• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Anonym
    PolyPond skrev 2012-09-13 11:57:37 följande:
    Det är det jag menar att det inte är. Mekanismerna mellan partnervåld och annat våld skiljer sig en del.
    Ditt svar visa bara hur enögd du och din femistkompisar är!
    Problemet är LIKA allvarligt när en man blir misshandlad som när en kvinna blir det!
  • Anonym
    PolyPond skrev 2012-09-13 12:00:54 följande:
    Det gör vi. Det är där man börjar prata könsroller (Aka. socialt kön eller genus).
    Jaha....Kkan du då länka till det från någon av femist-sidorna på nätet där det står vad dom vill göra mm?
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-13 13:02:16 följande:
    Jaha....Kkan du då länka till det från någon av femist-sidorna på nätet där det står vad dom vill göra mm?
    Nej, jag besöker inga sådana, så det kan jag inte. Däremot vet jag av egen erfarenhet att sådana diskussioner förekommer i flera politiska partier, inklusive Fi, samt i RFSL och RFSU. Jag ska inte svära på det, men jag tror det till och med ligger i Miljöpartiets partiprogram.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-13 13:00:24 följande:
    Ditt svar visa bara hur enögd du och din femistkompisar är!
    Problemet är LIKA allvarligt när en man blir misshandlad som när en kvinna blir det!
    Eh? Nu tror du nog jag svarade på något annat.

• PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-13 13:02:16 följande:
    Vid snabbgoogling hittade jag dock denna sajt:
    rattviseformedlingen.se/om-oss

Ett betydligt vettigare sätt att kanalisera ut sitt missnöje över orättvisor än att hitta på att vi som håller med är emot.
  • Västjämtland

Lite som så här då?

Brottslighetens könsfördelning

Ett intressant val, men kanske lite fel då brottslighet inte är en sak som samhället överhuvudtaget accepterar?

Småbrott är ju oftast utförda av folk i utsatt ställning (Missbruk/sociala problem med mera) och där är ju tyvärr den manliga delen väl representerad. Frågan är varför och det är troligen för att männen har ett sämre socialt skyddsnät.

En utsatt kvinna behöver ju bara hävda att hon är hotad av sin partner, vilket automatiskt (om det är barn inblandade) ger henne tillgång till kvinnojourer och stöd från en kvinnobeskyddande social-tjänst.

Viljan att ta risker är även större hos män och kan sporra ett sådant risktagande som kriminalitet är

Antalet mansjourer kontra kvinnojourer (män förväntas inte behöva samma stöd och hjälp som kvinnor eftersom de är "starka på egen hand"=föreställning som gör att män varken får stöd eller törs söka hjälp)

En mansjour får bara stöd om dess syfte först och främst är att behandla män som slår! Eftersom det är få som gör det och ännu färre som söker stöd för det så blir det inte så många eller hur?

De få mansjourer som finns med samma inriktning som vanliga kvinnojourer måste överleva utan statligt stöd = svårare att få verksamheten att fungera!

Eftersom Eva Lundgren sålde in sagan "Slagen dam" som sanning har ju feminismen (Statsfeminismen) använt dess förvanskningar som medel att stärka sin verksamhet och hindra mans och papparättsrörelsen

De som äger de ekonomiska medlen
    Enligt de senaste rönen så samlas ju större och större förmögenheter hos färre och färre, intressant nog blir det fler och fler kvinnor blad de riktigt rika. Att det enbart är män ar tyvärr en skröna, (Det var säkert så förr i tiden. Men inte nu

Företagstoppar
    Nu är du otydlig, men jag utgår ifrån att du menar sammanställningen av styrelser inom stora företag? (Denna feministiska käpp-häst)

Att hävda att man får en styrelsepost enbart på grund av patriarkatet är lite konstig, Varför skulle man få ett sådant ansvar bara för att man är man? Nä du, En styrelsepost är något man måste förtjäna. Man måste arbeta sig till den genom att visa sig duglig, kompentent och troligen mål/tävlingsinriktad.

Jag förnekar inte att vissa styrelseuppdrag ärvs inom familjer.

En sammanställning visar ju att kvinnor i snitt har en mindre tävlingsinstinkt och ogillar att ta risker.

Dessa egenskaper är ju sådana som en styrelse ofta premierar, men det är ju egenskaper som är knytna till mannens beteende och biologi mer än samhällets "normer"

Vilkas historia som finns nedtecknad

Oftast blir det ju de som utmärker sig som man dokumenterar? Marie Curie till exempel

Det som är intressant blir dokumenterat eller hur? Och hur många mäns liv och leverne blir inte dokumenterat heller?

Ofta kan det ju gälla stora historiska saker som dokumenteras, är det krig så blir det ju om dem som är med. Och där har ju kvinnor alltid fått frikort från de öden som drabbar männen i fråga (Ja jag vet att det finns några få undatag med kvinnliga soldater )

Jag förstår ännu inte hur feminsimen kan påstå att de gjorde en stor insats för jämlikheten när värnplikten "Avskaffades" Hade de kämpat för en obligatorisk kvinnlig värnplikt och lyckats, då kanske.

Tänk även efter på hur många kvinnor som fått lättare att söka både jobb och utbildningar eftersom nästan alla män förr fick vänta tills de var klara med lumpen! DVS. fördel kvinnor

Löneutveckling på mansdominerade arbetsplatser kontra kvinnliga.

