• Stjärnfall76

    Läxor för eller emot?

    Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

    Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

    Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

  • Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Stjärnfall76
    LindaEfraim skrev 2012-09-18 11:23:50 följande:
    Noran

    Stötta med läxan. Ja jag stöttar också i läxan men när barnen inte förstår eller klarar av och behöver uppenbarligen mer hjälp så är det inte föräldrarnas roll.

    Läxor får barnen för att de inte hinner med arbetet i skolan. Matematik läxa som att lära sig rabbla tio kompisar, multiplikationstabellen osv är en bra läxa men att behöva räkna 20 tal i veckan för att tiden i skolan inte räcker till. Engelska glosor är rätt men att behöva ta med arbetsboken och göra 2 sidor i veckan för att tiden inte räcker till i skolan. Svenska ord (veckans ord) rättstavning är ok men att behöva arbeta flera sidor i svenska boken är inte rätt.

    Men tiden i skolan räcker ju inte till, då barn slutar så tidigt.... hade du föredragit längre skoldagar?
  • Stjärnfall76
    LindaEfraim skrev 2012-09-18 11:23:50 följande:
    Noran Stötta med läxan. Ja jag stöttar också i läxan men när barnen inte förstår eller klarar av och behöver uppenbarligen mer hjälp så är det inte föräldrarnas roll. Läxor får barnen för att de inte hinner med arbetet i skolan. Matematik läxa som att lära sig rabbla tio kompisar, multiplikationstabellen osv är en bra läxa men att behöva räkna 20 tal i veckan för att tiden i skolan inte räcker till. Engelska glosor är rätt men att behöva ta med arbetsboken och göra 2 sidor i veckan för att tiden inte räcker till i skolan. Svenska ord (veckans ord) rättstavning är ok men att behöva arbeta flera sidor i svenska boken är inte rätt.

    Men det blir ju ditt ansvar ändå, då ditt barn till största delen är ditt ansvar....
  • mandelblomma

    jag har själv haft barn i läxfria skolor och det behöver självklart inte betyda att ungarna slipper i från.
    Sonen på gymnasiet nu har faktiskt en större förståelse hur han ska lägga upp sina studier mot de som kommer från traditionella läxskolor!

  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-01-21 22:42:26 följande:
    jag har själv haft barn i läxfria skolor och det behöver självklart inte betyda att ungarna slipper i från.
    Sonen på gymnasiet nu har faktiskt en större förståelse hur han ska lägga upp sina studier mot de som kommer från traditionella läxskolor!
    Mot alla de barn som kommer från skola med läxor? hur vet du at than har större förståelse för att lägga upp sina studier än vad barn som fått träna på detta har?? Jag tror nog att barn över lag som fått träna på detta klarar det bättre än barn som inte fått träna på detta.
  • Betsy

    Vi bor i England och 4-aringen har 2 laxor per dag medan 7-aringen har 2-5 laxor per dag (aven helger). Till min stora forvaning sa passar det oss utmarkt. I snitt blir det en timme varje kvall som jag sitter ner med barnen och gor laxan. Vi far bra koll pa vad de lar sig i skolan och de ar sa stolta och glada nar vi marker att det har lart sig nagot nytt. Samtidigt ger det oss mojlighet att prata med barnen om hur dagen varit osv.

    Sen beror det kanske pa hurdana laxor de far om man tycker att det ar bra. De ar bra pa att ge "roliga" laxor, och laxlasningen har darfor blivit nagot barnen langtar till.

    Vi foraldrar har hoskoleutbildning respektive enbart gymnasieutbildning.

  • hammarhajen

    Absolut för läxor, men rätt sorts läxor.

    Alla som hävdar att läxfria skolor funkar lika bra, ni har en del att förklara. Skoldagarnas längd till exempel. Kan det vara så att en läxfri skola har en eller två extralektioner per vecka? I så fall får ju barnen samma träningstid som i skolor som har kortare dagar men läxor. Det saknas massor med information från alla de som hävdar att läxor saknar betydelse för inlärningen. Vad är det för slags läxor man undersökt till exempel?

