• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • MrsKnapa

Om din son får bära klänning, så får även din kille de!!! Helt rätt av honom

• PolyPond
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:32:57 följande:
    Nja.. vet inte om jag håller med. Har då sätt män (transor) som vart väldigt övertygande som kvinnor, och visst blir dom bemötta som kvinnor om dom är tillräckligt övertygande. Sen att det inte påverkar könet fysiologiskt, men psykologiskt. 
    Sen har vi en social acceptans vad det gäller kläder, både för kön, mode/trend och väder. Vill man avvika från dessa så måste man också vara förberedd på omgivningens reaktioner. Det jag undrar mest är varför man måste utsätta barnen för det? Barn är väldigt lättpåverkade och det är känsligt att vara den avvikande i gruppen, och följden kan bli mobbning. Varför vill man som förälder utsätta sitt barn för det? En vuxen kan troligen argumentera och försvara sina åsikter, men ett barn är sällan kapabel till det, än mindre om det görs på föräldrarnas och inte barnets egna bevåg.
    Att bli bemött olika för att man har andra kläder handlar om genus, inte om kön. Transvestiter är i regel mycket säkra på sin könstillhörighet, men trivs i att byta roller emellanåt. Det innebär i regel att de får stå ut med mycket spe om de går ut med detta offentligt. Väldigt få personer vågar göra detta därför.

Jag arbetar för att ändra dessa reaktioner hos människor, bland annat genom att själv bryta mot vissa normer. Även om samhället ser ut så kan det aldrig vara normbrytarens ansvar att inte bli förlöjligas. Detta ansvar måste ligga på övriga.
    Små barn är fullständigt fördomsfria, varför de inte bryr sig de minsta om vad vi som vuxna sätter på dem. I en viss ålder får de tyvärr bemöta vuxenvärldens fördomar genom andra barn, varför de vanligen väljer genusspecifika kläder. Den sorgen kan man ta den dagen det kommer och låta barnet själv välja. Detta sker dessutom långt tidigare i livet än den systematiska mobbningen kommer igång. Vill barnet även i äldre ålder bära genuskonträra kläder så bör man som förälder stötta det, eftersom mobbning aldrig är den mobbades ansvar. Att aldrig våga bryta normer själv bidrar dock till att skapa grogrund för mobbning.
  • PolyPond
    Anonym (hemmafru) skrev 2012-08-23 10:52:01 följande:
    suck... varför har inte dagens feminister sunt bondförnuft?
    Vilka tillhör dagens feminister? Jag har förbannat mycket sunt bondförnuft.
  • Fryspåse

Jag tycker att din karl verkar ha ett fantastiskt sinne för humor och vara väldigt trygg i sig själv. Grattis!

• mamman64
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.
    min man hade aldrig fått gått i klänning för mig! Jag vill ha en man o inget annat
  • PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 11:13:20 följande:
    min man hade aldrig fått gått i klänning för mig! Jag vill ha en man o inget annat
    Konstigt förhållande när man anser att man kan bestämma över sin partner så.

• beccagranen
    PolyPond skrev 2012-08-23 11:07:29 följande:
    Att bli bemött olika för att man har andra kläder handlar om genus, inte om kön. Transvestiter är i regel mycket säkra på sin könstillhörighet, men trivs i att byta roller emellanåt. Det innebär i regel att de får stå ut med mycket spe om de går ut med detta offentligt. Väldigt få personer vågar göra detta därför.

Jag arbetar för att ändra dessa reaktioner hos människor, bland annat genom att själv bryta mot vissa normer. Även om samhället ser ut så kan det aldrig vara normbrytarens ansvar att inte bli förlöjligas. Detta ansvar måste ligga på övriga.
    Små barn är fullständigt fördomsfria, varför de inte bryr sig de minsta om vad vi som vuxna sätter på dem. I en viss ålder får de tyvärr bemöta vuxenvärldens fördomar genom andra barn, varför de vanligen väljer genusspecifika kläder. Den sorgen kan man ta den dagen det kommer och låta barnet själv välja. Detta sker dessutom långt tidigare i livet än den systematiska mobbningen kommer igång. Vill barnet även i äldre ålder bära genuskonträra kläder så bör man som förälder stötta det, eftersom mobbning aldrig är den mobbades ansvar. Att aldrig våga bryta normer själv bidrar dock till att skapa grogrund för mobbning.
    Redan i förskoleålder är barn väldigt insatta i vad som är rätt eller fel klädsel för de olika könen. Jag instämmer i att om det sker av barnets egna vilja så ska man som förälder stötta barnet. Det jag regerar mer på är föräldrar som klär barnet mot sin vilja i kläder som inte är socialt accepterade, för det är barnet som får utstå med argumenten. Sen ser jag inte vad man vill uppnå med att klä en liten pojke i ex. en "prinsessklänning"? Jag tycker att dagens utbud av unisex kläder butikerna är väldigt brett, och det är många som väljer att köpa dessa kläder. Men att klä en liten pojke i klänning för att väcka uppmärksamhet känns bara så tramsigt, jag ser då inte vad man vill uppnå mer än en reaktion från omgivningen.
  • Anonym

Tror du att du hade fallit för en transvestit? Hahaha! Fan, jag tål inte höra ordet "hen", varför har så många av dagens föräldrar fått knäpp i sina huvven...

• mamman64
    PolyPond skrev 2012-08-23 11:18:47 följande:
    Konstigt förhållande när man anser att man kan bestämma över sin partner så.

Jag vill inte alls bestämma över min partner. Men jag vill inte heler ha en man som går runt i kvinnokläder. Skulle det vara på ploj en ggr må väl det vara hänt men om hans kulle ta steget att gå runt så titt som tätt så skulle det vara slutet på vår relation, så känner jag nu iaf, kanske skulle jag ända mig den dagen.
  • PolyPond
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:25:56 följande:
    Redan i förskoleålder är barn väldigt insatta i vad som är rätt eller fel klädsel för de olika könen. Jag instämmer i att om det sker av barnets egna vilja så ska man som förälder stötta barnet. Det jag regerar mer på är föräldrar som klär barnet mot sin vilja i kläder som inte är socialt accepterade, för det är barnet som får utstå med argumenten. Sen ser jag inte vad man vill uppnå med att klä en liten pojke i ex. en "prinsessklänning"? Jag tycker att dagens utbud av unisex kläder butikerna är väldigt brett, och det är många som väljer att köpa dessa kläder. Men att klä en liten pojke i klänning för att väcka uppmärksamhet känns bara så tramsigt, jag ser då inte vad man vill uppnå mer än en reaktion från omgivningen.
    Ja, tyvärr gör vuxna att den insikten kommer tidigt. Den systematiska mobbningen är dock inte ett förskoleproblem.
    Jag har aldrig hört om föräldrar som klär barn i genuskonträra kläder mot deras vilja. Däremot har jag hört en och annan som vägrar låta sina pojkar gå i klänning ens när de har det önskemålet. I två-treårsåldern brukar prinsessklänningar gå hem väldigt fint hos både pojkar och flickor. Glitter och klara färger är barnfavoriter oavsett kön.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!