• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • mandelblomma
    ruthen skrev 2013-02-17 10:30:40 följande:
    Jag har en fråga till er som jobbar på lågstadiet: Hur mycket läxor ger ni till barn i åk 2 eller 3? Hur många läxor får de i veckan? Är det någon av er som ger läsläxa varje dag?

Vad skulle hända om man som ny lärare börjar skicka hem läxor varje dag? Skulle föräldrarna sparka bakut och börja ringa till rektorn då det verkar vara kutym i den svenska skolan att vi ska ha så lite läxor som möjligt? 
    vore det jag böt jag förmodligen skola om mina barn fick det så ;)
  • hammarhajen
    Jag har en fråga till er som jobbar på lågstadiet: Hur mycket läxor ger ni till barn i åk 2 eller 3? Hur många läxor får de i veckan? Är det någon av er som ger läsläxa varje dag?

Vad skulle hända om man som ny lärare börjar skicka hem läxor varje dag? Skulle föräldrarna sparka bakut och börja ringa till rektorn då det verkar vara kutym i den svenska skolan att vi ska ha så lite läxor som möjligt? 

Det beror på vad det är för läxor. Övningsblad i matematik eller skrivläxor varje dag känns mycket, det är jag spontant tveksam till även om man kanske behöver se läxan för att kunna ha en åsikt egentligen. Att däremot läsa högt för en vuxen är en väldigt vanlig läxa som ofta ges varje dag, eller varje vardag då. Helt enkelt eftersom läsning varje dag är oerhört värdefullt för läsutvecklingen. För att bli bra på att läsa måste man läsa och de första åren utvecklas de flesta barnen bäst om de får läsa högt för någon som kan uppmuntra, peppa, hjälpa till med svåra ord, hjälpa till att förstå nya ord osv.

Hur stora skygglappar en del här i tråden än verkar ha, så är daglig läsning oerhört viktigt för läsutvecklingen och eftersom det är en praktisk omöjlighet att hinna med att läsa enskilt med varje barn i 10-20 minuter dagligen i skolan, så måste en del övning ske hemma.

De som hävdar att "det går lika bra att läsa i skolan" har ännu inte lyckats svara på hur 1-2 vuxna per barngrupp om 20 elever ska hinna få till ca 15 minuters lästräning per elev och dag. 15 minuter per elev innebär fem timmar om man har 20 elever. Så lång är inte en skoldag om man räknar bort raster och lunch. Och en del tid är barnen inte ens i klassrummet utan har idrott, slöjd och sådant. Föräldrarna i vår skola förstår när jag förklarar detta, de är intresserade av sina barns läsutveckling och ingen har ifrågasatt de läxor vi ger. 
  • Stjärnfall76
    Jag har en fråga till er som jobbar på lågstadiet: Hur mycket läxor ger ni till barn i åk 2 eller 3? Hur många läxor får de i veckan? Är det någon av er som ger läsläxa varje dag? Vad skulle hända om man som ny lärare börjar skicka hem läxor varje dag? Skulle föräldrarna sparka bakut och börja ringa till rektorn då det verkar vara kutym i den svenska skolan att vi ska ha så lite läxor som möjligt? 

Jag skulle blivit glad för jag tycker det är viktigt att barnen lästernas dagligen.
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-18 06:01:29 följande:
    Det beror på vad det är för läxor. Övningsblad i matematik eller skrivläxor varje dag känns mycket, det är jag spontant tveksam till även om man kanske behöver se läxan för att kunna ha en åsikt egentligen. Att däremot läsa högt för en vuxen är en väldigt vanlig läxa som ofta ges varje dag, eller varje vardag då. Helt enkelt eftersom läsning varje dag är oerhört värdefullt för läsutvecklingen. För att bli bra på att läsa måste man läsa och de första åren utvecklas de flesta barnen bäst om de får läsa högt för någon som kan uppmuntra, peppa, hjälpa till med svåra ord, hjälpa till att förstå nya ord osv. Hur stora skygglappar en del här i tråden än verkar ha, så är daglig läsning oerhört viktigt för läsutvecklingen och eftersom det är en praktisk omöjlighet att hinna med att läsa enskilt med varje barn i 10-20 minuter dagligen i skolan, så måste en del övning ske hemma. De som hävdar att "det går lika bra att läsa i skolan" har ännu inte lyckats svara på hur 1-2 vuxna per barngrupp om 20 elever ska hinna få till ca 15 minuters lästräning per elev och dag. 15 minuter per elev innebär fem timmar om man har 20 elever. Så lång är inte en skoldag om man räknar bort raster och lunch. Och en del tid är barnen inte ens i klassrummet utan har idrott, slöjd och sådant. Föräldrarna i vår skola förstår när jag förklarar detta, de är intresserade av sina barns läsutveckling och ingen har ifrågasatt de läxor vi ger. 

