• Anonym (Förskolestudent)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Jag studerar till förskollärare och möter därför barn med många olika bakgrunder och med olika familjekonstellationer. Upplever många gånger att barn som lever tillsammans med en bonusförälder kallar bonusförälder för mamma/pappa, trots att den biologiska föräldern finns i livet och att de bor växelvis.

Ni som har separerat från era barns andra förälder, hur ställer ni er till att ert barn kallar er expartners nya partner för mamma/pappa? Hur önskar ni att förskolepersonal ställer sig till detta? Bör de acceptera det barnet kallar bonusföräldern, eller ska de poängtera att det inte är "den riktiga pappan/mamman"?

Jag är själv uppvuxen i en klassisk "kärnfamilj", liksom mina barn, därför anser jag att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag själv kommer ut i verksamheten.

• Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?
  • Anonym (Inget fel)
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:18:05 följande:
    Nej, jag kommer inte vara där som någon sort polis, men jag undrar mer om man bör säga "din andra pappa" eller "din riktiga pappa", om det är något man ställer fråga om. Ibland blir det ju så att en diskussion uppstår där man diskuterar familjen, eller där barnen pratar om sin familj.

Det är OK för dig att ditt barn kallar ditt ex nya för mamma/pappa?
    Jag och min fästman väntar barn nu i november TILLSAMMANS. Så svarar inte ens på det.
    Däremot kan jag säga att kallar ett barn plastpappan för pappa så tror jag att de förmodligen oftast känt varandra en LÅNG tid och den kvinnan verkligen bryr sig om barnet så ja då är väll det okej. Det är väll upp till barnet. Ska man då säga "Nehe du lille kalle, inte får du kalla honom för pappa, fy skäms" Ne barnsligt i så fall tycker jag.
  • hellokill3r
    Coruscant skrev 2012-07-27 18:22:49 följande:
    Använd ALDRIG ordet "riktig" pappa! För vad i helvete betyder det???

Håller med! Min son blev skitledsen och fattade ingenting när några ungar sa det åt honom, hans pappa är ju inte på låtsas enligt honom och den andra biopappan är ju inte heller på låtsas men de känner ju inte varandra heller.
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-07-27 18:22:36 följande:
    lyssna in vad barnet kallar personen!

jag har vart med om ett bar som sa

pappa om pappa

och pappa x (namn) om farfar

vet inte varför med då sa jag såklart när farfar skulle hämta att "idag kommer pappa x" :)

Ja det är väl då man gör, möter barnet på dess nivå! Och lägger inga värderingar bakom familjekonstellationen
    Coruscant skrev 2012-07-27 18:22:49 följande:
    Använd ALDRIG ordet "riktig" pappa! För vad i helvete betyder det???
    Det är en annan intressant fråga faktiskt. Om en bonusförälder är mer pappa (manlig förebild) än den biologiska fadern så är det givetvis bonusföräldern som är mer pappa en biopappan.

Jag uttryckte mig klumpigt, kunde ju ha skrivit biologisk pappa i stället, men i och med att det rörde sig om små barn så undrade jag om "riktig pappa" hade varit lättare att... uttrycka sig?
  • Coruscant

Oj, nu verkar dina tankar spåra ur TS! Vad menar du med att en pappa är mera pappa (manlig förebild)? Låter helt galet med dina tankar och värderingar!!

• hellokill3r
    Anonym (Förskolestudent) skrev 2012-07-27 18:26:53 följande:
    Det är en annan intressant fråga faktiskt. Om en bonusförälder är mer pappa (manlig förebild) än den biologiska fadern så är det givetvis bonusföräldern som är mer pappa en biopappan.

Jag uttryckte mig klumpigt, kunde ju ha skrivit biologisk pappa i stället, men i och med att det rörde sig om små barn så undrade jag om "riktig pappa" hade varit lättare att... uttrycka sig?

Nej. Min son är fyra år och han fattar INTE vad det menas, och blir alltid ganska upprörd och tycker att alla människor är "riktiga" det finns ju inga "låtsasmänniskor"
  • Tow2Mater
    Coruscant skrev 2012-07-27 18:28:55 följande:
    Oj, nu verkar dina tankar spåra ur TS! Vad menar du med att en pappa är mera pappa (manlig förebild)? Låter helt galet med dina tankar och värderingar!!
  • hellokill3r
    Coruscant skrev 2012-07-27 18:28:55 följande:

Håller med! Det är ytterst oproffessionellt att blanda in sina värderingar på det viset.

Jag lägger absolut inga värderingar om hur barnens familjekonstellationer ser ut, jag är otroligt glad om jag ser att barnen har goda hemförhållanden oavsett om det innefattar den klassisk kärnfamiljen eller om barnet har två pappor och två mammor. För mig är det dock ljusår bort angående bonusfamiljeförhållande då varken jag eller min man har växt upp i den typ av familjeförhållande. Jag försöker skapa mer förståelse för mig själv.

Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?