• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Josan

Heppo har tex 2 för 3 på skor just nu!
    Sådana erbjudanden är kanon tycker jag. 

• Studentpappa

Fördelen med att köpa dyra kläder är ju att man får oförskämt bra betalt begagnat för dem. Men de ska ju helst köpas på rea såklart:)

• Anonym (ki)

När det är dags att utrusta barnen inför en ny säsong, tar vi pengar från barnbidragskontot. Alla barnbidragspengar under året går in där och används i stort sett inte mer än till ordentligt stora inköp, som t ex alla vinterkläder.

Vi planerar inte i förväg och handlar på reor utan vi kommer att ge oss ut nu om någon vecka, när vi kollat vad barnen behöver inför höst och vinter. 

• Tiger201008

Jag köper alltid bra vinterkläder både skor o overall. Tex overall Molo 1300:- sålde nu på tradera begagnad från förra vintern fick 700:-:) likadant med skor får minst halva tillbaka. Jag rycker det ör kanon att köpa bra kläder och sen sälja på tradera och få tillbaka hälften:)

• Anonym

Var bor ni som behöver ullunderställ till barnen?Förvånad

• FruSen

Overall köper jag på KappAhl, har varit jättenöjd med deras vinterkläder. Rabattkopongerna trillar ju in lagom tills vinterkläderna kommit till butiken så med 25% blir det ca 560 kr för en overall. Dotterns overall från i fjol sålde jag för någon vecka sedan och hon som köpte den var jättenöjd då den var i kanonskick "men gud, den ser ju inte ut att vara använd alls" utbrast hon när hon såg den irl. Dottern (3 år) hade den dagligen från oktober till april i fjol. 

Skor är svårt, det beror på var man bor.
    Jag köper Kuoma till tösen. SKorna kostar ca 700-800 kr här, men vi brukar köra över till Finland och köpa för halva priset! Vi har ca 20 mil till Finland så vi tar det i samband med en sväng till IKEA (haparanda) och så brukar vi köpa flera par, även köpa med till dotterns kusiner etc.

• skruttarnas mamma

såhär har vi det i år

son nr 1 (12 år)
    termobyxor från förra året (då kostade dom ca 500kr)
    ny vinterjacka ca 400kr
    mössa/vantar ca 200kr
    skor köper hans far

son nr 2 (3,5 år)
    kaxs vinteroverall med 25%rabatt kupong ca 600kr
    kavat stövlar ellos med lite rabatt ca 600kr
    fleeceställ ca 150kr
    regnställ ca 150kr
    mössa/vantar/halsduk ca  200kr

son nr 3 (knappt ett år i vinter)
    ärvda overaller, finns både fleece och vanlig
    ny mössa ca 30kr (lager157.com)
    har inte köpt några skor då han är ett år i mars, eventuellt köper jag ett par fodrade gummistövlar då vi bor i slaskvinterland

nästa år kommer ALLA behöva nytt, pga urväxta storlekar, så då blir det ju SVINDYRT! därför kommer jag hålla utkik hela vintern och våren efter billiga bra saker, på loppisar och sånt, finns ju på facebook lokala loppisar och webshopar som rear ut. Det gäller att försöka ligga steget före =)

• Archandra

Årets utgifter för mina barn:

Stora tjejen, 5 år
    - Vinterbyxor 800 kr
    - Vinterjacka 1000 kr
    - Vinterhandskar 300 kr
    - Vinterskor 800 kr

Lilla tjejen, 2 år
    - Vinteroverall 1300 kr
    - Vinterhandskar 300 kr
    - Vintermössa 200 kr
    - Vinterskor 700 kr

Totalt: 5 400 kr.

Jag har tidigare köpt billigare kläder, men inte varit nöjd med kvaliteten. En vinteroverall jag köpte från Lindex var visserligen varm och höll henne torr (10 000 vattenpelare), men materialet blev stelt och knastrade när det blev kallt ute. Ingen höjdare. Eftersom vi bor i Skåne, men ofta åker till Västerbotten på vintern, har jag höga krav på både vattentäthet och värme. Barnen är ute åtminstone ett par timmar varje dag och då duger det inte om de blir blöta.

Men visst hade man kunnat handla på rea, under fel årstid, och sedan hoppas på att kläderna kommer passa. Problemet med det är dock för mig att jag vill kunna välja färg och mönster fritt, inte efter vad som råkar finnas i rätt storlek. Jag vill också att mina barn ska prova alla kläder så att de sitter bra. Att handla på internet eller postorder är alltså inte för mig. Jag är nog för lat för att göra riktiga fynd, helt enkelt!

• Stålmamma

Jag har oxå 4 barn köper polarn till dom små och gneis till dom stora. själv tycker jag att det finns ingen overall som utklassar polarns i kvalite men gneis ligger bra nära och ser lite tuffare ut till större barn. skorna får vi eftersom svärfar jobbar åt företaget som äger gulliver men till dottern som enbart är min köper jag kuoma. jag brukar önska en vinter overall till enabarnet när han fyller år (fyller i aug) och ett barn som fyller i apr önskar jag skalkläder så jag har oftast "bara" 3 barn att köpa åt

• Indianica

Reor/rabatter eller begagnat alt. billiga kedjor är ju alternativet om man vill komma billigt undan. Själv har jag dock oturen att ha frusna barn som dessutom är slitvargar! Köpte ett år Kapp Ahls thermobyxor till sonen och de blev utslitna efter 2-3 veckor, redan då var det hål på knäna....så det misstaget gör jag inte om, utan här är det dyrare märken som gäller. Tyvärr. Det brukar bli ungefär 3-4000 kr per barn till vinterutstyrseln. Tänkte försöka köpa lite billigare i år och en fundering är: Pax vinterskor 500 kr, Polarn oPyret vinterset ca 1500 kr (med rabatt o bonuscheck) mössa hard e sedan förra året och så vantar 200 kr + billigare extrapar för ca 100 kr. Underställ, fleece ifrån stadium 150 kr X 2.

Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift