Element skrev 2012-10-23 14:38:29 följande:
Jo den är visst din enligt dina meningsfränders sätt att argumentera. Så människors lika värde innebär att man automatiskt tar kvinnans sida i vårdnadskonflikter såvida man inte överbevisas? Mannen skall alltså visa att han inte är olämplig som vårdnadshavare, det kallas omvänd bevisbörda och är något som kvinnor inte behöver utsättas för. Alla män bör en kollektiv skuldbörda, ja det är ju en humanistisk livssyn som baseras på människors lika värde.
Jag är dock inte förvånad då genusteoretiker sällan brukar ha en nyanserad syn på tingens ordning.
Nej, men jag anser att de antifeministiska kraven på att män ska kvoteras vid vårdnadstvister inte utgår från barnets bästa. I dagens samhälle har kvinnor i betydligt större utsträckning än vi män erfarenhet av att vara en närvarande förälder.
För övrigt är jag mycket dåligt påläst om genusteori, så i det sammanhanget betraktar jag dig som genusteoretikern av oss. Din genusteori uttryckte du ju här ovan som så - att du alltid behandlar kvinnor med respekt.
Min teori är mer individorienterad än din, såtillvida att jag ser på människor inte enbart som representanter för ett kön, utan främst som enskilda individer.