• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-23 15:31:48 följande:
    Det jag då inte förstår är varför TS vill använda sitt barn som kanonmat i en konflikt han inte bett om att få bli en del av.

Beklagar det dina vänner varit med om.

Men intoleransen handlar inte om kläderna.
    Många med andra sexuella läggningar än hetero misshandlas och mördas trots att inga som helst yttre skillnader finns. Kläderna skyddar inte från intolerans och problemet är givetvis de intoleranta och inte de kläder de hakar upp sig på 
    Tvärtom så handlar det antagligen befria sitt barn från de stolliga normerna.

Intoleransen i det här fallet handlar om att människor inte får vara och uttrycka sig som de vill. De skall matas in i normfåran och de i normfåran är av någon outgrundlig anledning livrädda att kanalen ska bli så bred att alla får plats i den.

I fallen med mina vänner som jag tog upp här, så handlar det just om kläder, frisyrer och könsuttryck. Jag känner en bunt som blivit misshandlade, hotade och uppskrivna på dödslistor av andra skäl också, men i just dessa fall så handlar det om att somliga finner det otroligt hotfullt att folk kliver över könsnormsskacklarna. Dessa misshandlande personer får viss legitimitet för sina handlingar genom att resten av samhället hånar de personer de angriper. Även om vanlige Svensson generellt inte går och slår ner folk på öppen gata, så kan hen mycket väl skrika efter eller skratta åt transvestiter, manhaftiga kvinnor och fjollor. Hen kan också håna folk på arbetet och försöka få personer avsatta från sina arbeten för att de klär sig på ett sätt som hen inte tycker passar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-23 15:31:57 följande:
    Killar ska fan inte ha kjol/klänning. Det ser fördjävligt ut och det ska inte vara så.

Kan se framför mig en kille i klänning som jobbar i gruvan! Det är bara fel, kilt är undantag på killar.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-08-23 09:09:41 följande:
    nej. men är barnet neutalt är de neutalt och kan själv välja senare? när barnet i fråga KAN välja själv. egen vilja verkar ju viktigt?
    Att ha penis och testiklar eller vagina och livmoder är inget neutralt eller något som väljs vid viss ålder.
  • Anonym (hahahaha)

Hahaha tycker din sambo gör alldeles rätt du behöver ju inte skämmas då eftersom du tycker det är ok och uppenbarligen skiter du i vad din sambo tycker om att eran son har klänning..
    och nej pojkar ska inta ha klänning, jag hatar ordet hen och anser att  det finns två olika kön men att alla oavsett kön är lika bra och lika mycket värda.
    men nej klänning på pojke är inget snyggt finns ingen anledning att låta din son ha det på sig om han inte väljer det själv som äldre och då menar jag inte 5 utan så han vet vilka konsekvenser ett sånt val kan få.

• PolyPond
    Anonym (hahahaha) skrev 2012-08-23 16:55:23 följande:
    men nej klänning på pojke är inget snyggt finns ingen anledning att låta din son ha det på sig om han inte väljer det själv som äldre och då menar jag inte 5 utan så han vet vilka konsekvenser ett sånt val kan få.
    Du har inte funderat över att det inte skulle bli några konsekvenser alls om folk inte tänkte som du kring det?
  • Anonym (hahahaha)

sen måste jag bara säga "barnet är fött med penis" vad är det för mening barnet är EN POJKE
    man kan liksom inte välja kön hipp som happ vet du antingen föds du som pojke eller flicka sen finns det kromosom och gen avvikelser.. sen om du byter kön som vuxen är en annan sak men du kan inte välja kön som att köpa en potatis på ica..
    när ska ni köns neutrala stollar ta och skärpa till er ni skapar inte mer tolerans ni skapar förvirring och irritation som inte leder till ökad jämställdhet.. man kan ha jämställdhet även om det finns två kön och genom att acceptera att det finns två kön som är olika men ändå så lika så ökar man jämnställdhet mer än att skapa ett jvla tredje han hon och hen
    man kan ändå uppfostra individer som respekterar hon och han och vet att man kan vara olika men ha samma möjligheter utan att använda ord som hen och slippa avköna världen..

