Är lärare med behörighet i grundskolans senare år + gymnasiet, undervisar i år 6-9 och ja, jag ger läxor.
I tyska ger jag läxor eftersom ett språk inte kan läras in enbart genom 2-3 lektionstillfällen i veckan - man behöver hålla språket vid liv hela tiden för att befästa det. Men läxorna består inte i någonting nytt, utan i precis det som vi jobbar med under lektionerna, för att repetera och befästa.
I svenska ger jag inte lika ofta läxor, men ibland blir jag tvungen, t.ex. då ledningen efter att vi satt ihop hela vår terminsplanering lägger in studiedagar, friluftsdagar och andra schemabrytande aktiviteter. Eftersom de nya kursplanerna är fullspäckade med obligatoriska moment har vi inte "råd" att skjuta på/hoppa över saker, så har jag planerat för ett antal moment en vecka och det plötsligt läggs in en studiedag, ja, då får eleverna göra delar av det hemma istället. Kan tyckas elakt, men så blir det tyvärr. Ibland ger jag även läxor av "göra klart"-karaktär.
Men, det ska tilläggas att det på mitt jobb finns utlagt läxläsning på schemat en eftermiddag i veckan, och dit har eleverna möjlighet att gå och få hjälp av lärare i de flesta teoretiska ämnena.
Alla elever har olika möjlighet att få hjälp hemma, men till viss del behöver alla lära sig att planera och genomföra uppgifter på egen hand eller tillsammans med andra, både hemma och i skolan.