• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Simbelmynë
    Dr Mupp skrev 2012-09-08 15:46:37 följande:
    Jag saknar den tiden då man kunde köpa en begagnad reima på tradera för 1-300 kr. Numera kostar vinterkläder en förmögenhet. 

Årets kläder.

Son 8 år
    Vinterbyxor  - 1400 kr
    Vinterjacka - 600 kr 
    Vinterskor - 800 kr
    Vintervantar - 2x300 kr

Dotter 9 år
    Vinterbyxor - 850
    Vinterjacka - 600 kr
    Vinterskor - 800 kr
    Vintervantar 300 kr

Son 5 år
    Vinterskor 800 kr
    Vintervantar 2x300 kr

Son 2 år
    Vinterskor 600 kr
    Vintervantar 300 kr

Totalt: 8250 kr. Och då får vi räkna med att äldsta sonen troligvis kommer behöva ett par skor och säkert byxor och fler vantar innan säsongen är slut. 
    Shit pommes frites?! Är det så inför varje vinter? Vantar för 300 kr (!) Skor för 800 (!) Har du letat upp de dyraste plaggen? Missförstå mig inte nu, bara undrar Cool
  • Indianica
    Simbelmynë skrev 2012-09-08 17:40:35 följande:
    Shit pommes frites?! Är det så inför varje vinter? Vantar för 300 kr (!) Skor för 800 (!) Har du letat upp de dyraste plaggen? Missförstå mig inte nu, bara undrar Cool
    När mina barn var yngre hade de jättefrusna händer och det kändes sjukt att köpa Hestras ullfodrade vantar för 300 kr paret, men det var absolut nödvändigt fär att hålla fingrarna varma hos mina små, vet dock inte hur det är i "Dr Mupps" fall, men jag förstår om det verkligen kan bli svindyrt, för de stora kedjorna gör verkligen inte kläder som passar frusna  barn ....inte heller aktiva barn som sliter på kläderna
  • Simbelmynë
    Indianica skrev 2012-09-08 17:44:28 följande:
    När mina barn var yngre hade de jättefrusna händer och det kändes sjukt att köpa Hestras ullfodrade vantar för 300 kr paret, men det var absolut nödvändigt fär att hålla fingrarna varma hos mina små, vet dock inte hur det är i "Dr Mupps" fall, men jag förstår om det verkligen kan bli svindyrt, för de stora kedjorna gör verkligen inte kläder som passar frusna  barn ....inte heller aktiva barn som sliter på kläderna
    Okej Glad Ja mina barn är ganska varma av sig, sen tycker jag att det mest slaskar här! Så jag brukar mest se till att vantarna är vattentäta Drömmer
  • La Lola
    Anonym skrev 2012-09-08 15:57:26 följande:
    Var bor ni som behöver ullunderställ till barnen?Förvånad
    Norraste norrland kanske?

Vi bor i jämtland o här behövs det inte (tycker jag).
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Scaniamamma

Blir helt chokad av att läsa vad vissa lägger på kläderna till barnen.
    visst förstår jag om man bara vill ha "fina" märken att det sticker iväg men vissa saker är riktigt överdrivna.

förra året var min son ca 1½år och hade precis börjat gå.
    köpte:
    overall
    bambu underställ
    fleecebyxor och fleece tröja 
    termobyxor
    fodrade regnbyxor
    en jacka med uttagbart fleecefoder som passade perfekt för höst och vår
    matchande vantar till overallen
    regnvantar
    mössor
    raggsockar
    totalt ca 900 kr
    sen köpte hans pappa ordentliga skor för ca 700 tror ja det var.
    och han var aldrig blöt igenom el kall på hela hösten, vintern el våren. 
    han hade även ett par fodrade gummistövlar till när det inte var jätte kallt så dom ordentliga dyra skorna användes inte mycket.

• BeanBag

Jag köper alltid vinterkläder på vårrean och skalkläder på höstrean, då har man nya kläder varje säsong men för nästan halva priset.
    Det enda som köps i "rätt tid" är skor eftersom det är så svårt att beräkna hur mycket fötterna kommer att växa.
    I år kommer vi undan med vinterskor till storasyster för ca 800 kr

• Gurkan

Overall köpte jag på mellandagsrean 600 kr, vinterskor köptes i somras halva priset 350 kr, ullraggsockar på marknaden i somras 59 kr, vantar 250 kr, fleecejacka 150 kr, mössa finns från förra året liksom tunna vantar som går att använda som förstärkning under vintervantarna. Så strax under 1500 kr. Värre blir till våren när nia skalkläder ska köpas.

• sasso78
    Kör med fleecejacka och byxor stället för ullunderställ, funkar bra och behövs under vinteroverallerna här när det är -15 grader kallt och mer. Bor i mellansverige.
  • Dr Mupp
    Simbelmynë skrev 2012-09-08 17:40:35 följande:
    Vill man ha vattentätt så kostar det. Och ja det är varje vinter. Jag har testat billigare varianter och det har slutat med dygnsura barn. 

Efter äldsta grabben finns inget att ärva, han sliter sönder allt. Målet är bara att han inte ska hinna slita ut allt innan säsongen är slut. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Indianica
    Vi bor i Norrland där det ibland blir -35 grader på vintern...men jag tycker också att man kommer väldigt långt med fleecelångkalsonger och fleecetröja. Vi använder också många av kläderna såsom ullunderställ i fjällen på vinter och sommar eftersom de väger lite och tar lite plats. Särskilt upphybrid är oxå väldigt snabbtorkande, vilket är bra om man bor i tält
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift