• Anonym (Förskolestudent)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Jag studerar till förskollärare och möter därför barn med många olika bakgrunder och med olika familjekonstellationer. Upplever många gånger att barn som lever tillsammans med en bonusförälder kallar bonusförälder för mamma/pappa, trots att den biologiska föräldern finns i livet och att de bor växelvis.

Ni som har separerat från era barns andra förälder, hur ställer ni er till att ert barn kallar er expartners nya partner för mamma/pappa? Hur önskar ni att förskolepersonal ställer sig till detta? Bör de acceptera det barnet kallar bonusföräldern, eller ska de poängtera att det inte är "den riktiga pappan/mamman"?

Jag är själv uppvuxen i en klassisk "kärnfamilj", liksom mina barn, därför anser jag att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag själv kommer ut i verksamheten.

• Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?
  • Anonym (Inget fel)

Ähh det är väll inget fel med det.

• hellokill3r

Det är väl upp till familjen och till barnet att avgöra huruvida det är okej eller inte, förskolepersonal ska (och får inte) öht inte lägga värderingar bakom barnens familjeförhållanden så att rätta ungarna kommer du nog inte få göra om inte en familj specifikt ber om det.

• Tow2Mater

Helt ok. Förskollärare ska inte lägga sig i hur mina barn definierar sin familj/sina familjer överhuvudtaget.

• hellokill3r

Min son tex hade blir skitledsen när nån påpekar att hans pappa inte är hans "riktiga" pappa. Klart han vet att han har en annan biologisk far, men han har ju ingen annan pappa än sin pappa (bonuspappan)

• Lufsan

Jag jobbar på förskola men utbildar mig också till förskollärare. 

Jag tycker att man som förskolepersonal inte har något med sådant att göra. Den enda gången man ska lägga sig i är om barnet far illa.

Så om barnet kallar bonusföräldern för mamma/pappa så skulle jag också göra det i samtal med barnet.  

En dag i sänder.
  • Coruscant

En förskollärare ska väl inte bestämma över barnets val att kalla en bonusförälder för mamma/pappa. Skulle jag jobba med ett barn som sa pappa och mamma när jag vet att mamman är "bonusmamma", så skulle jag inför barnet säga "mamma Linda", inte bara använda "mamma" för 2 olika personer. Sen är det upp till varje familj att vara bekväma/obekväma med användandes av ordet och rör ju knappast förskollärarens yrkesroll?!

• Anonym (Förskolestudent)
    hellokill3r skrev 2012-07-27 18:15:00 följande:
    Det är väl upp till familjen och till barnet att avgöra huruvida det är okej eller inte, förskolepersonal ska (och får inte) öht inte lägga värderingar bakom barnens familjeförhållanden så att rätta ungarna kommer du nog inte få göra om inte en familj specifikt ber om det.
    Nej, jag kommer inte vara där som någon sort polis, men jag undrar mer om man bör säga "din andra pappa" eller "din riktiga pappa", om det är något man ställer fråga om. Ibland blir det ju så att en diskussion uppstår där man diskuterar familjen, eller där barnen pratar om sin familj.
    Anonym (Inget fel) skrev 2012-07-27 18:13:16 följande:
    Ähh det är väll inget fel med det.
    Det är OK för dig att ditt barn kallar ditt ex nya för mamma/pappa?
  • hellokill3r
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:18:05 följande:
    Nej, jag kommer inte vara där som någon sort polis, men jag undrar mer om man bör säga "din andra pappa" eller "din riktiga pappa", om det är något man ställer fråga om. Ibland blir det ju så att en diskussion uppstår där man diskuterar familjen, eller där barnen pratar om sin familj.Det är OK för dig att ditt barn kallar ditt ex nya för mamma/pappa?

Då är det mer rimligt att säga "din andra pappa" eller "din pappa "namn"
  • Lufsan
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:18:05 följande:
    Nej, jag kommer inte vara där som någon sort polis, men jag undrar mer om man bör säga "din andra pappa" eller "din riktiga pappa", om det är något man ställer fråga om. Ibland blir det ju så att en diskussion uppstår där man diskuterar familjen, eller där barnen pratar om sin familj.

Det är OK för dig att ditt barn kallar ditt ex nya för mamma/pappa?
    Man kallar föräldrarna och bonusföräldrarna vad barnet själv kallar dem. 
    En dag i sänder.
  • Anonym

lyssna in vad barnet kallar personen!

jag har vart med om ett bar som sa
    pappa om pappa
    och pappa x (namn) om farfar

vet inte varför med då sa jag såklart när farfar skulle hämta att "idag kommer pappa x" :)

Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?