hammarhajen skrev 2013-02-18 06:01:29 följande:
Det beror på vad det är för läxor. Övningsblad i matematik eller skrivläxor varje dag känns mycket, det är jag spontant tveksam till även om man kanske behöver se läxan för att kunna ha en åsikt egentligen. Att däremot läsa högt för en vuxen är en väldigt vanlig läxa som ofta ges varje dag, eller varje vardag då. Helt enkelt eftersom läsning varje dag är oerhört värdefullt för läsutvecklingen. För att bli bra på att läsa måste man läsa och de första åren utvecklas de flesta barnen bäst om de får läsa högt för någon som kan uppmuntra, peppa, hjälpa till med svåra ord, hjälpa till att förstå nya ord osv.
Hur stora skygglappar en del här i tråden än verkar ha, så är daglig läsning oerhört viktigt för läsutvecklingen och eftersom det är en praktisk omöjlighet att hinna med att läsa enskilt med varje barn i 10-20 minuter dagligen i skolan, så måste en del övning ske hemma.
De som hävdar att "det går lika bra att läsa i skolan" har ännu inte lyckats svara på hur 1-2 vuxna per barngrupp om 20 elever ska hinna få till ca 15 minuters lästräning per elev och dag. 15 minuter per elev innebär fem timmar om man har 20 elever. Så lång är inte en skoldag om man räknar bort raster och lunch. Och en del tid är barnen inte ens i klassrummet utan har idrott, slöjd och sådant. Föräldrarna i vår skola förstår när jag förklarar detta, de är intresserade av sina barns läsutveckling och ingen har ifrågasatt de läxor vi ger.
jag gissar att du hänvisar till mig om skygglappar?
Eller inte men jag svarar ändå.
Jag säger inte att jag har allas sanning. jag har min och vår.
Mina barn har gått i traditionella skolor med läxor och sen böt vi till andra skolor där man inte anser att traditionella hemläxor fyller en vettig funktion.
Att man aktivt kan ge barnen vad de behöver i skolan, extra läsning, mattehjälp etc.
Mina barns studieresultat blev bättre i de skolorna och de har lärt sig en helt annan studieteknik mot då de serverades läxan på ett fat som under gråt och tandagnissel gjordes hemma med böcker som for genom rummet och smällar i dörren.
Nu som stora ( 17 och 20 år) så ser jag i synnerhet på 17 åringen som går på gymnasiet att han i mycket större grad tar ansvar för sitt inlärande.
Han vet hur man tar sig till målet utan att läraren talar om den exakta vägen.
Han nyttjar ex alla de håltimmar som gymnasiet ofta har med att läsa där i stället för att fika med kompisarna och sen ta hem böckerna.
Så jag känner verkligen inte att för att vi inte delar åsikt, att det är särskilt korrekt att mena att jag har skygglappar på.
För tro mig, de slängde jag för många år sen.