• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Stjärnfall76
    Simon 681 skrev 2013-02-15 20:38:15 följande:
    Det skulle definitivt behövas ett ändrat synsätt och arbetssätt i skolan, men att hävda att det inte skulle gå att utveckla förmågorna och arbeta med det centrala innehållet på den tid som barnen är i skolan känner jag inte stämmer. Att det finns inkompetenta lärare och ogenomtänkta lektionsupplägg är bara ett filosofiskt problem om man bestämmer sig för att det inte går att göra något åt.

Det finns många andra problem i klasserna, barn med diagnoser utsnitt resurser som tillåts förstöra undervisningen text, är stora problem för många barn. Stökiga Båtnytt dom tar upp massor av lärartid. Samhället är inte i närheten av att klara av och lösa detta problem.
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-16 08:44:11 följande:
    Varför måste det vara en fördel att göra läxan hemma? Jag har arbetat som lärare ett tag nu och vet att barn inte orkar hur länge som helst. Skoldagen kan inte förlängas i det oändliga, i alla fall inte med vår svenska/västerländska syn på barnuppfostran och barns varande. Vi tror ju att barn behöver (och utvecklas av!) leka, röra på sig, lära med alla sinnen osv. Raster, skapande, matematik utomhus och diskussioner behövs för att barnen ska växa upp till kritiskt tänkande, självständiga och lyckliga individer som klarar vårt samhälle och kan driva det framåt. Vill man ha individer som passar in i exempelvis den japanska traditionen krävs lite annorlunda skola med mer fokus på disciplin, uthållighet osv. Fördelen med att göra läxor hemma kan mycket väl vara att hjärnan fått vilka från läsning ett par timmar. Den har fått andra intryck i leken på fritids, kroppen har fått röra på sig på skolgården eller i innebandyhallen och känslorna har fyllts på av lite mamma- och pappatid vid middagen. Då orkar den kanske läsa lite till. Den kanske rent av mår bra av en lugn och skön stund i soffan med en bok.  Att lägga på en extra kvarts läsning halv två på eftermiddagen när barnen är uttröttade och längtar efter att hoppa, skutta och prata - det kan däremot ge ganska liten effekt. Även en aldrig så motiverad elev behöver variation och pauser i sitt lärande. Inlärningsforskning visar ju också att det ofta är mer effektivt med många och korta pass när det gäller t.ex. inlärning av tabellkunskaper. Tabellträning som delas upp i två pass på 15 minuter vardera ger oftast bättre effekt än 30 minuter i ett sträck. Visst kan man ju tänka att man reformerar skolan helt och har två-tre lärare per klass, skoldagar från 8-16 för alla barn, tre klassrum per klass med olika utformning för olika aktiviteter, idrott efter eget val varenda dag osv. Då skulle ju träning hemma inte behövas på samma vis. Men vi får väl ändå vara någorlunda realistiska och ugtå från den verklighet fom finns nu, snarare än från en drömvision om den ultimata skolan?

Tror också det är bättre för de flesta barn med kortare skoldagar och lite mer läxor. Att få ta en paus och sen göra lite till framför att förlänga skoldagar massor. Lästräni gen kan ofta göras i sängen innan man somnar text, istället för när man redan är trött på skolan på eftermiddagen
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-16 10:33:25 följande:

Tror också det är bättre för de flesta barn med kortare skoldagar och lite mer läxor. Att få ta en paus och sen göra lite till framför att förlänga skoldagar massor. Lästräni gen kan ofta göras i sängen innan man somnar text, istället för när man redan är trött på skolan på eftermiddagen
    du förutsätter att alla har en socialt välfungerande familj där föräldrarna själva kan både läsa helt flytande och klarar matematik och andra ämnen.
    Eftersom forskning visat att läxor i sig på det traditionella sätt inte hjälper barnen så mycket kan man ifrågasätta nyttan
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 10:35:55 följande:
    du förutsätter att alla har en socialt välfungerande familj där föräldrarna själva kan både läsa helt flytande och klarar matematik och andra ämnen. Eftersom forskning visat att läxor i sig på det traditionella sätt inte hjälper barnen så mycket kan man ifrågasätta nyttan

Flesta har en välfungerande familj, men de som inte har det ska ju inte sätta ribban för samhället. De ska då klart få hjälp, men det är inte vid dem ribban ska sättas. Det kan ju i te vara bra för samhället.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 10:35:55 följande:
    du förutsätter att alla har en socialt välfungerande familj där föräldrarna själva kan både läsa helt flytande och klarar matematik och andra ämnen.
    Eftersom forskning visat att läxor i sig på det traditionella sätt inte hjälper barnen så mycket kan man ifrågasätta nyttan

Hinner inte leta så mycket mer, men här visar det tex vikten av hemstudier:
    http://allastudier.se/artiklar/951-tjejerna-drar-ifr%C3%A5n-i-betygsligan/
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-16 10:56:06 följande:

Hinner inte leta så mycket mer, men här visar det tex vikten av hemstudier:
    allastudier.se/artiklar/951-tjejerna-drar-ifr.../
    blir ganska meningslöst då det finns forskning som visar båda sidor/ åsikter.
    men visst kan jag klippa in några forskningsklipp som säger det motsatta av vad du anser  Flört
  • Stjärnfall76

Det finns också forsking som visar att man har mycket lättare att ta till sig det läraren säger om man läst igenom det läraren ska gå igenom i förväg, så att läararen istället kan undervisa genom att ställa frågor. Det var välsigt stor skillnad på det eleverna tog till sig jämfört med traditionell undervisning, att läraren berättar. Det kräver också hemstrudier. Försöker hitta detta på nätet, men jag tror det visades i Vetenskapens värld.

Är helt inne på att läxor kan förnyas och hela skolväsendet för den delen, men jag tror inte att man kommer kunna lära sig och komma ihåg allt bara genom att vara några timmar i skolna. Inte om man vill vara duktig.

Som du ser, om du googlar så finns det massor av forskning hit och dit.

Jag har för mig att läxfria ideen kom med vänsterpartiet, pga orättvisan i att vissa barn fick hjälp med läxorna hemma.

jag har inte hittat något som visar att man inte blir bättre av att träna, har du hittat något på det. Att träning är meningslöst?           

• mandelblomma
    mandelblomma skrev 2013-02-16 11:06:12 följande:
    blir ganska meningslöst då det finns forskning som visar båda sidor/ åsikter.
    men visst kan jag klippa in några forskningsklipp som säger det motsatta av vad du anser  Flört
    oj missade jag att skriva det.
    Sorry.
    Klart man blir bättre av att träna. men den träningen behöver inte vara i form av traditionella läxor efter skoldagens slut
  • ruthen

Jag har en fråga till er som jobbar på lågstadiet: Hur mycket läxor ger ni till barn i åk 2 eller 3? Hur många läxor får de i veckan? Är det någon av er som ger läsläxa varje dag?

Vad skulle hända om man som ny lärare börjar skicka hem läxor varje dag? Skulle föräldrarna sparka bakut och börja ringa till rektorn då det verkar vara kutym i den svenska skolan att vi ska ha så lite läxor som möjligt? 

Svar på tråden Läxor för eller emot?