• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Jessica587

jag tycker inte att barn skulle ha läxor dom åker buss tidigt på morgonen och kommer hem på eftermiddagen jag tycker att man inte skulle ha läxor barn behöver leka och ha fritid skolan tar mycket tid som det är. jag är studerande på gymnasium sista året.

• Lindsey Egot the only one

Noran

Stötta med läxan. Ja jag stöttar också i läxan men när barnen inte förstår eller klarar av och behöver uppenbarligen mer hjälp så är det inte föräldrarnas roll.

Läxor får barnen för att de inte hinner med arbetet i skolan. Matematik läxa som att lära sig rabbla tio kompisar, multiplikationstabellen osv är en bra läxa men att behöva räkna 20 tal i veckan för att tiden i skolan inte räcker till. Engelska glosor är rätt men att behöva ta med arbetsboken och göra 2 sidor i veckan för att tiden inte räcker till i skolan. Svenska ord (veckans ord) rättstavning är ok men att behöva arbeta flera sidor i svenska boken är inte rätt.

• Mammatilltvåprinsar

Då har du inte läst/förstått/brytt dig om mina tidigare inlägg. Orkar inte skriva om allt, du får gå tillbaka och läsa. För du har inte fattar nånting.

• Mammatilltvåprinsar

Och en gång för alla: Nej, barn ska inte straffas för att deras föräldrar inte kan eller vill hjälpa till. Svaga barn ska inte straffas för att de är svaga och har andra förutsättningar. Men tyvärr behöver man träna på allt ändå. Livet är orättvist!

• Noran
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-18 19:52:04 följande:
    Då har du inte läst/förstått/brytt dig om mina tidigare inlägg. Orkar inte skriva om allt, du får gå tillbaka och läsa. För du har inte fattar nånting.

Vem skriver du till?
  • Linniscarlsson

Eva Lill, jag undrar hur din teori skall fungera i praktiken. Är du insatt över huvud taget om en lärares uppdrag i de äldre åren?

• Eva Lilli
    Linniscarlsson skrev 2013-01-18 20:08:05 följande:
    Eva Lill, jag undrar hur din teori skall fungera i praktiken. Är du insatt över huvud taget om en lärares uppdrag i de äldre åren?
    Jag är mycket väl insatt, sedan 20 år... :) Fick just mitt leg.
    Dessa "flex-pass" läggs helt enkelt in i lärarens undervisningstid. Utan dessa pass att hjälpa mina elever vid sjukdom eller när de kommit efter skulle jag stressa ihjäl mig. Nu bestämmer jag helt enkelt med berörd elev att de ska komma vid den "flex" jag har så kan jag komplettera muntligt eller ha extra genomgång. 

• Emy88

Jag är för läxor. På den friskola som jag arbetar på har eleverna läxa i två ämnen till varje dag utom måndagar, alltså sammanlagt 8 läxor per vecka. Jag är för läxor eftersom det hjälper till att befästa det vi går igenom i skolan. Eleverna får även in en bra arbetsmoral. 

• Stjärnfall76
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-18 06:32:23 följande:
    Men strunta i att göra läxorna! Om era barn ändå inte ska plugga vidare spelar väl betygen igen roll? Ska de plugga vidare behöver de dock träna på hemarbete.

Håller med, varför ska alla barn tvingas till sämre utbildning och allmänbildnng, för att vissa föräldrar och barn inte vill/kan/känner för det.

Min son skulle aldrig bli något duktig i skolan om inte vi hjälpte honom eftersom skolan ställer krav på att de ska kunna saker, men inte ger några läxor, så blir det ju bara de som klarar att snabbt ta in information muntligt som har någon chans i hans klass....  
Svar på tråden Läxor för eller emot?