Simon 681 skrev 2013-02-15 07:09:22 följande:
Jag är generellt emot läxor, är snart färdigutbildad lärare. Allt cetralt innehåll i lgr11 hinner definitivt gås igenom på den tid eleverna är i skolan. Så att ge läxa för att centralt innehåll inte hinner behandlas är mycket konstigt och tyder på en lärare som behöver se över sin undervisning.
När man ger en läxa skall den vara vesäntlig, det skall vara något som gör att den utförs bättre hemma, exempelvis om man ber eleverna ta reda på var närmaste stället att göra sig av med olika typer av avfall är eller tim-lapse foton av en uppväxande planta eller något.
Sedan om barn får stöd hemifrån och har engagerade föräldrar - fantastiskt. Det kommer nog gå mycket bra för dem i skolan, men det finns också barn som definitivt inte kan få någon hjälp hemifrån. Det finns exempelvis barn som har föräldrar som inte kan svenska i någon nämnvärd utsträckning, barn med alkoholiserade föräldrar, föräldrar som är mitt uppe i en dul vårdnadstvist, etc. Att lägga ut skolarbete på entreprenad i hemmet är då katastrofalt. Bättre så att det sker i skolan, även innötning av multiplikationstabeller om det nu skulle behövas.
Man hinner kanske "gå igenom" innehållet, men inte öva så mycket som behövs. Vi hinner läsa så mycket att barnen knäcker koden och sedan öva kanske 15 minuter per dag. Men att läsa mer än så - nej, det finns det inte tid för om alla andra ämnen ska få plats också. Extra läsning (mer än den dagliga kvarten) gör enorm skillnad för barnens läsutveckling.
Argumentet att föräldrarna inte kan svenska är fånigt
om läxan är klokt utformad. Varför behöver föräldrarna kunna svenska om deras 14-åring ska läsa en vanlig skönlitterär bok till exempel? En sådan läxa behöver föräldrarna inte alls blanda sig i (mer än uppmuntra och se till att barnet faktiskt läser). Om barnen läst boken hemma kan läraren ägna sig åt utvecklande undervisning på lektionen, man kan diskutera innehållet, träna läsförståelsestrategier, tolka texten och liknande. Däremot behövs ingen lärare för själva läsningen av boken och att ägna undervisningen åt bara enkel "avläsning" känns rätt onödigt.
Faktum är att en förälder som "bara" pratar persiska
mycket väl kan stötta sin ungdom med en sådan läxa om intresse och vilja finns. Man kan nämligen fråga sin ungdom om boken, be undomen berätta, själv göra jämförelser med liknande historier man hört eller läst på persiska. En analfabet kan göra samma sak...