    Alla i branschen vet ju t.ex. att läsning är något man måste öva på - ju mer man läser desto bättre blir man. Självklart behöver man strukturerad läsundervisning på ALLA nivåer, från avkodningsträning till träning i att ta till sig innehållet i akademiska texter. Och den träningen blir nog mer effektiv om den leds av en läsexpert i skolan.  Men själva _läsandet_ behöver också utföras. Och det går lika bra att läsa hemma i soffan som på en stol i klassrummet. Eller i hängmattan på sommaren.

    Jag kan inte se en logisk förklaring till att de som läser 15 minuter i skolan bara skulle bli lika bra läsare som de som läser 15 minuter i skolan OCH sedan 15 minuter hemma. Jag kan inte se en enda logisk förklaring till att matematikspelet som befäster tabellkunskaper bara ger effekt när man spelar på skolans dator, men ABSOLUT INTE om man spelar hemma.  

    Med läxor är det nog så att deras effekt avgörs av FÖRÄLDRARNAS intresse och ansvarsförmåga. Hur gärna man än vill lämpa allt ansvar på skolan. Först och främst måste man ju GÖRA en läxa om den ska ha effekt. Väljer man att "inte hinna" med läxan eftersom "det var barnkalas, simskola och Melodifestivalen", så blir läxan självklart effektlös. En läxa som stannar i ryggsäcken ÄR värdelös. Föräldrar som visar barnen att skolan är oviktig, läxor är onödiga och man kan strunta i dem, som pratar illa om skolan vid middagsbordet och läser veckobreven högt och muttrar över "frökens tokiga idéer" så barnen hör, sådana föräldrar får barn som inte vet vad de ska tro om kunskaper och arbetet i skolan. Och då ger läxorna liten effekt. Föräldrar som uppmuntrar, peppar, stöttar och visar att läxor är VIKTIGA och går före eventuella lekdejter, de får barn som tror på kunskapens betydelse och får förtroende för lärarna. Peppa, stötta och visa att något är viktigt, det kan ALLA föräldrar göra, HELT OAVSETT utbildningsnivå. Att det sen är enklare att hjälpa till med högstadiematten om man är utbildad ingenjör är en självklarhet och en orättvisa, men det argumentet håller inte någonstans för att ta bort läxor i årskurs 2 eller läxor av typen "läs den här skönlitterära boken" i årskurs 9.      

  • Simon 681

    Jag är generellt emot läxor, är snart färdigutbildad lärare. Allt cetralt innehåll i lgr11 hinner definitivt gås igenom på den tid eleverna är i skolan. Så att ge läxa för att centralt innehåll inte hinner behandlas är mycket konstigt och tyder på en lärare som behöver se över sin undervisning.

    När man ger en läxa skall den vara vesäntlig, det skall vara något som gör att den utförs bättre hemma, exempelvis om man ber eleverna ta reda på var närmaste stället att göra sig av med olika typer av avfall är eller tim-lapse foton av en uppväxande planta eller något.

    Sedan om barn får stöd hemifrån och har engagerade föräldrar - fantastiskt. Det kommer nog gå mycket bra för dem i skolan, men det finns också barn som definitivt inte kan få någon hjälp hemifrån. Det finns exempelvis barn som har föräldrar som inte kan svenska i någon nämnvärd utsträckning, barn med alkoholiserade föräldrar, föräldrar som är mitt uppe i en dul vårdnadstvist, etc. Att lägga ut skolarbete på entreprenad i hemmet är då katastrofalt. Bättre så att det sker i skolan, även innötning av multiplikationstabeller om det nu skulle behövas.

  • hammarhajen
    Simon 681 skrev 2013-02-15 07:09:22 följande:
    Jag är generellt emot läxor, är snart färdigutbildad lärare. Allt cetralt innehåll i lgr11 hinner definitivt gås igenom på den tid eleverna är i skolan. Så att ge läxa för att centralt innehåll inte hinner behandlas är mycket konstigt och tyder på en lärare som behöver se över sin undervisning.

