• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • chrissandra
    Regnig måndag skrev 2012-10-01 08:12:19 följande:
    Dagis har vettigare saker att lägga pengar på än att ersätta kläder till förbannade föräldrar.
    Ingen kan ha undgått att höra att man som förälder ska se till att barnen inte har kläder man är rädd om!

Hur många röstar för att anslagen till förskolor och skolor ska öka så att de pengarna kan gå till att ersätta föräldrar som vägrar lyssna och envisas ta dit kläder de är rädda om?
    Jag håller med! Dagis har vettigare saker att lägga pengarna på än att ersätta kläder de förstört.

Då borde rimligtvis personalen ha det i åtanke innan de låter barnen måla med ytterplaggen på.

Måla gärna ute men förvarna föräldrarna så oömma kläder kan tas med och användas vid sådana aktiviteter.
    Helt galet om barnen måste gå i lump hela vintern för att personalen möjligtvis kommer på att de ska ut och måla i snön en dag. :/ 
  • mammis76

Vad använde dom för färg ? Har svårt att tro att dom använder färg som inte ska gå att få bort .

• Gumsegumsan

bara läst ts

jag förstår att du är besviken, det hade jag också varit . förskolan bör ju använda färger som går bort i tvätten och det hade jag tagit upp med personalen!

MEN... jag tycker faktiskt också att man som förälder får inse att kläderna kan bli förstörda på en förskola där barnen leker aktivt på alla sätt. barn är barn och att kallt räkna med att kunna sälja vidare kläder känns lite konstigt. ditt barn hade lika gärna kunnat fastna någonstans och dragit upp en reva i tyget tex.

jag har svårt att tänka mig att förskolan kommer att ersätta dig. inget personligt mot dig, men jag hoppas faktiskt att de lägger sina resurser på viktigare saker än att ersätta föräldrar som satt på sina barn "för fina" kläder som blivit förstörda.... 

• Falumamman

Vi köper två uppsättningar vinterkläder till barnen. En uppsättning för förskolan och en för hemmabruk.
    Till förskolan så fyndar jag på tradera eller köper billigt på city gross, ica maxi osv. Sen har de overaller från 8848 altitude hemma. På förskolan så kan de gå sönder mer, kläder kan "komma bort" speciellt märkeskläder har den tendensen. Så kör på dubbla uppsättningar. Tror inte skolledningen kommer betala för förstörda, eller borttappade/stulna kläder. Vi har aldrig fått någonting fastän kläder blivit både stulna och förstörda.

• Heffa

Vi fick ersättning från fsk när det var några barn som fått färg på ytterkläderna. Min sons jacka hade kostat 500:- så då fick jag samma summa att köpa ny för.

• Dr Mupp
    Dagis har vettigare saker att lägga pengar på än att ersätta kläder till förbannade föräldrar.
    Ingen kan ha undgått att höra att man som förälder ska se till att barnen inte har kläder man är rädd om!

Hur många röstar för att anslagen till förskolor och skolor ska öka så att de pengarna kan gå till att ersätta föräldrar som vägrar lyssna och envisas ta dit kläder de är rädda om?
    PRecis vettigare att de lägger pengar på andra saker så se till att inte ha sönderfolks ytterkläder. På vår förskola sätter de på ungarna svarta sopsäckar med hål för huvud och händer om de ska måla utomhus. På det sättet blir inte overallerna förstörda. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • hymafr

Men hur hittar man varma, torra kläder som inte är dyra?
    Det är ju på förskolan barnen är ute och leker och man inser ju att personalen inte håller lika bra koll som en själv på om barnen börjar bli kalla och framförallt finns det sällan möjlighet för de barn som fryser att gå in i förtid (såvida de inte skakar av köld, men då blir säkert föräldrarna kontaktade och beordrade att skaffa varmare kläder).

Barnen missar ingenting i sin pedagogiska utveckling  om de målar inomhus istället för utomhus.
    Måla utomhus kan de göra på sommaren om personalen nu absolut tycker att det är skoj (barnen vill garanterat hellre LEKA utomhus och inte tvingas sitta still och göra samma sak som de gör inomhus).    
  • KoLa

Det går faktiskt inte att säga att "det var ju inte en overall för 399:-" - 399:- kan vara mer för vissa hushåll än vad 1000:- är för andra hushåll. Således kan det vara lika illa att måla inomhus och en tröja blir förstörd.

Vem ska ersätta när kläderna kommer bort helt?? Det gör helt enkelt ingen.

• Tom Araya

Jag håller med till viss del men tycker dagis har ansvar för att inte organisera verksamhet där kläderna förstörs utan då ska de i så fall hålla med skyddande överdrag.
  • olympia71

Vi fick ersättning från fsk då de inte hjälpte barnen att sätta på byxorna så att de satt ändamålsenligt. Barnet åkte iväg på utflykt och gick på byxfållen hela dagen. Det var nya Cross termobyxor som alltså var helt sönderslitna nertill när vi hämtade på dagis. Första gången sa vi till men åkte och köpte nya. Och vad händer, igen?! Precis samma sak! Då klagade vi och fick faktiskt ersättning för att läma byxorna till skräddare som satte på något slitstarkt tyg nertill. Sedan hjälpte personalen barnet att se till att byxan satt som den skulle.

Nu går inte barnen på dagis längre men efter den där incidenten..och flera mystiskt försvunna klädesplagg, bestämde vi oss för en garderob för dagis och en för helg/fritid. Sjukt men inget att göra åt saken... 

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?