Anledningen till att ingen svarar på det är ju gör att dessa resurser aldrig kommer komma, och resultatet läxfri och resurssvag blir ju helt enkelt det vi ser idag..... Nior som inte kan läsa ordentligt. Och svenska elever som tappar och tappar i internationella mätningar. Fler och fler skolor har mindre och mindre läxor, studietid. Och svenska resultat sjunker. Tycker det är sorgligt..... Men man kan bara peppa sina egna barn att ta studier på allvar.
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-18 06:01:29 följande:

Det beror på vad det är för läxor. Övningsblad i matematik eller skrivläxor varje dag känns mycket, det är jag spontant tveksam till även om man kanske behöver se läxan för att kunna ha en åsikt egentligen. Att däremot läsa högt för en vuxen är en väldigt vanlig läxa som ofta ges varje dag, eller varje vardag då. Helt enkelt eftersom läsning varje dag är oerhört värdefullt för läsutvecklingen. För att bli bra på att läsa måste man läsa och de första åren utvecklas de flesta barnen bäst om de får läsa högt för någon som kan uppmuntra, peppa, hjälpa till med svåra ord, hjälpa till att förstå nya ord osv.

Hur stora skygglappar en del här i tråden än verkar ha, så är daglig läsning oerhört viktigt för läsutvecklingen och eftersom det är en praktisk omöjlighet att hinna med att läsa enskilt med varje barn i 10-20 minuter dagligen i skolan, så måste en del övning ske hemma.

De som hävdar att "det går lika bra att läsa i skolan" har ännu inte lyckats svara på hur 1-2 vuxna per barngrupp om 20 elever ska hinna få till ca 15 minuters lästräning per elev och dag. 15 minuter per elev innebär fem timmar om man har 20 elever. Så lång är inte en skoldag om man räknar bort raster och lunch. Och en del tid är barnen inte ens i klassrummet utan har idrott, slöjd och sådant. Föräldrarna i vår skola förstår när jag förklarar detta, de är intresserade av sina barns läsutveckling och ingen har ifrågasatt de läxor vi ger. 
    jag gissar att du hänvisar till mig om skygglappar?
    Eller inte men jag svarar ändå.
    Jag säger inte att jag har allas sanning. jag har min och vår.
    Mina barn har gått i traditionella skolor med läxor och sen böt vi till andra skolor där man inte anser att traditionella hemläxor fyller en vettig funktion.
    Att man aktivt kan ge barnen vad de behöver i skolan, extra läsning, mattehjälp etc.
    Mina barns studieresultat blev bättre i de skolorna och de har lärt sig en helt annan studieteknik mot då de serverades läxan på ett fat som under gråt och tandagnissel gjordes hemma med böcker som for genom rummet och smällar i dörren.
    Nu som stora ( 17 och 20 år) så ser jag i synnerhet på 17 åringen som går på gymnasiet att han i mycket större grad tar ansvar för sitt inlärande.
    Han vet hur man tar sig till målet utan att läraren talar om den exakta vägen.
    Han nyttjar ex alla de håltimmar som gymnasiet ofta har med att läsa där i stället för att fika med kompisarna och sen ta hem böckerna.
    Så jag känner verkligen inte att för att vi inte delar åsikt, att det är särskilt korrekt att mena att jag har skygglappar på.
    För tro mig, de slängde jag för många år sen.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-18 08:31:12 följande:
    jag gissar att du hänvisar till mig om skygglappar? Eller inte men jag svarar ändå. Jag säger inte att jag har allas sanning. jag har min och vår. Mina barn har gått i traditionella skolor med läxor och sen böt vi till andra skolor där man inte anser att traditionella hemläxor fyller en vettig funktion. Att man aktivt kan ge barnen vad de behöver i skolan, extra läsning, mattehjälp etc. Mina barns studieresultat blev bättre i de skolorna och de har lärt sig en helt annan studieteknik mot då de serverades läxan på ett fat som under gråt och tandagnissel gjordes hemma med böcker som for genom rummet och smällar i dörren. Nu som stora ( 17 och 20 år) så ser jag i synnerhet på 17 åringen som går på gymnasiet att han i mycket större grad tar ansvar för sitt inlärande. Han vet hur man tar sig till målet utan att läraren talar om den exakta vägen. Han nyttjar ex alla de håltimmar som gymnasiet ofta har med att läsa där i stället för att fika med kompisarna och sen ta hem böckerna. Så jag känner verkligen inte att för att vi inte delar åsikt, att det är särskilt korrekt att mena att jag har skygglappar på. För tro mig, de slängde jag för många år sen.