• Trekk
    PolyPond skrev 2012-08-23 15:45:39 följande:
    Tvärtom så handlar det antagligen befria sitt barn från de stolliga normerna.

Intoleransen i det här fallet handlar om att människor inte får vara och uttrycka sig som de vill. De skall matas in i normfåran och de i normfåran är av någon outgrundlig anledning livrädda att kanalen ska bli så bred att alla får plats i den.

I fallen med mina vänner som jag tog upp här, så handlar det just om kläder, frisyrer och könsuttryck. Jag känner en bunt som blivit misshandlade, hotade och uppskrivna på dödslistor av andra skäl också, men i just dessa fall så handlar det om att somliga finner det otroligt hotfullt att folk kliver över könsnormsskacklarna. Dessa misshandlande personer får viss legitimitet för sina handlingar genom att resten av samhället hånar de personer de angriper. Även om vanlige Svensson generellt inte går och slår ner folk på öppen gata, så kan hen mycket väl skrika efter eller skratta åt transvestiter, manhaftiga kvinnor och fjollor. Hen kan också håna folk på arbetet och försöka få personer avsatta från sina arbeten för att de klär sig på ett sätt som hen inte tycker passar.
    Alltså du blandar nog äpplen med päron här.

Intoleransen orsakas inte av kläderna eller av normerna. Människor är intoleranta och det är det som är problemet vi måste komma åt. Vi behöver inga normer för att behandla varandra illa och orättvist.

Ja även om det inte är könsroller som bryts så blir folk utsatta om de frivilligt eller ofrivilligt sticker ut på något vis, eller om någon i deras omedelbara närhet sticker ut. Det intoleranta söker medvetet avvikande att störa sig på.

Problemet finns inom den intoleranta personen och är tyvärr inget som kan åtgärdas genom att man försöker ta bort de saker som de intoleranta stör sig på.

Sen är det givetvis orealistiskt att på något vis få bort det faktum att två kön finns. Det handlar om att lära folk att acceptera de som är annorlunda, inte att försöka ta bort konceptet annorlunda genom att försöka utradera skillnader, sådana kommer ju alltid att finnas.

Ja transsexuella är en väldigt utsatt grupp, men det kan inte åtgärdas genom att alla klär sig som transor. 

För övrigt finns inte viljan eller incitament hos kvinnor och män att utradera skillnaderna, de är viktiga för det sociala samspelet. Det är relevant om man är man eller kvinna i vissa lägen, speciellt sociala då vi råkar bestå av hälften män och hälften kvinnor. Det handlar om att de som faller mellan stolarna med ska få respekt och aktning och inte trakasseras.
    Men män vill klä sig på ett visst vis och kvinnor på ett visst. Även om alla barn blev hen och hade samma pottfrisyr och samma gula sparkdräkt skulle de i puberteten medvetet börja klä sig annorlunda och ha olika frisyrer och uppföra sig annorlunda. Tjejer skulle hänga med tjejer och killar med killar, inget som kläder eller normer påverkar.

Jag beklagar det dina vänner utsatts för, men det är inte realistiskt att tro att lösningen är att utplåna outplåningsbra skillnader mellan könen =/ 
  • Anonym (hahahaha)
    PolyPond skrev 2012-08-23 16:59:57 följande:
    Du har inte funderat över att det inte skulle bli några konsekvenser alls om folk inte tänkte som du kring det?
    nej vi ska leva i en avkönad värld där allt är tillåtet total anarki och låt alla helst se likadana ut så man absolut inte kan se om det är en man eller kvinna.. helst ska vi nog ta och tabort brösten på kvinnorna och penisen på män så att det  verkligen inte går att avgöra för alla ska ju vara HEN och så jvla jämställda

MÄN FÅR HA KLÄNNING men JAG tycker inte det är snyggt
    och ja människan vet att om man gör på ett visst sätt så får det en konsekvens, människan har skapat samhällen med normer och genus små justeringar sker över tid men att skrota alla genuskonstruktioner och normer är bara löjligt och det ger inte ett mer accepterande samhälle då det alltid kommer finnas saker/egenskaper som inte kommer accepteras av gruppen.

• PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-23 17:10:20 följande:
    Alltså du blandar nog äpplen med päron här.

