• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • beccagranen
    PolyPond skrev 2012-08-23 11:33:21 följande:
    Ja, tyvärr gör vuxna att den insikten kommer tidigt. Den systematiska mobbningen är dock inte ett förskoleproblem.
    Jag har aldrig hört om föräldrar som klär barn i genuskonträra kläder mot deras vilja. Däremot har jag hört en och annan som vägrar låta sina pojkar gå i klänning ens när de har det önskemålet. I två-treårsåldern brukar prinsessklänningar gå hem väldigt fint hos både pojkar och flickor. Glitter och klara färger är barnfavoriter oavsett kön.
    Inte bara föräldrar, räcker att barnen kollar på barnkanal och ser reklam för div. leksaker. Kommer tv reklam om en ny Barbie så är det alltid väldigt rosa och 2-3 flickor som leker ihop. Barnets slutsats barbie är för flickor, har du barbietryck på tröjan så är det en tjejtröja osv. Jag har själv en son som har haft en hello kitty period, då närmaste tjejkompisen hade sin. Visst kunde han få en kitty t-shirt osv. på förskolan åker både prinsessklänningar och älvvingarna på när dom leker. Men det är barnen själva som väljer det, och jag som förälder tycker det är komiskt och tar väldigt lätt på det hela, jag ser snarare att barnen har det roligt och det glädjer mig. Så jag är absolut inte emot det, men det ska vara av fri vilja. Jag hade skolkamrater som fick gå i sina bröders ärvda kläder, tyvärr blev hon mobbade för att dom hade fel klädsel, men föräldrarna såg det ekonomiskt. Jag har hör barn som kommenterar varandras kläder redan på förskolan, att jackan pojken bär är en tjejjacka för han lillasyster har en sådan osv,
    Jag ser bara inte vitsen med att vara så drastisk och klä en pojk i klänning bara för att få uppmärksamheten av omgivningen. Om man vill göra en skillnad och kalla sig feminist för den sorts agerande så tycker jag man fått fel uppfattning. Det finns betydligt mer och vettigare saker man kan göra för att få en skillnad i samhället eller bidra med något, än sådant trams.
  • PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 11:28:22 följande:
    Jag vill inte alls bestämma över min partner. Men jag vill inte heler ha en man som går runt i kvinnokläder. Skulle det vara på ploj en ggr må väl det vara hänt men om hans kulle ta steget att gå runt så titt som tätt så skulle det vara slutet på vår relation, så känner jag nu iaf, kanske skulle jag ända mig den dagen.
    Det står dig fritt att vara tillsammans med vem du vill. Jag finner det dock lite respektlöst. "Ska du ha den där rutiga kavajen så går jag".
  • PolyPond
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:46:18 följande:
    Inte bara föräldrar, räcker att barnen kollar på barnkanal och ser reklam för div. leksaker. Kommer tv reklam om en ny Barbie så är det alltid väldigt rosa och 2-3 flickor som leker ihop. Barnets slutsats barbie är för flickor, har du barbietryck på tröjan så är det en tjejtröja osv. Jag har själv en son som har haft en hello kitty period, då närmaste tjejkompisen hade sin. Visst kunde han få en kitty t-shirt osv. på förskolan åker både prinsessklänningar och älvvingarna på när dom leker. Men det är barnen själva som väljer det, och jag som förälder tycker det är komiskt och tar väldigt lätt på det hela, jag ser snarare att barnen har det roligt och det glädjer mig. Så jag är absolut inte emot det, men det ska vara av fri vilja. Jag hade skolkamrater som fick gå i sina bröders ärvda kläder, tyvärr blev hon mobbade för att dom hade fel klädsel, men föräldrarna såg det ekonomiskt. Jag har hör barn som kommenterar varandras kläder redan på förskolan, att jackan pojken bär är en tjejjacka för han lillasyster har en sådan osv,
    Jag ser bara inte vitsen med att vara så drastisk och klä en pojk i klänning bara för att få uppmärksamheten av omgivningen. Om man vill göra en skillnad och kalla sig feminist för den sorts agerande så tycker jag man fått fel uppfattning. Det finns betydligt mer och vettigare saker man kan göra för att få en skillnad i samhället eller bidra med något, än sådant trams.
    Ja, det är för jävligt att kanaler kan kringgå våra lagar om reklam för barn genom att sända utomlands ifrån.

Barnen kommer tyvärr även att uppfatta att du ser deras utklädning som komisk. Det är bara ett av alla sätt att kväsa den fria viljan.

Varför tror du att det handlar om att vilja ha uppmärksamhet.Ingen jag känner som låter barn ha på sig vad som helst är ute efter uppmärksamhet. Tvärtom vill de att det ska passera obemärkt.

Och varför kan inte detta få vara en av alla de saker man som feminist står för? Det du anser vara trams omsätter trots allt vansinnigt med pengar och renderar massor av föreställningar.
  • Anonym

Fnissar hysteriskt här, vilken underbar karl du har!

Jag tycker också den här könsdepatten är rätt löjlig. Jag har själv ett barn av varje sort och de får välja själva vad de vill ha på sig, och märkligt nog så väljer sonen typiska killkläder, och dottern typiska tjejkläder. Och det stör mig inte ett dugg faktiskt, de är trygga i sig själva och verkar inte lida av det här. Nej, gör inget barnproblem av något som är ett vuxenproblem. Hejja din karl som gör det så tydligt!

