• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Coyote
    kitkat skrev 2012-09-30 23:05:29 följande:

Intressant hur mottaglig en personal på en förskola är för föräldrarnas synpunkter.... Borde man inte vara lyhörd, empatisk och ödmjuk inför barnen och deras föräldrar?
    Det är det jag känner mest. Har man jobbat på olika ställen och har lite livserfarenhet så förstår man att alla föräldrar faktiskt inte har råd att köpa flera billiga overaller under en vinter, och för att en del så kan en försäljning av förra vinterns overall vara skillnaden mellan att äta havregrynsgröt i en vecka eller kunna varva med köttbullar. Att inte då respektera att föräldrar inte vill ha sina barns ytterkläder nerfläckade med färg, det är bara pinsamt.

Sonens kläder som han har inne på förskolan köper jag gärna begagnat, det blir matfläckar och färg och lite allt möjligt på dem, och det är helt okej. De plaggen har han ju enbart för att inte behöva vara naken. Ytterplaggen måste hålla honom torr och varm, jag vill slippa tvätta hans overall och försämra dess egenskaper i onödan.
  • castillo

Alltså barn leker. Ditt ansvar. Kan inte förvänta fig att de ska anpassa lekar för att du väljer köpa fyra klädder.

060810 skrev 2012-09-30 12:23:28 följande:
    Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg. Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort! En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare. Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet. Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna... Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr! Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• eMund

TS har rätt till ersättning. Ska barnen måla måste det vara vattenfärg som går att lösa upp även efter att den torkat. Visst kan barn förstöra kläder men det är snarare genom att slita materialet.

Jag låter ofta dottern måla ute men då med enbart vatten. Fungerar toppen bra! Man måste inte ha riktigt färg för att det ska vara kul!

• Miss Cee
    M C skrev 2012-09-30 23:09:06 följande:
    OMG.
    Snacka om att ha prioriteringarna i röven!!!

Jag dör för i helvete när jag läser den här typen av trådar.

För det första, varför köper man en så dyr overall för att ha när barnen leker om man inte klarar av att den blir förstörd?     
    För det andra, varför köper man en dyr overall? För att visa upp alla andra vilken jävla bra overall man har (som är fallet med pop då den aldrig någonsin vinner bäst i test) eller för att ungen i fråga ska hålla sig torr och varm utomhus?
    Eftersom ingen av pops försvarare kommer erkänna att det är för att de är så stuckup och vill skryta om hur mycket pengar de har, så måste ni erkänna att det är för att ungen ska vara torr och varm - det kommer inte en klick färg ändra på.
    Så håll igen truten eller köp bättre kläder.   
    Å tack min röv mår utmärkt. Men tack för att du tänker på den :)

Det här är inte ett problem för föräldrar som köper dyra kläder. Det här är ett problem för alla föräldrar som inte vill få barnens kläder förstörda av ren dumhet. De som köper dyra overallen har troligen råd att ersätta den, även om det är surt. Problemet lär vara betydligt större för dem som inte har så stor ekonomisk frihet.

Och nej, jag köper inte POP.
    Ordet
  • Coyote
    Miss Cee skrev 2012-09-30 23:13:24 följande:
    Å tack min röv mår utmärkt. Men tack för att du tänker på den :)

Det här är inte ett problem för föräldrar som köper dyra kläder. Det här är ett problem för alla föräldrar som inte vill få barnens kläder förstörda av ren dumhet. De som köper dyra overallen har troligen råd att ersätta den, även om det är surt. Problemet lär vara betydligt större för dem som inte har så stor ekonomisk frihet.

Och nej, jag köper inte POP.
    Just i det här fallet handlar det ju förvisso om PoP, jag har också en sådan skaloverall (köpt begagnad, oroa er inte!) som jag älskar. Den är sjukt praktisk, och det finns liknande, något billigare, på KappAhl och Lindex också. Men precis som du skriver, det handlar verkligen inte om märket eller kostnaden på plagget, ur min synvinkel, utan om att man som förskolepersonal får tänka lite längre än näsan räcker och vara ödmjuk gentemot andras önskemål och livssituationer.
  • kitkat
    Coyote skrev 2012-09-30 23:15:55 följande:
    Just i det här fallet handlar det ju förvisso om PoP, jag har också en sådan skaloverall (köpt begagnad, oroa er inte!) som jag älskar. Den är sjukt praktisk, och det finns liknande, något billigare, på KappAhl och Lindex också. Men precis som du skriver, det handlar verkligen inte om märket eller kostnaden på plagget, ur min synvinkel, utan om att man som förskolepersonal får tänka lite längre än näsan räcker och vara ödmjuk gentemot andras önskemål och livssituationer.

EXAKT! :)
  • kitkat
    Coyote skrev 2012-09-30 23:12:02 följande:
    Det är det jag känner mest. Har man jobbat på olika ställen och har lite livserfarenhet så förstår man att alla föräldrar faktiskt inte har råd att köpa flera billiga overaller under en vinter, och för att en del så kan en försäljning av förra vinterns overall vara skillnaden mellan att äta havregrynsgröt i en vecka eller kunna varva med köttbullar. Att inte då respektera att föräldrar inte vill ha sina barns ytterkläder nerfläckade med färg, det är bara pinsamt. Sonens kläder som han har inne på förskolan köper jag gärna begagnat, det blir matfläckar och färg och lite allt möjligt på dem, och det är helt okej. De plaggen har han ju enbart för att inte behöva vara naken. Ytterplaggen måste hålla honom torr och varm, jag vill slippa tvätta hans overall och försämra dess egenskaper i onödan.

• kitkat
    eMund skrev 2012-09-30 23:13:10 följande:
    TS har rätt till ersättning. Ska barnen måla måste det vara vattenfärg som går att lösa upp även efter att den torkat. Visst kan barn förstöra kläder men det är snarare genom att slita materialet. Jag låter ofta dottern måla ute men då med enbart vatten. Fungerar toppen bra! Man måste inte ha riktigt färg för att det ska vara kul!

På sonens förra dagis målade man med vatten utomhus och ex gjorde träddekorationer av is, glitter och nåt att hänga upp dem med... Det funkade utmärkt! Man är väl lika kreativ om man målar med vatten...
  • amia01

Låt bar vara barn! Kläder är världsliga saker och gör det egentligen någon skillnad om det är färgfläckar på dom? Om barnen får leka och ha roligt? Fattar inte hur man kan sätta värdet på kläder före barnens lek?
    Men ser det tyvärr också på vår förskola - barn som inte får måla, som inte får leka i vatten och som inte får smutsa ner sig i sandlådan... kan inte vara lätt att vara varken barn eller förskolepersonal med sådana föräldrar som vakar över sina barns märkeskläder...
    Kan också berätta att jag är en av dom som inte har råd med mer än en uppsättning vinterkläder till barnen. Har aldrig haft råd med "skalkläder". Lägger max 2000 kr/barn och år på kläder och skor. Men det måste vara ok att barn leker, och då händer det att kläderna får fläckar, och det är inget som stör mig. Om andra tycker det ser konstigt ut med mina barns trasiga och fläckiga kläder så kan jag bara konstatera att dom måste vara lyckligt lottade som inte har större problem att bry sig om här i livet

• Dragonball

Man får nog leva med det. Barn kommer att skita ner sina kläder. Förstår att du är arg dock.

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?