Intoleransen orsakas inte av kläderna eller av normerna. Människor är intoleranta och det är det som är problemet vi måste komma åt. Vi behöver inga normer för att behandla varandra illa och orättvist.

Ja även om det inte är könsroller som bryts så blir folk utsatta om de frivilligt eller ofrivilligt sticker ut på något vis, eller om någon i deras omedelbara närhet sticker ut. Det intoleranta söker medvetet avvikande att störa sig på.

Problemet finns inom den intoleranta personen och är tyvärr inget som kan åtgärdas genom att man försöker ta bort de saker som de intoleranta stör sig på.

Sen är det givetvis orealistiskt att på något vis få bort det faktum att två kön finns. Det handlar om att lära folk att acceptera de som är annorlunda, inte att försöka ta bort konceptet annorlunda genom att försöka utradera skillnader, sådana kommer ju alltid att finnas.

Ja transsexuella är en väldigt utsatt grupp, men det kan inte åtgärdas genom att alla klär sig som transor. 

För övrigt finns inte viljan eller incitament hos kvinnor och män att utradera skillnaderna, de är viktiga för det sociala samspelet. Det är relevant om man är man eller kvinna i vissa lägen, speciellt sociala då vi råkar bestå av hälften män och hälften kvinnor. Det handlar om att de som faller mellan stolarna med ska få respekt och aktning och inte trakasseras.
    Men män vill klä sig på ett visst vis och kvinnor på ett visst. Även om alla barn blev hen och hade samma pottfrisyr och samma gula sparkdräkt skulle de i puberteten medvetet börja klä sig annorlunda och ha olika frisyrer och uppföra sig annorlunda. Tjejer skulle hänga med tjejer och killar med killar, inget som kläder eller normer påverkar.

Jag beklagar det dina vänner utsatts för, men det är inte realistiskt att tro att lösningen är att utplåna outplåningsbra skillnader mellan könen =/ 
    Nej, det gör jag inte. Intolerans uppstår inte ur det blå, utan föds i ett sammanhang.

Rent biologiskt finns det en skala mellan två ytterligheter. Så enkelt som att vi är två skilda kön är det egentligen inte.
    Det här handlar dock inte om kön, utan om genus, det vill säga könsroller. Det är två skilda saker. Du kan vara hur mycket man som helst i klänning, eftersom din manlighet inte sitter där. Varje individ bör dock få chansen att själv avgöra hur hen vill klä sig och bete sig, utan att mossiga genusnormer kletas på dem. Det gör inte på något sätt att skillnaden mellan män och kvinnor försvinner, eftersom dessa är biologiska och inte är avhängda yttre omständigheter.

Argumentet att vi genuskritiska varelser vill att alla ska vara lika dana är lika befängt som märkligt: Att utöka friheten att uttrycka sig och vara, skulle naturligtvis ge mera variation bland folk, inte mindre.

Transpersoner innefattar dessutom betydligt fler än transsexuella. Här kan såväl intergenders, dragkings, transvestiter, dragqueens och andra ingå.
  • PolyPond
    Anonym (hahahaha) skrev 2012-08-23 17:19:05 följande:
    nej vi ska leva i en avkönad värld där allt är tillåtet total anarki och låt alla helst se likadana ut så man absolut inte kan se om det är en man eller kvinna.. helst ska vi nog ta och tabort brösten på kvinnorna och penisen på män så att det  verkligen inte går att avgöra för alla ska ju vara HEN och så jvla jämställda

MÄN FÅR HA KLÄNNING men JAG tycker inte det är snyggt
    och ja människan vet att om man gör på ett visst sätt så får det en konsekvens, människan har skapat samhällen med normer och genus små justeringar sker över tid men att skrota alla genuskonstruktioner och normer är bara löjligt och det ger inte ett mer accepterande samhälle då det alltid kommer finnas saker/egenskaper som inte kommer accepteras av gruppen.

På vilket sätt blir världen avkönad om somliga män har klänning? Ramlar snopparna av? Byts könshormonerna ut? Tappas y-et i kromosomuppsättningen?

Varför vill du att individer ska ge efter för gruppen, när det gäller det personliga?
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!