• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Dr Mupp
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-13 21:33:30 följande:
    De ska givetvis få speciallärarhjälp. Vi är enligt skollagen skyldiga att anpassa undervisningen efter VARJE elev, svag som stark. Nya tider nu vet du:) Vi är inte kommunister i skolan om du trodde det?
    Och pengarna till speciallärare ska komma från den magiska skattkistan?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mammatilltvåprinsar

Dr Mupp: De elever i min klass som behöver hjälp av speciallärare har det. Varför är du så nedlåtande? Jag jobba ju precis såhär. Det är inga som helst problem.

• SannaM

Är lärare med behörighet i grundskolans senare år + gymnasiet, undervisar i år 6-9 och ja, jag ger läxor.

I tyska ger jag läxor eftersom ett språk inte kan läras in enbart genom 2-3 lektionstillfällen i veckan - man behöver hålla språket vid liv hela tiden för att befästa det. Men läxorna består inte i någonting nytt, utan i precis det som vi jobbar med under lektionerna, för att repetera och befästa.

I svenska ger jag inte lika ofta läxor, men ibland blir jag tvungen, t.ex. då ledningen efter att vi satt ihop hela vår terminsplanering lägger in studiedagar, friluftsdagar och andra schemabrytande aktiviteter. Eftersom de nya kursplanerna är fullspäckade med obligatoriska moment har vi inte "råd" att skjuta på/hoppa över saker, så har jag planerat för ett antal moment en vecka och det plötsligt läggs in en studiedag, ja, då får eleverna göra delar av det hemma istället. Kan tyckas elakt, men så blir det tyvärr. Ibland ger jag även läxor av "göra klart"-karaktär. 

Men, det ska tilläggas att det på mitt jobb finns utlagt läxläsning på schemat en eftermiddag i veckan, och dit har eleverna möjlighet att gå och få hjälp av lärare i de flesta teoretiska ämnena. 

Alla elever har olika möjlighet att få hjälp hemma, men till viss del behöver alla lära sig att planera och genomföra uppgifter på egen hand eller tillsammans med andra, både hemma och i skolan.  

• BymBym

Läxor för repetition - för. Läxor för att det inte hinns med - i princip emot. Men är det elever som avsiktligt latat sig - ok i högre åldrar. Läser själv på högskola, innan det hade jag ett knegarjobb.

• Dr Mupp
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-15 17:04:17 följande:
    Dr Mupp: De elever i min klass som behöver hjälp av speciallärare har det. Varför är du så nedlåtande? Jag jobba ju precis såhär. Det är inga som helst problem.
    i vår skola finns inga pengar till speciallärare. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Maturo

Emot läxor och knegarjobb med högskoleutbildning!

• control

Jag hade inga läxor när jag gick i skolan. Högstadiet delade läraren i princip ut en böcker och uppgifter, så fick man ha självstudier i små grupper i korridoren. Efter skolan satt alla hemma och pluggade till vecko prov. 

• Mammatilltvåprinsar

Dr Mupp: Då bör ni omprioritera lite kanske. Svaga elever som inte hinner med har rätt till hjälp, inte straff. Har man misslyckats hela dagen i skolan behöver man få gå på fotbollsträningen efter skolan om man vill, inte misslyckas ännu mer med skolarbete.

Svar på tråden Läxor för eller emot?