• Trekk
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-22 23:15:30 följande:
    hahaha 400 år bara??? Tror du missade tre nollor. :D
    Missade nog sex nollor faktiskt =P
  • mamman64
    PolyPond skrev 2012-08-23 12:04:04 följande:
    Det står dig fritt att vara tillsammans med vem du vill. Jag finner det dock lite respektlöst. "Ska du ha den där rutiga kavajen så går jag".

hmmm lite skillnad att jämföra en rutig kavaj med en klänning
  • mamman64
    Anonym skrev 2012-08-23 12:14:42 följande:
    Fnissar hysteriskt här, vilken underbar karl du har!

Jag tycker också den här könsdepatten är rätt löjlig. Jag har själv ett barn av varje sort och de får välja själva vad de vill ha på sig, och märkligt nog så väljer sonen typiska killkläder, och dottern typiska tjejkläder. Och det stör mig inte ett dugg faktiskt, de är trygga i sig själva och verkar inte lida av det här. Nej, gör inget barnproblem av något som är ett vuxenproblem. Hejja din karl som gör det så tydligt!

Hur gamla är dina barn?

• PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 12:22:11 följande:

hmmm lite skillnad att jämföra en rutig kavaj med en klänning
    Nej, inte egentligen. När det kommer till kritan är det bara ihopsytt tyg. Det är bara dina föreställningar och rädslan för andras som får dig att dra en linje mellan dem.
  • mamman64
    PolyPond skrev 2012-08-23 12:04:04 följande:

Ja jag skulle ha svårt att i längden fortsätta en realtion om min man bestämde sig för att dagligdags gå i kvinnokläder. Kanske skulle jag kunna det på sikt men idag känns det väldigt långt ifrån. Jag tror inte jag är ensam om den känslan.

Det tror jag han oxå skulle känna om jag helt plötsligt gick omkring med skjorta, slips och kostym....  
  • Trekk
    PolyPond skrev 2012-08-23 08:29:15 följande:
    Nej, på individbasis är det helt oviktigt, för att inte tala om korkat många gånger att lägga vikt vid det. Ofta ofta bemöts jag på ett visst sätt utifrån mitt kön och förväntas vara på somliga sätt utifrån en mall som inte stämmer. Det är rent korkat och det begränsar min tillvaro och potential.
    Folk har hela livet igenom påpekat saker om mig som inte är sant. Detta är ett problem. Att du försöker förminska dessa upplevelser som fixa idéer gör det inte mindre sant.

När det gäller just kläder kan jag tacka mina tidigare systrar för att jag kan få bära i princip vad som helst utan att möta motstånd. Det har de sett till. Killarna åtnjuter inte samma priviliegum där. Det är en av alla saker jag vill ändra på. Jag känner många som upplever sig begränsade av detta. Senast igår mötte jag en person som varit i identitetskris i åratal. Hens tillvaro skulle underlättas betydligt om samhället godkände den typen av könsambivalens som hen befinner sig i,istället för att tilldela två fack att välja på (eller bara ett, vilket många också förespråkar). Och här pratar vi allvarliga konsekvenser av det här könsbinära tänkandet; dvs psykisk ohälsa och suicidrisk.

Nej, det är inte okej att folk mördas och torteras och du vinner inte en enda poäng på att hävda att jag tycker det. Denna tråd handlar om kläder och du lägger själv massor av engagemang att skriva i den. Tid som du skulle kunna använda för att skriva för Amnesty till exempel. Du kastar mycket sten i ditt glashus när du avkräver omgivningen att agera på sätt som du inte en följer själv. Vidare har du ingen aning om vad jag sysslar med övrig tid.

Jag jämför bara dina problem med andras problem, bla mina och då blir dina så ynkligt små.

Du tror att planeten Jord är skyldig dig ett friktionsfritt liv utan utmaningar eller ansträngingar från din sida.

Jag är svart och kan säga att du skulle inte klara av att vara det särskilt bra men jag tjuter inte, bara att gilla läget och göra det bästa. Ibland får man kämpa så enkelt är det. Men att höra svenska kvinnor tjuta i sina offerkoftor och dra krigshistorier vid lägerelden är föga imponerande.

Det är riktiga lyxproblem vi talar om här och märkligt nog är det fruktansvärt få som är missnöjda över att ha ett kön. Ja de finns konflikter mellan dem och utrymme för förbättring även här i Sverige men va fan, hur svårt är det att prioritera? 

Ni skiter totalt i att invandrarkvinnor lever som andra klassens medborgare i ert land och det gör att er "kamp" ter sig ännu mer hycklande.

Hahah där kom den! "Du gör ju inget själv och vet ju inte vad jag gjort!"

Jag har gjort mycket men tänker inte nämna det pga att jag då riskerar att outa mig. Men jag har gått i frontlinjen mot hedersförtrycket på ett vis som du inte ens skulle våga att skämta om. Jag har levt under hot, men det har i slutändan varit värt det. 
    Du har inte gjort något riktigt eller viktigt för dessa 70 000 flickor. Det behöver du inte heller. Men förvänta dig inte sympatier för din icke-kamp i ett offentligt forum.

Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!