Jag tror på dig sätt du faktiskt har hittat en fantastiska skola med massor av resurser. Och i en sådan skola är det möjligt att läxor inte behövs. Kanske..... för du säger ju dock att undervisningen inte räcker utan att du "skjuter" till hemma på frivillig basis. Varför detta är mer ok än läxor fördyra jag dock inte. Men om du tänker dig vanliga skolor, som är ganska resurssvaga. Vår skola erbjuder en läxhjälp där det är 40-45 barn och 2 vuxna.... är det ens lönt? I en sådan skola borde man ju inte minskat på läxorna också. Här låter man ju faktiskt barnen bli sämre. Eller tycker du att läxor även fungerar utan resurser
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-18 19:19:40 följande:
    Läxfritt utan resurser skulle det stå. Tror du att läxfritt fungerar även utan extra resurser?
    jag tror på hela skolan som aktiv på ett mer medvetet sätt.
    Skolan kommer liksom inte undan då.
    kanske ligger hemligheten just där med de läxfria skolor som finns i dag?
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-18 19:18:05 följande:

Jag tror på dig sätt du faktiskt har hittat en fantastiska skola med massor av resurser. Och i en sådan skola är det möjligt att läxor inte behövs. Kanske..... för du säger ju dock att undervisningen inte räcker utan att du "skjuter" till hemma på frivillig basis. Varför detta är mer ok än läxor fördyra jag dock inte. Men om du tänker dig vanliga skolor, som är ganska resurssvaga. Vår skola erbjuder en läxhjälp där det är 40-45 barn och 2 vuxna.... är det ens lönt? I en sådan skola borde man ju inte minskat på läxorna också. Här låter man ju faktiskt barnen bli sämre. Eller tycker du att läxor även fungerar utan resurser
    nej faktiskt inte unika och inte ens en skola utan två.
    Mina barn har gått i två olika läxfria skolor.

Läxhjälp ( eller work shops som de ofta kallas) erbjuds i flera skolor med detta tänk.
  • hammarhajen
    mandelblomma skrev 2013-02-18 19:31:04 följande:
    nej faktiskt inte unika och inte ens en skola utan två.
    Mina barn har gått i två olika läxfria skolor.

Läxhjälp ( eller work shops som de ofta kallas) erbjuds i flera skolor med detta tänk.
    ... med "detta tänk" och resurser nog att genomföra detta tänk. Du missar hela tiden vår poäng att resurser saknas på många håll. I min skola skulle det inte gå, som det ser ut nu finns inte folk att frigöra till workshops eller läxhjälp. Enda möjligheten att få till det är att tvinga lärarna att arbeta ännu mer, vilket skulle kännas som ett direkt hån då vi alla har mer än fullt upp med de arbetsuppgifter vi redan har. Eller så kan man plocka folk från fritids, vilket innebär att man ska gå från att vara en vuxen på ca 20 barn till att vara en vuxen på 40 barn under den tid läxhjälpen pågår. Rimligt?

Jag vet att läxhjälp finns på många skolor och fungerar det är det ju bra. Men återigen: de resurserna finns inte överallt.  
Svar på tråden Läxor för eller emot?