Ser man till arbetsplatser med män och kvinnor får de ju samma löner eller hur? Annars blir facket "snea"

Två ekonomer ur samma klass får ju samma lön när de börjar på ett företag, Sedan kan ju löneutvecklingen bli annorlunda mellan dem. Om en av dem tex. är föräldraledig så kan det ju påverka löneutvecklingen (Även om det inte skall det). Likaså om de går ner i timmar och jobba deltid. Då sjunker ju deras löneinkomst även om de har samma grundlöner. Skärskådar man alla aspekter och korrigerar dem för just sådana här saker så ser man att skillnaden inte alls är de berömda "Bara 80% av männens" utan bara 4-5 vilket faller under just "Oförklarliga löneskillnader"

När det gäller mansdominerade arbetsplatser är det ofta så att männen där är

Äldre =högre i lönetrappan

Jobbar nästan alltid heltid

Tar större risker och premierar sig

Har farligare arbeten, Se bara på hur mycket större procent män som skadas på arbetsplatserna.

Kvinnligt dominerade arbetsplatser har ju lite motsatserna

Fler som jobbar deltid.

Fler som tar männens föräldraledighet och stannar hemma med barnen.

Mindre riskfyllda arbeten

Mindre risktagande arbeten

Med andra ord kan man inte bara säga att patriarkatet ger männen högre löner jämfört med kvinnor.

MVH

H

• Anonym

Tycker du skulle skaffat dig en snigel i stället. Den är väl mer en hen på riktigt

• PolyPond

Våld är ju klassisk maktutövning och det gör att jag anser att brottsligheten är ett exempel på detta. Men som jag sa: det är problematiskt att tala om överordning. Ordet maktordning känns åtminstone något vettigare.

Inget direkt att tillföra om kvinno- och mansjourerna alltså.

Det är fortfarande så att män äger de mesta av de ekonomiska medlen. Allt sa jag inte.

Styrelseposter i större företag innehas fortfarande mestadels av män. Det är inte märkligt att det förhåller sig på det viset, eftersom man behöver underhuggare ur vilka man kan rekrytera.Inte desto mindre är det ett område där män är dominanta.Vi kan diskutera varför det är så och hur vi kommer till rätta med det, men det är ändå ett faktum. Så vitt jag vet är det också vanligare med män som vdar i privata större företag.

Vad som anses utmärkande nog att nedteckna har av någon anledning varit främst manliga saker. Ta bara en sådan sak som hantverk;: där manligt hantverk ofta haft god status har det kvinnliga inte riktigt räknats förrän på senare år.

Detta med ojämlika löner har väldigt mycket att göra med kvinnors barnledighet. Tyvärr påverkar det hela gruppen kvinnor, vare sig de har barn eller ej, både gällande löner och chans att få jobb i fertil ålder. Det är detta som gör att det är så viktigt med delad föräldraledighet. Det är också viktigt med rätten till heltid.
    Kvinnor har mera förslitningsskador av sina arbeten än män - men blir betydligt mera sällan ersatta för det.

Fördel kvinnor (apropå lumpen) är inte jämställdhet för en feminist heller. Ett bra exempel på att vi inte bara bryr oss om orättvisor som drabbar kvinnor,

• Västjämtland

En fråga?

Du som förälder, hur gjorde du med din barnledighet?  

1, all brotslighet är inte våldsbrott, eller hur?

2. Tog du bort det ekonomiska icitamentet som kvinnojourerna lever på blev de nog dramatiskt färre de med!  
          Det är mer en fråga om ekonomi än om mansroller.

3. Egentligen lika relevant som att nästan alla jordens resurser förbrukas av Några få länder i väst-världen?
        Men varför blir man rik, troligen för att man vågar ta risker?
        Och hade det varit knutet till någon form av manligt "Räkmacke-försteg" borde inte fler och fler män bli rika?
         Tvärt om så blir fler och fler kvinnor rikare och rikare,

4.Att få en styrelsepost kräver som sagt att man vill ha den och kämpar för att komma dit. Kvinnor vill inte kämpa lika hårt = färre kvinnor som blir utvälda.

Dock speglar antalet kvinnor i ledningar ofta väl procentuellt antalet utexaminerde från högre utbildningar. 

Alltså bör antalet kvinnor i ledande positioner fortsätta och öka eftersom det nu är fler kvinnor som tar examen än män!

5, Det som är av nyhetsvärde dokumenteras, ju större händelse, desto mer nyhetsvärde.  Enkel regel,     Om man inte utmärker sig märks man inte =.  (jag tror att det är det konskolestudenterna lär sig, att synas. Inte att göra konst!)

6.Varför skall staten lägga sig i hur man sköter samspel och ansvar i familjen? Eller menar du att att alla kvinnor som vill ta ut full ledighet är könsförädare och inte vet sitt eget bästa vilket ni feminister gör?

Eller är det så att ni inte klarar av att prata med varandra i ert förhållande?

.

varför hörde vi aldrig demonstrationer om att ni ville ha obligatorisk kvinlig värnplikt?

varför hör vi inte att ni strider för att mansjourer skall ha lika stora bidarg (på samma lösa vilkor som kvinnojourer)

varför har vi aldrig att ni strider för alla pappors rätt till delad vårdnad.

Jag hade gärna varit styrelseledamot i styrelsen på jobbet, men den kommer jag inte att få om jag inte kämpar och visar mig värdig den. Inget patriarkat eller könsdominans kommer att ge mig den.

Det är bara om jag visar mig tillräckligt duglig.

Ps, nuvarande styrelsechef är kvinna. Dock en politiker som är invald          

• Västjämtland

Ursäkta stavfelen, sitter på sambons bärbara och den är förbannat seg/lynnig

H

Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!