Plutteli skrev 2012-09-12 09:06:09 följande:
Jag tog ett exempel där, bland många.
Jag har också dyslexi, fast en annan form än min man. Att ha stöd i ljud är helt värdelöst för mig men fungerar för honom. Jag plöjde mängder med böcker som ung och gör fortfarande, har en kanonbra läsförståelse och bra betyg i både svenska och engelska, det tog tills jag var 12 år innan skolan fattade att jag på allvar hade en språkstörning.
Jag är f.ö själv utbildad lärare i svenska för lägre åren, men jag arbetar inte som det för jag fixar inte hur skolan är idag, det är inget jag vill pyssla med. Sen om du kan bedöma läsförståelse osv. ändå,bra för dig, men faktum är att det ändå är ett reellt problem att mycket kunskap bedöms utifrån uppgifter och övningar idag som många är helt ointresserade av och därför inte presterar på fast de egentligen besitter kunskapen. Sen vet jag inte varifrån hela grejen om att läsa snabbt kommer? Jag skrev inte ett ord om snabbt... Men i exemplet om tv-spel så handlar det ju inte bara om att läsa utan självklart även om att förstå, annars fixar man inte spelet.
Nej, du nämnde inte ordet snabbt men du pratar mycket om mängdläsning samt läsutmaning i form av "mätare" som baseras på mängd och ju snabbare man läser desto större mängd så visst hänger det samman. Och är det något man vet idag så är det att läsförståelse inte på något vis kommer per automatik med mängd. Det är alltså för mig helt ointressant huruvida en elev plöjt igenom tegelstenar eller inte eftersom det inte säger någonting alls om hur väl eller mindre väl läsaren tagit till sig innehållet. Uppgifter i form av att "samla" sidor etc. har vi sysslat mycket med i Sverige och det är faktiskt inget vidare.
Nej, alla med språksvårigheter blir inte behjälpta av samma stöd. Därför sköter specialpedagoger om utredningar av barn som vi misstänker har svårigheter eftersom de kan se mer exakt var problematiken ligger och vilket stöd eleven kan behöva.
Ja, visst finns det barn med god förståelse som läser mycket, men men att hävda att barn som läser mycket per automatik har god förståelse har ingen grund alls. Jag har haft elever som varit mycket goda läsare utan att göra speciellt mycket. Det brukar vara svårt att missa eftersom det visar sig i så många sammanhang. Mer eller mindre allt i skolan grundar sig på läsning i en eller annan form - inte minst matematik. Så nej, elever med god läsförståelse brukar inte missas, däremot så kan betyget i svenska bli lidande om barnet är ointresserat av att formulera sig i skrift exempelvis eftersom det är en inte helt oväsentlig del av svenskämnets kunskapskrav. Har jag inget att bedöma så kan jag ju inte göra en bedömning.
Sedan är svenska elevers läsförståelse ett problem utan tvekan. Och det är reellt.....och beror inte på att de egentligen kan men inte får uppgifter i form av dataspel etc. Det handlar om att tidigt i åldrarna arbeta med lässtrategier och modellering. Vilket är något som är mycket bristfälligt i svensk skola. Vi är duktiga på att lära barn den inledande lästekniken, avkodning etc. men sedan är vi inte särskilt duktiga på att jobba vidare med läsutvecklingen. Läsning har handlat mycket om just mängdläsning, bänkboksläsning etc.