• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-24 12:05:04 följande:

Det är ju precis "kvinnor mot män, män mot kvinnor" -tänkande som du förespråkar när du vill att man tar bort de åtgärder som finns till för att kompensera för att kvinnorna missgynnas. Det är ju att säga att man vill att kvinnor ska fortsätta att missgynnas, för att det blir orättvist mot män annars.
    Jag ser det inte riktigt så. Det är med detta som med kvotering till t.ex. bolagsstyrelser som redan är en realitet i Norge och som med jämna mellanrum diskuteras även här, hur ska man veta om en kvinna faktiskt tagit sig dit hon är för att hon är bra på det hon gör eller för att någon "jämställdhetsåtgärd" gett henne en enklare väg?

Och nej, det är inte rättvist. Inte mot någon, som jag ser det. Att åtgärda en upplevd orättvisa med att införa samma orättvisa åt andra hållet är inte att gå framåt, det är möjligen att gå i sidled. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-24 12:10:14 följande:
    Jag ser det inte riktigt så. Det är med detta som med kvotering till t.ex. bolagsstyrelser som redan är en realitet i Norge och som med jämna mellanrum diskuteras även här, hur ska man veta om en kvinna faktiskt tagit sig dit hon är för att hon är bra på det hon gör eller för att någon "jämställdhetsåtgärd" gett henne en enklare väg?

Och nej, det är inte rättvist. Inte mot någon, som jag ser det. Att åtgärda en upplevd orättvisa med att införa samma orättvisa åt andra hållet är inte att gå framåt, det är möjligen att gå i sidled. 

Klart att du inte ser det så, om du gjort det hade du ju tyckt som jag. Och det gör du ju inte. Glad

Det här med kvotering är något som jag tror väldigt få människor tycker är bra, egentligen. Jag vet många feminister som tycker att det är uselt att kvotera in kvinnor, eftersom det ju bara leder till att alla kvinnor får rykte om sig att ha fått jobbet på grund av sitt kön -inte sin kompetens. Vilket ju är raka motsatsen till vad man vill uppnå, om man är feminist.
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 01:09:15 följande:
    Kollade lite i blaskan expressen. De hade en artikel om en sån där "hen-person" som ansåg sig diskriminerad eftersom "hen" blev nekad att klippa sig hos herrfrisören:

www.expressen.se/nyheter/noah-fick-inte-klipp.../  

De har visserligen ändrat texten nu men i originaltexten skrev de "hen" 10 gånger. Så här såg det ut:

Vad tycks? Glad

Alla hen används som ett hon eller ett han eller ett honellerhan skulle ha gjort och den passar inte alls.

Vad var det för vits med att neka att klippa tror du?      
  • Anonym (Eh?)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-24 12:18:41 följande:

Klart att du inte ser det så, om du gjort det hade du ju tyckt som jag. Och det gör du ju inte. Glad

Det här med kvotering är något som jag tror väldigt få människor tycker är bra, egentligen. Jag vet många feminister som tycker att det är uselt att kvotera in kvinnor, eftersom det ju bara leder till att alla kvinnor får rykte om sig att ha fått jobbet på grund av sitt kön -inte sin kompetens. Vilket ju är raka motsatsen till vad man vill uppnå, om man är feminist.
    Personligen så är jag inte för inkvotering av kvinnor, jag är för att motverka inkvotering av män...
  • Daddy  Cool

Var väl ingen vits med att neka att klippa.

Det som var lite intressant var att de i första versionen skrev "hen" tio gånger men sedan ändrades det snabbt till en ny version helt utan "hen". De kanske har en liknande "hen-policy" som DN? Glad

Sen tyckte jag också att det för en gångs skull var lite passande med "hen" med tanke på att personen det handlar om uttryckligen inte vill se sig som vare sig kvinna eller man.

• FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 19:33:07 följande:

Det som var lite intressant var att de i första versionen skrev "hen" tio gånger men sedan ändrades det snabbt till en ny version helt utan "hen". De kanske har en liknande "hen-policy" som DN? Glad

Sen tyckte jag också att det för en gångs skull var lite passande med "hen" med tanke på att personen det handlar om uttryckligen inte vill se sig som vare sig kvinna eller man.
    Tja, tidningarna är ju så ängsligt politiskt korrekta.

Fast det intressanta är ju att ditt exempel så tydligt demonstrerar hur omöjligt ditt könsneutrala alternativ den är. Pröva gärna med att byta ut hen mot den. Effekten blir obetalbar: Noa gick in på en frisörsalong för att klippa sig. Det fick den inte eller Men när den i mitten av september steg in på en herrsalong på Södermalm i Stockholm fick den veta att den inte var välkommen.

• Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-10-24 19:45:46 följande:
    Noa gick in på en frisörsalong för att klippa sig. Det fick den inte.
    Det är i opersonliga situationer man kan använda den om någon okänd. Inte när man pratar direkt om någon och samtidigt skriver ut personens namn. Det håller jag med om att det låter konstigt. De flesta "hen-anhängare" brukar ju också vara snabba med att påpeka att inte heller "hen" ska användas i sådana sammanhang.
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 19:33:07 följande:

Jamen hur tänker en frisör som nekar en betalanade kund pga av "fel" kön och till på köpet drar på sig en anmälan? Jag fattar inte, speciellt när frisyren verkar ganska omärkvärdig och lätt att klippa för både en dam- och herrfrisör. Och vad motiverar egentligen att det finns speciella frisörer för män och kvinnor förutom möjligen ansiktshår?

Kanske det. Hen är ju inte allmänt etablerat och Expressen är ju inte heller direkt känd för att ligga i framkant när det gäller språklig utveckling så det tar nog ett tag innan de vågar sig på något så "kontroveriellt" som ett könsneutralt pronomen som hen.

Ja, hen passade där, men det finns ju fler användningsområden. Hen är inte lika med endast en person som inte vill se sig som vare sig kvinna eller man.     

• nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 19:53:35 följande:
    Det är i opersonliga situationer man kan använda den om någon okänd. Inte när man pratar direkt om någon och samtidigt skriver ut personens namn. Det håller jag med om att det låter konstigt. De flesta "hen-anhängare" brukar ju också vara snabba med att påpeka att inte heller "hen" ska användas i sådana sammanhang.
    Jo, fast detta gäller ju inte i de fall där personen varken är man eller kvinna.
  • CMM

"Inte definiera sig som man eller kvinna...", ja jag säger då det. Trots att den här Noah av allt att döma är en kvinna till det fysiska blir hon alltså kränkt när folk inte köper att hon hittar på sin egen könstillhörighet. Kan tycka det är rätt larvigt av henne.

Med det sagt förstår jag inte heller riktigt varför det ska finnas könsspecifika frisersalonger. 

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!