• Anonym (Förskolestudent)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Jag studerar till förskollärare och möter därför barn med många olika bakgrunder och med olika familjekonstellationer. Upplever många gånger att barn som lever tillsammans med en bonusförälder kallar bonusförälder för mamma/pappa, trots att den biologiska föräldern finns i livet och att de bor växelvis.

Ni som har separerat från era barns andra förälder, hur ställer ni er till att ert barn kallar er expartners nya partner för mamma/pappa? Hur önskar ni att förskolepersonal ställer sig till detta? Bör de acceptera det barnet kallar bonusföräldern, eller ska de poängtera att det inte är "den riktiga pappan/mamman"?

Jag är själv uppvuxen i en klassisk "kärnfamilj", liksom mina barn, därför anser jag att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag själv kommer ut i verksamheten.

• Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?
  • hellokill3r
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:32:17 följande:
    Jag lägger absolut inga värderingar om hur barnens familjekonstellationer ser ut, jag är otroligt glad om jag ser att barnen har goda hemförhållanden oavsett om det innefattar den klassisk kärnfamiljen eller om barnet har två pappor och två mammor. För mig är det dock ljusår bort angående bonusfamiljeförhållande då varken jag eller min man har växt upp i den typ av familjeförhållande. Jag försöker skapa mer förståelse för mig själv.

Och alla dina vänner hade gifta föräldrar hela livet? Ingen som separerade? Ingen av dina vänner har barn och sedan separerat? Ingen i släkten? I din pojkväns släkt? Du har inte fått lära dig om det på din utbildning? Du har aldrig sett det på tv? Du har levt helt skyddad från detta hela livet? Eller vadå?
  • Lufsan
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:26:53 följande:
    Det är en annan intressant fråga faktiskt. Om en bonusförälder är mer pappa (manlig förebild) än den biologiska fadern så är det givetvis bonusföräldern som är mer pappa en biopappan.

Jag uttryckte mig klumpigt, kunde ju ha skrivit biologisk pappa i stället, men i och med att det rörde sig om små barn så undrade jag om "riktig pappa" hade varit lättare att... uttrycka sig?
    Man kan ju ha flera pappor också. Man kan ju inte hålla på att mäta som du gör. 

Och nej, om det är så att du får problem att prata med barnet om bonus så säger man Pappa eller mamma och namn. Pappa Bertil t.ex.

Mycket små barn skulle inte förstå uttrycket "riktig pappa" heller. Förstår inte varför det skulle vara enklare.   
    En dag i sänder.
  • hellokill3r
    Lufsan skrev 2012-07-27 18:35:28 följande:
    Man kan ju ha flera pappor också. Man kan ju inte hålla på att mäta som du gör. 

Och nej, om det är så att du får problem att prata med barnet om bonus så säger man Pappa eller mamma och namn. Pappa Bertil t.ex.

Mycket små barn skulle inte förstå uttrycket "riktig pappa" heller. Förstår inte varför det skulle vara enklare.   

Nej, och dessutom ifrågasätta om det är rätt eller fel att kalla bonsar för mamma/pappa är ju redan där att lägga sina värderingar i sitt yrke. Tänk de barn som bara har två pappor då, ingen mamma alls, ska du börja mäta vem som är mest "riktig" där också eller TS?
  • Lufsan
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:32:17 följande:
    Jag lägger absolut inga värderingar om hur barnens familjekonstellationer ser ut, jag är otroligt glad om jag ser att barnen har goda hemförhållanden oavsett om det innefattar den klassisk kärnfamiljen eller om barnet har två pappor och två mammor. För mig är det dock ljusår bort angående bonusfamiljeförhållande då varken jag eller min man har växt upp i den typ av familjeförhållande. Jag försöker skapa mer förståelse för mig själv.
    Fast att säga så kan du ju inte göra. Det är ju uppenbart att du har väldigt mycket värderingar i vad som är en pappa. Det är väl inget fel i det egentligen. Men du behöver bli uppmärksam på hur du tänker så att du kan välja bort dessa tankar i din yrkesroll. 

En dag i sänder.

Jag lämnar tråden nu och ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, var absolut inte meningen med min trådstart. Förmodligen formulerade jag mig klumpigt också.
    Jag vill bara poängtera att Anna, 3 år, gärna får ha 3 mammor och 4 pappor bara hon har har det bra. Jag finns i framtiden på förskolan för barnet, den tid denne är där och bryr mig faktiskt inte om hur familjekonstellationen ser ut.
    Jag undrade bara om man bör göra någon skillnad på bonusföräldrar i tal, och bioföräldrar. Exemplet som Mamma Linda till en bonusmamma, var ett bra ex på det jag ville fått fram...

• Lufsan
    hellokill3r skrev 2012-07-27 18:38:12 följande:
    Nej, och dessutom ifrågasätta om det är rätt eller fel att kalla bonsar för mamma/pappa är ju redan där att lägga sina värderingar i sitt yrke. Tänk de barn som bara har två pappor då, ingen mamma alls, ska du börja mäta vem som är mest "riktig" där också eller TS?
    Precis! Håller med dig. 
    En dag i sänder.
    Lufsan skrev 2012-07-27 18:41:02 följande:
    Fast att säga så kan du ju inte göra. Det är ju uppenbart att du har väldigt mycket värderingar i vad som är en pappa. Det är väl inget fel i det egentligen. Men du behöver bli uppmärksam på hur du tänker så att du kan välja bort dessa tankar i din yrkesroll. 
    Ja, lite det som var tanken med min tråd...
  • Anonym (Inget fel)
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:42:32 följande:
    Jag lämnar tråden nu och ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, var absolut inte meningen med min trådstart. Förmodligen formulerade jag mig klumpigt också.
    Jag vill bara poängtera att Anna, 3 år, gärna får ha 3 mammor och 4 pappor bara hon har har det bra. Jag finns i framtiden på förskolan för barnet, den tid denne är där och bryr mig faktiskt inte om hur familjekonstellationen ser ut.
    Jag undrade bara om man bör göra någon skillnad på bonusföräldrar i tal, och bioföräldrar. Exemplet som Mamma Linda till en bonusmamma, var ett bra ex på det jag ville fått fram...
    Fast det framgår ju inte i din TS rubrik då du frågar om det är rätt eller fel att kalla bonuspappa för pappa.
  • Lufsan
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:42:32 följande:
    Fast du måste förstå att dina tankar om "pappa-rollen" inte hör hemma på förskolan. Det du undrade var inte var du skulle kalla bonusföräldren utan om det var okej att kalla bonusföräldern för mamma/pappa. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:44:20 följande:
    Ja, lite det som var tanken med min tråd...
    Hur menar du nu? Du vill ju lämna tråden nu. Om du vill möta dina värderingar och tankar så tycker jag att du ska göra det. 
    En dag i sänder.
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?