29 följande:
    Den har ju inte ens en fungerande objektsform utan det blir "Fråga den" inte "Fråga denom".
    Så heter det ju idag när man använder "den" om annat än människor och jag måste säga att jag aldrig hört någon klaga på att det inte finns någon objektsform. Tycker du verkligen att det är ett problem? Glad
    FMGA skrev 2012-10-23 11:15:29 följande:
    Hur mottagaren uppfattar våra val varierar naturligtvis eftersom det inte som Benjamin tror går att sätta någon allmängiltig standard för vilken ideologisk belastning våra val av uttryckssätt har.

Vilket val man än gör i den här språkfrågan kommer det av vissa andra att uppfattas som en ideologisk markering, somliga - som Benjamin - är eller tycks vara omedvetna om detta. 
    Det som är intressant är väl hur vanligt det är att ett ord uppfattas som en ideologisk (eller annan) markering. Om det är många som gör en viss koppling till något ord kan man ju fundera på om det verkligen är en bra idé att använda ordet om det riskerar att få folk att fokusera på ordvalet istället för budskapet. Ja, om man inte är ute efter att just göra en markering med sitt ordval förstås.

Jag har inte hört talas om någon som tycker att man gör en ideologisk markering om man kallar någon okänd person för "den" eller "han/hon". Har du? Vilken ideologi anses det i så fall att man förmedlar?
  • CMM
    nihka skrev 2012-10-23 22:54:19 följande:
    OK. Denna satsning skriver de själva var för att jämna ut en snedfördelning: "Det statliga och regionala finansieringsstödet i Sverige vänder sig i praktiken till branscher och företag som drivs av män. Ett färskt exempel från ett län i Sverige visar att 160 av totalt 175 beslut om företagsstöd gick till män. Och då blir riktade satsningar ett sätt att jämna ut snedfördelningen"

Är den här typen av satsningar vanliga? Jag har iaf inte hört talas om några där jag bor. Varför tror du 160 av 175 beslut om företagsstöd gick till män och varför ska någon ha företagsstöd alls?  

Är det inte bra att främja jämställdhet?  Jämställdhet är för både män och kvinnor.
    Jag förstår inte varför dessa "snedfördelningar" till varje pris måste jämnas till. Om de, vilket jag tror, minskar över tid som en följd av att samhällsklimatet ändras är det en sak. När det sker som ett resultat av riktade satsningar (en form av kvotering om man så vill) ser jag det inte lika positivt.

Som samhället ser ut i dag har män och kvinnor precis samma möjligheter att starta och driva företag - att det sett annorlunda ut historiskt och att följdverkningarna av detta lever kvar än i dag (fler företag startade av män, fler manliga företagsledare) är som jag ser det inte relevant eftersom det knappast är de aspirerande företagarna (oavsett kön) som ska "straffas" för hur det sett ut tidigare. 

Det du skriver om företagsstödet förresten hade möjligen varit en rimlig invändning om det vore så att stödet gick dit det gick just för att företagarna i de aktuella fallen var män. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Leya
    Anonym skrev 2012-10-23 18:52:58 följande:
    Huh? Vad menar du? Klart att män och kvinnor inte är exakt lika. Det påstår väl ingen här?
    då så. då kan vi aldrig försöka trolleria ihop nån hundra procentig jämställdhet. TADAAA. hon är hon och han är han. hen är bara de som är hen, dvs tvåkönade. då var det klart och beslutat.
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-23 23:01:22 följande:
    Jag förstår inte varför dessa "snedfördelningar" till varje pris måste jämnas till. Om de, vilket jag tror, minskar över tid som en följd av att samhällsklimatet ändras är det en sak. När det sker som ett resultat av riktade satsningar (en form av kvotering om man så vill) ser jag det inte lika positivt.

Som samhället ser ut i dag har män och kvinnor precis samma möjligheter att starta och driva företag - att det sett annorlunda ut historiskt och att följdverkningarna av detta lever kvar än i dag (fler företag startade av män, fler manliga företagsledare) är som jag ser det inte relevant eftersom det knappast är de aspirerande företagarna (oavsett kön) som ska "straffas" för hur det sett ut tidigare. 

Det du skriver om företagsstödet förresten hade möjligen varit en rimlig invändning om det vore så att stödet gick dit det gick just för att företagarna i de aktuella fallen var män. 

Men det är väl inte till varje pris utan som en stimulans utifrån synen att en jämnare blandning, i detta fall av av män och kvinnor, ger en samhällsvinst precis som det finns riktade satsningar på att inte alla invandrare ska bo på samma ställe utan man försöker stadsplanera så olika grupper lockas till en stadsdel utan att iofs alltid lyckas.

Runtomkring här är det inte så. En (oftast mannen) driver ett företag och kvinnan arbetar deltid för att styra upp familj och hushållet och ge familjen en mindre men säker inkomst för att buffra för osäkerheten eget företagande oftast för med sig. Båda kan inte jobba så långa dagar, inte om de har barn iaf. Att det är just kvinnan som oftast jobbar deltid beror på att samhället ser det som mer naturligt att kvinnor tar hand om hem och barn än att män gör det. En kvinna som gör karriär och en man som stannar hemma med barnen ses fortfarande 2012 som att både hon och han bryter mot någon slags naturlag och då antingen ligger i framkant eller är lite konstiga - beroende på inställning. Det sällan bara är. Att det bara handlar om hur vi väljer att lägga upp det är väl vad de flesta stimulansåtgärder av detta slag vill få fler att inse plus att man vill tappa in i en tidigare mer outnyttjad reserv både privat och professionellt så både män och kvinnor bidrar mer brett.

Trenden är väl att vi går ifrån de traditionella mönstren på arbetsmarknaden på fler sätt än så. Exempelvis startas de flesta nya företag av pensionärer - en grupp som tidigare pensionerade sig på heltid. Detta har inte heller hänt "naturligt" av sig självt utan är resultatet en mängd olika beslut som gjort att fler känner sig både nödgade och intresserade av att forsätta jobba längre upp i åren.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!