• Anonym (Förskolestudent)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Jag studerar till förskollärare och möter därför barn med många olika bakgrunder och med olika familjekonstellationer. Upplever många gånger att barn som lever tillsammans med en bonusförälder kallar bonusförälder för mamma/pappa, trots att den biologiska föräldern finns i livet och att de bor växelvis.

Ni som har separerat från era barns andra förälder, hur ställer ni er till att ert barn kallar er expartners nya partner för mamma/pappa? Hur önskar ni att förskolepersonal ställer sig till detta? Bör de acceptera det barnet kallar bonusföräldern, eller ska de poängtera att det inte är "den riktiga pappan/mamman"?

Jag är själv uppvuxen i en klassisk "kärnfamilj", liksom mina barn, därför anser jag att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag själv kommer ut i verksamheten.

• Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?
  • Anonym (Inget fel)

Bra att lämna en tråd bara för att du inte fick den respons du hoppats på.

• Anonym (Förskolestudent)
    Lufsan skrev 2012-07-27 18:47:11 följande:
    Hur menar du nu? Du vill ju lämna tråden nu. Om du vill möta dina värderingar och tankar så tycker jag att du ska göra det. 
    Ja, men jag känner att jag inte lyckas formulera mig rätt och då blir det ingen bra diskussion.

För nån som undrade om jag inte får lära mig detta under min utbildning: nej, inte än. Jag har endast gått i en termin och har således tre år kvar på universitetet.
  • Anonym (J)

Det är barnet som berättar för dig om det ser sin bonus som mamma eller pappa. Det enda du behöver göra är att acceptera barnets syn på sin familj.

Min bonuspappa är den man jag kallas pappa och han är min "riktiga" pappa på alla sätt som räknas. Om barnet kallas sin bonus för mamma eller pappa kan du nästan förutsätta att de vuxna är med på det hela. Barn är väldigt känsliga för hur bioföräldrarna uppfattar att man kallas någon annan för mamma/pappa. Min biologiska pappa blev skitarg när jag kallade pappa för "pappa" och så länge som jag brydde mig om min biologiska pappas åsikt så vrickade jag tungan av mig för att inte kalla min bonus för pappa.
    Min egen tös var äldre än mig när jag blev ihop med min sambo, så hon kallar honom inte för pappa men så snart hon presenterar honom för folk så säger hon att det är hennes pappa. 

• polinskibonk

Herregud era gnällkäringar. Ts ställde bara en fråga inga värderingar ingenting. Hur jävla svårt är det att svara i stället för att bli sur ......ni är säkert såna som tycker hen är ett toppen ord med. Suck

• Vinterankan

Oj vilka påhopp på ts. Varför blir ni så arga? Det är väl jättebra att hon frågar eftersom att det kan vara en känslig fråga och hon själv inte har någon egen erfarenhet. Men för att svara på ts fråga så är det väl aldrig fel att bara säga namnet. Min farfar hade en ny fru och hon var aldrig farmor trots att hon var gift med farfar redan när jag föddes, farmor var farmor och farfars fru tilltalades och pratades om med namn (och hon var älskad av alla så det var inget avståndstagande i det). Min bästa väns bonuspappa var rätt och slätt Åke. Inte pappa Åke, inte pappa, inte låtsaspappa utan bara hans namn. Och han var också med i bilden tidigt och som en riktig pappa för henne.

• Anonym (J)
    Vinterankan skrev 2012-07-27 19:01:24 följande:
    Oj vilka påhopp på ts. Varför blir ni så arga? Det är väl jättebra att hon frågar eftersom att det kan vara en känslig fråga och hon själv inte har någon egen erfarenhet. Men för att svara på ts fråga så är det väl aldrig fel att bara säga namnet. Min farfar hade en ny fru och hon var aldrig farmor trots att hon var gift med farfar redan när jag föddes, farmor var farmor och farfars fru tilltalades och pratades om med namn (och hon var älskad av alla så det var inget avståndstagande i det). Min bästa väns bonuspappa var rätt och slätt Åke. Inte pappa Åke, inte pappa, inte låtsaspappa utan bara hans namn. Och han var också med i bilden tidigt och som en riktig pappa för henne.
    Om man vänder på det då. 
    Om folk hade försökt tvinga dig att säga farmor till din farfars fru, Vad hade du känt då?

Om ett barn uppenbart känner att denna människa är deras mamma/pappa ligger det då på någon annan att påpeka att denna inte är deras "riktiga" förälder? 
  • Lufsan
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:51:20 följande:
    Ja, men jag känner att jag inte lyckas formulera mig rätt och då blir det ingen bra diskussion.

För nån som undrade om jag inte får lära mig detta under min utbildning: nej, inte än. Jag har endast gått i en termin och har således tre år kvar på universitetet.
    Fast hur du har formulerat dig visar ju hur dina tankar kring "pappa-rollen" t.ex. Du bör läsa det du själv skrivit och bli uppmärksam på att du har dessa tankar.Och kanske ifrågasätta dig själv. Men åtminstone så att du blandar in dessa tankar i verksamheten då detta inte professionellt eller på något sätt bra för barnen på förskolan. 
    En dag i sänder.
  • kommande år
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:32:17 följande:
    Jag lägger absolut inga värderingar om hur barnens familjekonstellationer ser ut, jag är otroligt glad om jag ser att barnen har goda hemförhållanden oavsett om det innefattar den klassisk kärnfamiljen eller om barnet har två pappor och två mammor. För mig är det dock ljusår bort angående bonusfamiljeförhållande då varken jag eller min man har växt upp i den typ av familjeförhållande. Jag försöker skapa mer förståelse för mig själv.

Men TS, du säger att du inte lägger några värderingar i hur familjen ser ut, men det är precis det du gör här och absolut kommer att göra om du frågar och pratar med barnen på detta sättet.

Det finns olika familjesammansättningar överallt, är detta helt främmande för dig? Om det är det tycker jag inte du riktigt verkar passa för yrket tyvärr om du inte kan leva dig in i hur olika familjer ser ut.

Jag kommer också från en kärnfamilj men hade folk runt mig som inte levde på samma sätt.

Försök fråga vänner, grannar vilka du nu tycker passar bra att prata med. Men blanda INTE in barnen i detta. Och som vissa sagt säg aldrig RIKTIG pappa/mamma.        
  • Lufsan
    polinskibonk skrev 2012-07-27 18:57:09 följande:
    Herregud era gnällkäringar. Ts ställde bara en fråga inga värderingar ingenting. Hur jävla svårt är det att svara i stället för att bli sur ......ni är säkert såna som tycker hen är ett toppen ord med. Suck
    Fast frågan: Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel? har ju väldigt många värderingar. Läs också vad TS skrivit innan du uttrycker dig.  
    En dag i sänder.
  • Anonym (Tycker det är fel)

Tycker inte man behöver sätta en "mamma" el "pappa" stämpel bara för vara en god förälder. Jag skulle bli skitsne om min dotter kommer hem och kallar sin bonus "mamma" för mamma, räcker det inte med personens namn??

Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?