• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • joliisb

måste bara fåga en sak. varför säger du hen? en pojke blir han. n flicka bli hon. de är väl inte värre än någit anna "namn" på saker och ting. jag kan gå med på att man kan kalla sin gravidmage hen när man inte vet. men HAN är väl inte könslös? han är en pojke=han!! heter han tex kim också som är både flick och pojknamn eller han han ett "pojknamn"? (du behöver inte beråtta vad han heter... )

• Anonym
    PolyPond skrev 2012-09-13 10:26:21 följande:
    Ja, men det är en annan typ av våld. Värt att uppmärksamma givetvis, men en viss annan problematik. Gemensamt är dock att män är förövare.
    Misshandel soom misshandel. lika allvarligt i vilket fall!
  • Simon 681
    PolyPond skrev 2012-09-13 10:03:12 följande:
    Javisst gör jag det. Det många inte förstår är att det är skillnad på "män" och "manliga strukturer"/"manlig överordning". Vi ser överallt hur även män diskrimineras av denna "manliga överordning". Sedan finns det förstås utrymmen där kvinnor får ta mer plats också,men det kan vi ändra på. Vi gör det bäst genom att inte kasta sand på varandra.

Jag skulle föredra om du inte anklagar oss feminister för sådant som inte är vårt fel. Det är inte vi "tokfeminister" som står i skuld till att det finns massor av folk i landet som inte kan tänka längre än sin näsa. Det är inte vårt fel att det finns få män som engagerar sig för unga killars välmående etcetera. Att man jobbar för något behöver inte betyda att man jobbar mot något annat.

Jag vill ha en källa på att 50% av våldet i parrelationer drabbar män. Det är helt nya siffror för mig.
    Jag håller med om att kvinnors våld i parrelationer behöver belysas mera, men att fördelningen är jämn har jag aldrig sett siffror på.
    Postade detta i en annan tråd också, men tål att upprepas:

http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

Metastudie av massor av studier, sammanlags sample size 360000 som visar att våld mellan partners är mer eller mindre 50-50. Detta resultat får man dock inte i undersökningar där man inte ställer samma frågor till kvinnor och män. Många av de studier som visar män som de våldsamma heter National Violence Against Women Survey eller National College Women Sexual Victimization Study och undersöker enbart kvinnor.

Men kvinnor brukar mindre våld generellt, det är sant. Det är också sant att det mesta våldet i samhället är riktat mot män.

Att våld framförallt är ett mäns våld mot kvinnor är helt enkelt inte sant. Den enda arenan där män inte är extremt överrepresenterade som offer är i ett partnerförhållande och där är det 50-50.
  • Anonym (oops)

Jag tycker att det är lite underligt att det argumenteras för att bara feminister ska lösa problemen med män som misshandlar män. Varför jobbar inte antifemininister med den typen av problem?

• Anonym
    Anonym (oops) skrev 2012-09-13 10:53:46 följande:
    Jag tycker att det är lite underligt att det argumenteras för att bara feminister ska lösa problemen med män som misshandlar män. Varför jobbar inte antifemininister med den typen av problem?
    Saken är väl snarare den att feministerna hävdar att misshandeln av kvinnor är så utbredd och allvarlig, när den i själva verket är klar minoritet. Dvs så borde feminsterna om dom nu verkligen vill ha jämlikhet sträva efter att ALL misshandel skall bekämpas!
  • Västjämtland

Kunde inte säga det bättre själv!

Men tror man bara på det SCB (Statsfeminismen) och genus-industrin säger så blir du lurad av vinklad statistik.

• PolyPond
    Simon 681 skrev 2012-09-13 10:49:42 följande:
    Postade detta i en annan tråd också, men tål att upprepas:

www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

Metastudie av massor av studier, sammanlags sample size 360000 som visar att våld mellan partners är mer eller mindre 50-50. Detta resultat får man dock inte i undersökningar där man inte ställer samma frågor till kvinnor och män. Många av de studier som visar män som de våldsamma heter National Violence Against Women Survey eller National College Women Sexual Victimization Study och undersöker enbart kvinnor.

Men kvinnor brukar mindre våld generellt, det är sant. Det är också sant att det mesta våldet i samhället är riktat mot män.

Att våld framförallt är ett mäns våld mot kvinnor är helt enkelt inte sant. Den enda arenan där män inte är extremt överrepresenterade som offer är i ett partnerförhållande och där är det 50-50.
    Jag blir inte förvånad om det förhåller sig så. Tyvärr så har de flesta i samhället en väldigt tydlig bild om hur partnervåld ser ut, som inte jag tror stämmer med verkligheten. Det är väldigt sorgligt, då det inte går att komma till rätta med problemet utifrån denna felaktiga bild.
    En parameter som man borde titta närmare på är förekomsten av emotionell instabil personlighetsstörning (borderline) hos män som misshandlar. Det är nämligen en diagnos som företrädesvis kvinnor får. Män får i regel andra diagnoser även om de visar upp likartade symptom.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-13 10:45:13 följande:
    Misshandel soom misshandel. lika allvarligt i vilket fall!
    Det är det jag menar att det inte är. Mekanismerna mellan partnervåld och annat våld skiljer sig en del.
  • PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-13 11:41:07 följande:

Kunde inte säga det bättre själv!

Men tror man bara på det SCB (Statsfeminismen) och genus-industrin säger så blir du lurad av vinklad statistik.

Hallå här! Vi som är genuskritiska (även kallade genusfeminister etcetera) är de feminister som i mångt och mycket nyanserar och ifrågasätter det du kallar "stadsfeminism" (det jag kallar ojämställda förhållanden).
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-13 11:08:11 följande:
    Saken är väl snarare den att feministerna hävdar att misshandeln av kvinnor är så utbredd och allvarlig, när den i själva verket är klar minoritet. Dvs så borde feminsterna om dom nu verkligen vill ha jämlikhet sträva efter att ALL misshandel skall bekämpas!
    Det gör vi. Det är där man börjar prata könsroller (Aka. socialt kön eller genus).
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!