PolyPond skrev 2012-08-23 08:29:15 följande:
Nej, på individbasis är det helt oviktigt, för att inte tala om korkat många gånger att lägga vikt vid det. Ofta ofta bemöts jag på ett visst sätt utifrån mitt kön och förväntas vara på somliga sätt utifrån en mall som inte stämmer. Det är rent korkat och det begränsar min tillvaro och potential.
Folk har hela livet igenom påpekat saker om mig som inte är sant. Detta är ett problem. Att du försöker förminska dessa upplevelser som fixa idéer gör det inte mindre sant.
När det gäller just kläder kan jag tacka mina tidigare systrar för att jag kan få bära i princip vad som helst utan att möta motstånd. Det har de sett till. Killarna åtnjuter inte samma priviliegum där. Det är en av alla saker jag vill ändra på. Jag känner många som upplever sig begränsade av detta. Senast igår mötte jag en person som varit i identitetskris i åratal. Hens tillvaro skulle underlättas betydligt om samhället godkände den typen av könsambivalens som hen befinner sig i,istället för att tilldela två fack att välja på (eller bara ett, vilket många också förespråkar). Och här pratar vi allvarliga konsekvenser av det här könsbinära tänkandet; dvs psykisk ohälsa och suicidrisk.
Nej, det är inte okej att folk mördas och torteras och du vinner inte en enda poäng på att hävda att jag tycker det. Denna tråd handlar om kläder och du lägger själv massor av engagemang att skriva i den. Tid som du skulle kunna använda för att skriva för Amnesty till exempel. Du kastar mycket sten i ditt glashus när du avkräver omgivningen att agera på sätt som du inte en följer själv. Vidare har du ingen aning om vad jag sysslar med övrig tid.
Jag jämför bara dina problem med andras problem, bla mina och då blir dina så ynkligt små.
Du tror att planeten Jord är skyldig dig ett friktionsfritt liv utan utmaningar eller ansträngingar från din sida.
Jag är svart och kan säga att du skulle inte klara av att vara det särskilt bra men jag tjuter inte, bara att gilla läget och göra det bästa. Ibland får man kämpa så enkelt är det. Men att höra svenska kvinnor tjuta i sina offerkoftor och dra krigshistorier vid lägerelden är föga imponerande.
Det är riktiga lyxproblem vi talar om här och märkligt nog är det fruktansvärt få som är missnöjda över att ha ett kön. Ja de finns konflikter mellan dem och utrymme för förbättring även här i Sverige men va fan, hur svårt är det att prioritera?
Ni skiter totalt i att invandrarkvinnor lever som andra klassens medborgare i ert land och det gör att er "kamp" ter sig ännu mer hycklande.
Hahah där kom den! "Du gör ju inget själv och vet ju inte vad jag gjort!"
Jag har gjort mycket men tänker inte nämna det pga att jag då riskerar att outa mig. Men jag har gått i frontlinjen mot hedersförtrycket på ett vis som du inte ens skulle våga att skämta om. Jag har levt under hot, men det har i slutändan varit värt det.
Du har inte gjort något riktigt eller viktigt för dessa 70 000 flickor. Det behöver du inte heller. Men förvänta dig inte sympatier för din icke-kamp i ett offentligt forum.