• Anonym (Förskolestudent)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Jag studerar till förskollärare och möter därför barn med många olika bakgrunder och med olika familjekonstellationer. Upplever många gånger att barn som lever tillsammans med en bonusförälder kallar bonusförälder för mamma/pappa, trots att den biologiska föräldern finns i livet och att de bor växelvis.

Ni som har separerat från era barns andra förälder, hur ställer ni er till att ert barn kallar er expartners nya partner för mamma/pappa? Hur önskar ni att förskolepersonal ställer sig till detta? Bör de acceptera det barnet kallar bonusföräldern, eller ska de poängtera att det inte är "den riktiga pappan/mamman"?

Jag är själv uppvuxen i en klassisk "kärnfamilj", liksom mina barn, därför anser jag att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag själv kommer ut i verksamheten.

• Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?
  • Anonym (J)
    Anonym (Tycker det är fel) skrev 2012-07-27 19:24:39 följande:
    Tycker inte man behöver sätta en "mamma" el "pappa" stämpel bara för vara en god förälder. Jag skulle bli skitsne om min dotter kommer hem och kallar sin bonus "mamma" för mamma, räcker det inte med personens namn??
    Enligt min syn på saken så är det upp till barnet vad den vill kalla sin bonus.

Skulle min dotters pappa varit närvarande och haft en tjej som min stora kallade mamma hade jag välkomnat det. Likadant om sambon och jag skulle sära och han träffar en ny så skulle jag också valkomna det, så länge det är BARNETS val att säga så. Det skulle bara vara ett kvitto för mig att det är en bra tjej då mamma är ett väldigt speciellt ord att kalla någon.

Därmed inte sagt heller att bara namnet är fel, utan snarare att det finns inget fel så länge det är barnets val. 
  • Phx

Jag har kallat min plastpappa för pappa i ~23 år trots att jag var hos min riktiga pappa varannan helg. Om jag pratade med min pappa om min plastpappa så sa jag hans namn istället för pappa, för att visa hänsyn. 

• LillGris

Ja, TS lade in värderingar i frågan oc efterföljande svar. Men det är väl ingen orsak till att gå bananas och vara så otrevliga? Hon frågade ju för att hon inte vet hur hon ska "hantera" saken, det är väl jättebra? Hon ska bli förskolepersonal och vill göra rätt, hur kan det vara orsak att vara så otrevliga? Taskigt. Som vanligt.

• Lufsan
    LillGris skrev 2012-07-27 22:10:06 följande:
    Ja, TS lade in värderingar i frågan oc efterföljande svar. Men det är väl ingen orsak till att gå bananas och vara så otrevliga? Hon frågade ju för att hon inte vet hur hon ska "hantera" saken, det är väl jättebra? Hon ska bli förskolepersonal och vill göra rätt, hur kan det vara orsak att vara så otrevliga? Taskigt. Som vanligt.
    Det är väl ingen som varit elak? Bara ifrågasatt TS och det får man ta om startar en tråd på FL med de värderingarna. 
    En dag i sänder.
  • Lenche

Usch så många aggressiva och anklagande svar ts fick. På vilket sätt hjälper era bittra och attackerande svar ts till insikt?

• Snusklubba

Jag skulle inte acceptera om mina barn kom hem och kallade en eventuell bonusmor för mamma. Jag är deras mamma, ingen annan. Likaså att jag inte skulle acceptera att dom kallade en eventuell bonusfar för pappa. Dom har en pappa.

Om jag fick höra av deras förskolepersonal bonusföräldrarna kallades för mamma/pappa skulle jag säga till dom att det inte är ok. Och hoppas att personalen lyssnade på det.

Mina barns pappa har samma syn som jag i det här. Ja, vi är skilda. 

• IsadorasMamma

Va? Är det vanligt att man kallar sin bonusförälder mamma/pappa också?

Jag har aldrig hört om någon som gör det faktiskt.

Det verkar skevt, jag skulle inte vilja att min bonusdotter kallade mig mamma,
    hon har ju en mamma, som är hennes mamma.
    Hon kallar mig däremot för sin Daniela, det är fint.
    Jag skulle inte vilja att min dotter kallade min pojkvän för pappa heller av samma anledning.

Nej jag blir faktiskt förvånad att TS som är förskolefröken upplever det som vanligt.
    Konstigt, konstigt. Tar det slut så kan ju barnet till slut ha massor av "mammor" & "pappor".

Dessutom förstår jag inte riktigt TS trådstart? Hur dte nu än ligger till är det väl inget man ska lägga sig i som förskolefröken?

• Anonym (J)
    Snusklubba skrev 2012-07-28 12:38:08 följande:
    Jag skulle inte acceptera om mina barn kom hem och kallade en eventuell bonusmor för mamma. Jag är deras mamma, ingen annan. Likaså att jag inte skulle acceptera att dom kallade en eventuell bonusfar för pappa. Dom har en pappa.

Om jag fick höra av deras förskolepersonal bonusföräldrarna kallades för mamma/pappa skulle jag säga till dom att det inte är ok. Och hoppas att personalen lyssnade på det.

TS fråga var om barnet kallade bonus för mamma/pappa om det var hennes uppgift att rätta.
    Lenche skrev 2012-07-28 12:31:47 följande:
    Usch så många aggressiva och anklagande svar ts fick. På vilket sätt hjälper era bittra och attackerande svar ts till insikt?
    Jag misstänker att jag inte är den enda som fått höra att min pappa inte är mig "riktiga" pappa. Är jag bitter, nja. Men det är väldigt jobbigt att gång på gång behöva försvara varför jag kallar en man som jag inte delar biologi med för min RIKTIGA pappa. Sen högg väl iofs inte jag värst.
  • Snusklubba
    Anonym (J) skrev 2012-07-28 12:44:39 följande:
    TS fråga var om barnet kallade bonus för mamma/pappa om det var hennes uppgift att rätta.

Jag misstänker att jag inte är den enda som fått höra att min pappa inte är mig "riktiga" pappa. Är jag bitter, nja. Men det är väldigt jobbigt att gång på gång behöva försvara varför jag kallar en man som jag inte delar biologi med för min RIKTIGA pappa. Sen högg väl iofs inte jag värst.
    Även hur man som förälder själv ställer sig till det. Eller du läser det du vill?

• Iam
    Snusklubba skrev 2012-07-28 12:38:08 följande:

Men om ditt barn VILL kalla sin bonusförälder för mamma? 
    Om det är en önskan hos ditt barn?
    Hur gör du då?
    Går din känsla före barnets i det läget?  
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?