• Anonym (Förskolestudent)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Jag studerar till förskollärare och möter därför barn med många olika bakgrunder och med olika familjekonstellationer. Upplever många gånger att barn som lever tillsammans med en bonusförälder kallar bonusförälder för mamma/pappa, trots att den biologiska föräldern finns i livet och att de bor växelvis.

Ni som har separerat från era barns andra förälder, hur ställer ni er till att ert barn kallar er expartners nya partner för mamma/pappa? Hur önskar ni att förskolepersonal ställer sig till detta? Bör de acceptera det barnet kallar bonusföräldern, eller ska de poängtera att det inte är "den riktiga pappan/mamman"?

Jag är själv uppvuxen i en klassisk "kärnfamilj", liksom mina barn, därför anser jag att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag själv kommer ut i verksamheten.

• Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?
  • Anonym

Det är väl för fan inte förskolepersonalens jobb att rätta barnen i vad de kallar sina föräldrars respektive? Köp barnens ord helt enkelt!

• Hope03

Jag personligen tycker det är jätte fel speciellt om barnet redan har en mamma och pappa! Jag skulle nog aldrig ens låta nån man kallas för bonuspappa till min son eller någonsin låta min son ens kallas för någons bonusson. Mitt barn har en mamma o pappa PUNKT. Skulle jag träffa en ny så kallas han vid sitt eget namn och bor hos sig själv :) !

• Ess

Det enda felet är om en utomstående tex förskollärare går in och "rättar" barnet.
    Det finns egentligen inget rätt eller fel, det är känslan för varann som styr. Att säga mamma eller pappa rakt av är väl kanske lite väl bra, men att säga mammaxxxxxx är helt ok om båda känner det så.
    I min relation till hans barn hade det känts total fel att kalla varann för "familjebenämningar", då vi inte har den reltionen till varann. Men det stör inte mig att andra väljer att göra så.

• Barbamamah

Finns det någon korrekt definition av benämningarna "mamma" och "pappa" och vem bestämmer vad den korrekta definitionen i så fall är? Kan man bara ha en mamma eller kan man ha flera? Är det biologin eller juridiken som definierar mamma? Eller är det en benämning som uppstår i ett socialt sammanhang i en särskild sorts relation? Kan man vara mycket eller lite mamma? Har man rätt att tvinga eller förbjuda ett barn att kalla någon för mamma? För vems skull finns benämningen mamma? För barnets eller förälderns skull?

• Helle 85

Som pedagog hade jag nog valt att inte uppmärksamma det om inte barnet själv visat tidigare åsikt om att den råka säga fel eller så. Barnet ska få känna sig trygg i att pröva sådant utan att jag kommer in och lägger ett värde på det.
    När det gäller min privata situation har min sambo ett barn på 7år. Då stämningen inte e den bästa för att jag kommit in i bilden så har jag klargjort ganska tydligt för barnet att de har två föräldrar som älskar det väldigt mycket och sedan mig som en extra vuxen. Detta för att skapa så lite press som möjligt på barnet då jag hört kommentarer från mammans håll i början om att jag skulle komma in å ta över mammarollen. För mig är det viktigast att barnet mår bra i just detta fall och att jag kan underlätta så de inte får skuldkänslor eller problem hos sin ibland lite osäkra mamma.

• Anonym

Jag väljer att vara anonym då biomamman kanske läser...

Min bonus som är 3 år kallar mig för mamma. Han är väldigt sen med språket och jag tror att han mest tar efter min dotter som är 5. Dessutom så är jag den enda "mamman" i hans liv just nu. Biomamman får inte träffa sin son pga att hon är psykiskt sjuk.

Jag vill att han kallar mig för mitt namn. Men eftersom jag heter "mamma" för dottern och "älskling" för sambon så är det säkert inte helt lätt för honom. Det kanske kommer senare. Förskolan verkar tycka det är fel, för dom tillrättavisar honom när han kallar mig mamma.

Skulle min dotter kalla sin bonusmamma för mamma skulle jag bli lite ledsen faktiskt. Men hon är väldigt mammakär och vet mycket väl vilka som är mamma, pappa, låtsasmamma och låtsaspappa. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-05 06:14:59 följande:
    Jag väljer att vara anonym då biomamman kanske läser...

