• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • BymBym

Mammatilltvåprinsar - Så skönt att höra! Hade den diskussionen med två lärare för ett tag sen. Rent allmän diskussion, mina barn är inte där än. De tyckte det var dåligt att elever kom till skolan och inte hunnit med alla läxor för att de varit på träning. Jag menade att även svaga elever behöver få träna. Annars blir det ett dubbelt straff. Först att vara svag i skolan och sen inte få träna för att man är svag i skolan och måste ta igen det hemma.

• Mammatilltvåprinsar

Vi lärare kan ibland behöva vara människor i större utsträckning än vi är. Många av oss är fast i skolvärlden och kan inte se andra aspekter. Den tysta, snälla, duktiga flickan som rabblar fakta och som vi uppskattar så mycket är inte den som kommer förändra världen. Det är väldigt många lärare som inte kan inse att alla inte kan, eller bör, vara lika. Jag ger sådana läxor och med sådan framförhållning att alla kan klara dem. Hinns de inte med utvärderar vi varför samt gör en plan på utvecklingssamtalet. Läxor behövs men ska inte vara något straff!

• Eva Lilli

Jag är för läxor men emot att föräldrarna ska agera lärare åt sina barn!
    Den modell jag tycker alla skolor bör införa, i alla fall för övre stadier, ger eleverna gott om tillfällen att göra sina läxor i skolan med stöd av sina ordinarie, utbildade lärare.
    Ett sätt är att ha "flextid" för eleverna, dvs. det finns 5-10 lektioner utanför ordinarie schemat 8-9 alt 15-16 där eleverna ska planera in ett antal pass. Beroende på stödbehov, läxtryck osv. planeras veckan upp i samråd med handledaren och eleven bör då klara det mesta av läxorna i skolan. Datorer och insatta lärare finns alltid på plats.
    Morgontrötta elever kan välja att börja 9:20 och i stället stanna längre på eftermiddagen.
    Ev. litteraturläsning och glosövning kan behöva ske hemma. Likaså kan eleverna behöva läsa på extra inför prov hemma, dvs repetera inte lära in nytt!
    Eleverna är mycket nöjda, likaså föräldrarna som slipper mycket tjat och bråk om läxor. 
    Detta system tycker jag är rättvist och jämlikt - alla får samma chans när det gäller datorer eller stöd från vuxen. 

• Lindsey Egot the only one

Jag är emot läxor!

Idag går mina barn i trean och femman. De går mellan 8-13:40 och har 3-4 läxor i veckan. De hade kunnat gå en timma extra varje dag och gjort klart skolarbetet i skolan med behöriga lärare än att en amatör som jag och barnens pappa ska behöva agera lärare med barn som ändå inte lyssnar eller vill sitta still. Jag vet iaf att de är så pass väluppfostrade att de sköter sig när de är utanför hemmets fyra väggar.

Läxor skapar konflikter mellan föräldrar och barn och jag kan säkert dra till med i var 3/4 hem. Det är skolans ansvar och inte föräldrarnas!

• Mammatilltvåprinsar

Men strunta i att göra läxorna! Om era barn ändå inte ska plugga vidare spelar väl betygen igen roll? Ska de plugga vidare behöver de dock träna på hemarbete.

• banansmoothie

För läxor! Man måste lära sig redan som barn att man skälv har ansvar för sin egen inlärning, tycker jag. Jag själv pluggar på universitetet, hatar 'läxor' ;).

• Lindsey Egot the only one

Mammatilltvåprinsar

Det var ju smart! Gör du så, så ska du se att dina barn aldrig avslutar grundskolan!

Självklart hjälper man sina barn men varför ska läxorna göras hemma där det inte finns utbildad lärare att fråga om hjälp.
    Det blir ju barnen som blir lidande!
    Är det rätt att barn blir lidande för att föräldrarna inte har tid osv. Många arbetar heltid och är inte hemma förrän vid 17-18. Det ska lagas mat osv och på det så ska barnen göra läxor. Nä det är bättre att barnen går en timma extra i skolan varje dag där de faktiskt kan få hjälp av lärare med kompetens än att göra det hemma efter en lång dag i skolan, fritids och trötta föräldrar som jobbat hela dagen.

• Noran
    LindaEfraim skrev 2012-09-18 07:21:26 följande:
    Mammatilltvåprinsar

Det var ju smart! Gör du så, så ska du se att dina barn aldrig avslutar grundskolan!

Självklart hjälper man sina barn men varför ska läxorna göras hemma där det inte finns utbildad lärare att fråga om hjälp.
    Det blir ju barnen som blir lidande!
    Är det rätt att barn blir lidande för att föräldrarna inte har tid osv. Många arbetar heltid och är inte hemma förrän vid 17-18. Det ska lagas mat osv och på det så ska barnen göra läxor. Nä det är bättre att barnen går en timma extra i skolan varje dag där de faktiskt kan få hjälp av lärare med kompetens än att göra det hemma efter en lång dag i skolan, fritids och trötta föräldrar som jobbat hela dagen.
    Jag känner att det hör till min föräldraroll att stötta med läxorna. Lika väl som att laga mat till mina barn. Tycker jag att jag har ont om tid kan jag köra färdigrätter i mocron och i stället lägga tid på läxorna. Läxorna är lika viktiga som matlagningen.
Svar på tråden Läxor för eller emot?