    När man ger en läxa skall den vara vesäntlig, det skall vara något som gör att den utförs bättre hemma, exempelvis om man ber eleverna ta reda på var närmaste stället att göra sig av med olika typer av avfall är eller tim-lapse foton av en uppväxande planta eller något.

    Sedan om barn får stöd hemifrån och har engagerade föräldrar - fantastiskt. Det kommer nog gå mycket bra för dem i skolan, men det finns också barn som definitivt inte kan få någon hjälp hemifrån. Det finns exempelvis barn som har föräldrar som inte kan svenska i någon nämnvärd utsträckning, barn med alkoholiserade föräldrar, föräldrar som är mitt uppe i en dul vårdnadstvist, etc. Att lägga ut skolarbete på entreprenad i hemmet är då katastrofalt. Bättre så att det sker i skolan, även innötning av multiplikationstabeller om det nu skulle behövas.

    Man hinner kanske "gå igenom" innehållet, men inte öva så mycket som behövs. Vi hinner läsa så mycket att barnen knäcker koden och sedan öva kanske 15 minuter per dag. Men att läsa mer än så - nej, det finns det inte tid för om alla andra ämnen ska få plats också. Extra läsning (mer än den dagliga kvarten) gör enorm skillnad för barnens läsutveckling.

    Argumentet att föräldrarna inte kan svenska är fånigt om läxan är klokt utformad. Varför behöver föräldrarna kunna svenska om deras 14-åring ska läsa en vanlig skönlitterär bok till exempel? En sådan läxa behöver föräldrarna inte alls blanda sig i (mer än uppmuntra och se till att barnet faktiskt läser). Om barnen läst boken hemma kan läraren ägna sig åt utvecklande undervisning på lektionen, man kan diskutera innehållet, träna läsförståelsestrategier, tolka texten och liknande. Däremot behövs ingen lärare för själva läsningen av boken och att ägna undervisningen åt bara enkel "avläsning" känns rätt onödigt.

    Faktum är att en förälder som "bara" pratar persiska mycket väl kan stötta sin ungdom med en sådan läxa om intresse och vilja finns.  Man kan nämligen fråga sin ungdom om boken, be undomen berätta, själv göra jämförelser med liknande historier man hört eller läst på persiska. En analfabet kan göra samma sak...
  • mammatill2rara
    Betsy skrev 2013-02-08 13:39:03 följande:
    Vi bor i England och 4-aringen har 2 laxor per dag medan 7-aringen har 2-5 laxor per dag (aven helger). Till min stora forvaning sa passar det oss utmarkt. I snitt blir det en timme varje kvall som jag sitter ner med barnen och gor laxan. Vi far bra koll pa vad de lar sig i skolan och de ar sa stolta och glada nar vi marker att det har lart sig nagot nytt. Samtidigt ger det oss mojlighet att prata med barnen om hur dagen varit osv. Sen beror det kanske pa hurdana laxor de far om man tycker att det ar bra. De ar bra pa att ge "roliga" laxor, och laxlasningen har darfor blivit nagot barnen langtar till. Vi foraldrar har hoskoleutbildning respektive enbart gymnasieutbildning.

    Oj igår hadr jag ett föredrag studerar via universitet, just om hur jag tycker att svenska barn borde involvera små läxor eller uppgifter även i sverige från en viss ålder. Varför? Man har uppvisat forskning på att föräldrars delaktighet påverkar barnen positivt i dess lärande. I vissa familjer finns ju inte godnatt saga, att man pratar med barnen mindre än ser dem i huvudtaget, medan givet andra föräldrar visar stordelaktighet. Jag föreslog som sagt små läxor iaf som barnen skulle få med sig hem för att få lire tid med sina föräldrar och förhoppningen skulle vara inför skolan och livet att deras kundskaper skulle skulle tas in med lätthet och sporra barn till att bli positiva för att även läsa vidare efter gymn.. nä den biten har jag inte forskat på om det kan bli en sådam positiv effekt av att införa föräldrarna mer i förskolan med läxor och föräldradagar. Men ja hoppas.
Svar på tråden Läxor för eller emot?