Min bonus som är 3 år kallar mig för mamma. Han är väldigt sen med språket och jag tror att han mest tar efter min dotter som är 5. Dessutom så är jag den enda "mamman" i hans liv just nu. Biomamman får inte träffa sin son pga att hon är psykiskt sjuk.

Jag vill att han kallar mig för mitt namn. Men eftersom jag heter "mamma" för dottern och "älskling" för sambon så är det säkert inte helt lätt för honom. Det kanske kommer senare. Förskolan verkar tycka det är fel, för dom tillrättavisar honom när han kallar mig mamma.

Skulle min dotter kalla sin bonusmamma för mamma skulle jag bli lite ledsen faktiskt. Men hon är väldigt mammakär och vet mycket väl vilka som är mamma, pappa, låtsasmamma och låtsaspappa. 
    Kan tillägga att jag kom i i bonusens liv när han var 1,5 ungefär.
  • Anonym

Barn i en viss ålder kallar alla kvinnnor för mamma, som om det är en koll på könet.. De kollar om personen de har framför sig är en 'mamma' eller en 'pappa' och då brukar ju barnen rättas. Vilket är rätt om man gör det på rätt sätt.

Men det är en helt annan sak med en bonusförälder, denne har ju klivit in som uppfostrande part så att säga och om min bonus säger mamma till mig så är jag ok med det OM pappan är det och om mina barn är det. Annars får det bli mitt namn, ev mamma + mitt  namn.

• Anonym (bonus)
    Anonym skrev 2012-08-05 06:21:30 följande:
    Barn i en viss ålder kallar alla kvinnnor för mamma, som om det är en koll på könet.. De kollar om personen de har framför sig är en 'mamma' eller en 'pappa' och då brukar ju barnen rättas. Vilket är rätt om man gör det på rätt sätt.

Men det är en helt annan sak med en bonusförälder, denne har ju klivit in som uppfostrande part så att säga och om min bonus säger mamma till mig så är jag ok med det OM pappan är det och om mina barn är det. Annars får det bli mitt namn, ev mamma + mitt  namn.

Fortfarande är det jättestor skillnad på att vara mamma och bonusmamma, däremot har barn en del ganska långt upp i åldrarna svaårt att hålla isär begreppen, min bonus (5 år) kom och frågade hur det låg till om jag var mamma hemma hos pappa eller hur det egentligen låg till, förklarade hur det låg till.

Finns det en fungerande mamma finns det ingen anledning att uppmuntra bonusbarnen att kalla pappans nya för mamma. Att inte bli kallad mamma gör ju inte att man betyder mindre för barnet.
  • Anonym
    Anonym (bonus) skrev 2012-08-05 06:42:29 följande:

Fortfarande är det jättestor skillnad på att vara mamma och bonusmamma, däremot har barn en del ganska långt upp i åldrarna svaårt att hålla isär begreppen, min bonus (5 år) kom och frågade hur det låg till om jag var mamma hemma hos pappa eller hur det egentligen låg till, förklarade hur det låg till.

Finns det en fungerande mamma finns det ingen anledning att uppmuntra bonusbarnen att kalla pappans nya för mamma. Att inte bli kallad mamma gör ju inte att man betyder mindre för barnet.
    Absolut inte, jag bryr mig inte om vad bonusbarnet kallar mig så länge det inte är kärring, häxa el liknande. Däremot är BARNENS känslor i det hela viktigt för mig.
  • ius lexis
    Anonym skrev 2012-08-03 01:19:56 följande:
    Det är väl för fan inte förskolepersonalens jobb att rätta barnen i vad de kallar sina föräldrars respektive? Köp barnens ord helt enkelt!

Det håller jag helt med om! Det är inte förispersonalen som ska avgöra detta utan respektera vad barnet och familjen använder. Sedan kan jag själv ha svårt att relatera till dem som insisterar på att kalla bonusförälder för mamma el pappa, för det är man inte, då tar man ju någon annans roll, jag rycker man ska finna sin egen roll för barnet.
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?